Page 11 - 3 ADIM TYT - TÜRKÇE
P. 11
TÜRKÇE TYT 1.
ADIM
Sözcükte Anlam - A
1. Giden evraka hangi memur bakıyor? 4. Kentlerin nüfusu ---- insanlar inadına iyice ---- atomize olmuş-
lar, yalnızlaşmışlardır. Üstelik iletişim çağında insanların göz-
“Bakmak” sözcüğü aşağıdakilerden hangisinde bu cümle- leri diğer insanlara değil, ekranlara kilitlenmiştir. Ruhlarımızı
deki anlamıyla kullanılmıştır? doyuran sohbetler yok olmuş, kablolu veya kablosuz dolayı-
sıyla ruhsuz iletişim ---- etrafımızı sarmıştır.
A) Odaya baktı ama anahtarı bulamadı.
Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakiler-
B) Buyurun, önce istediğiniz gibi bakın. den hangileri getirilmelidir?
C) Yatağın karşısında sokağa bakan pencereler var.
A) arttıkça - bireyselleşerek - mekanizmaları
D) Sen gezmene bak, başka şey düşünme.
B) kalabalıklaşmasıyla - gruplaşarak - aletleri
E) Günde sadece beş hastaya bakabiliyor.
C) sıkılaştıkça - ayrışarak - teknolojileri
D) çoğaldıkça - bencilleşerek - olanakları
E) yaygınlaşınca - kişiselleşerek - süreçler
2. Adıyaman ağzında çok sayıda atasözü ve deyim yaşamak-
I
tadır. Gelenek ve göreneklerin yoğun olarak görüldüğü 5. (I) Felsefenin yerinde gözü var edebiyatın, ikide bir bilgiçlik
taslaması da ondan. (II) Filozofların dillerine bakınca felsefe-
Adıyaman’da, insanlar günlük konuşmalarda birbirlerine nin de edebiyata özendiği görülür. (III) Felsefenin çokbilmiş-
liği edebiyatın mütevazılığına uymasa da ikisi de birbirinden
doğrudan doğruya seslenmek veya kırıcı sözler söylemek ayrılamaz. (IV) Edebiyat felsefe tadı verir çok yerde, felsefe
II
yerine; ince, imalı, üstü kapalı anlatım yollarını tercih etmek- de edebiyata çalar zaman zaman. (V) Edebiyatta felsefeyi,
III felsefede edebiyatı bulduğumuz için de uygar insana yaklaş-
tedirler. Örneğin, ustalar çıraklarını eğitirken, babalar evlat- mış oluyoruz.
IV
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde “benze-
larına öğüt verirken çoğunlukla atasözlerinden yararlan-
mek, andırmak” anlamlarına gelen bir söz kullanılmıştır?
makta; daha çok bu yolla iletişim kurmaktadırlar. A) I B) II C) III D) IV E) V
V
Bu parçada numaralanmış sözcüklerden hangisi terim
anlamıyla kullanılmıştır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
3. I. Bize sıkı sıkı sarıldı ve öylece kaldı. 6. (I) Kötü kullanılan her şey kirlenir. (II) “Sevgi” sözcüğü de
son zamanlarda iyiden iyiye kirlendi. (III) Birileri durmadan bir
II. Biz gidince parkta yalnızca üç çocuk kaldı.
şeyleri sevmemizi öneriyor. (IV) “Sevgi” sözcüğü gelişigüzel
III. Seminer için güzel bir otelde kaldık.
kullanıla kullanıla kirlendiyse “sevgi” kavramı da kirlendi mi?
IV. Bu şehirde tam beş yıl kaldım. (V) Hayır, kirlenmedi çünkü kavramlar kirlenmez; dönüşür,
bölünür, silinir.
V. O aileden bir tek bu çocuk kaldı.
Numaralanmış cümlelerde “kalmak” sözcüğü kaç farklı Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde “rast-
anlamda kullanılmıştır? gele” anlamına gelen bir söz kullanılmıştır?
A) 1 B) 2 C) 3 D) 4 E) 5 A) I B) II C) III D) IV E) V
11