Page 16 - 3 ADIM TYT - TÜRKÇE
P. 16

TÜRKÇE                                                                                       3. ADIM




        2020 TYT                                               2021 TYT
        5.   Gerçek eleştirinin amacı; bir sanat görüşünü örneklendirmek,   8.   • arka: Zaman veya düşünce bakımından geçmiş.
            bir  sanat  yapıtının  sanat  değerini  belirlemek,  bir  örnekten      • başlamak: Oluşmak, ortaya çıkmak, doğmak.
            kalkarak çözümlemeler ve incelemeler yapmak ve bir görüşü
                                                                    • dert: Kaygı.
            temellendirmek olmalıdır. Böyle bir eleştiri anlayışıyla kaleme
            alınmış yazıların amacı; falancayı yüceltmek, onurlandırmak      Aşağıdaki  cümlelerin  hangisinde  “arka,  başlamak,  dert”
            veya filancayı ezmek, yerin dibine batırmak olamaz. Edebiyat   sözcükleri belirtilen anlamlarını karşılayacak şekilde kul-
            çevrelerindeki güncel kıpırdanışlara değil, felsefi bir temelden   lanılmıştır?
            hareketle edebiyat olaylarına eğilir bu tür eleştiriler.
                                                                   A)  Uyandığımız an, üçte birini arkada bırakmışızdır başla-
            Bu parçadaki altı çizili sözle anlatılmak istenen aşağıda-  yan günün ve bundan sonraki derdimiz, önümüzdeki za-
            kilerden hangisidir?                                      man dilimini nasıl geçireceğimizdir.
                                                                   B)  Güne mutlu başlamak ve yeni anılar biriktirmek gibi bü-
            A)  Sanatçıların bir sanat görüşüne ağırlık vermesi
                                                                      yük bir derdi vardı, bu nedenle iyi hissedeceğini düşün-
            B)  Sanatçılar arasında rekabet ortamının oluşması        düğü anların arkasına düşerdi.
            C)  Sanat dünyasındaki kısa süreli yönelimler          C)  Türlü  dertlerle  uğraştığı  hastane  günlerinde  arkasında
            D)  Eleştiri yazılarının artış göstermesi ve sevilmesi    desteğini  hissettiği  ailesini  yanına  alıp  yeni  bir  hayata
                                                                      başlamak için çabalıyordu.
            E)  Eleştirmen yorumlarının tartışmaya açıklığı
                                                                   D)  Arkası bir türlü gelmeyen çelişkilerle yaşamak istemiyor-
                                                                      du, yaz başlarken balkonda misafir ağırlayıp kâh gülmek
                                                                      kâh dertlerini paylaşmak istiyordu.
        6.   Şiir eleştirisinde geçerli ve güvenilir ---- bulunmak için önce-  E)  Evin  arkasındaki  bahçede  kurulan  sofrada  dertlerden
            likle şiiri ve şairi anlamak gerekir. Eleştirinin “anlama” üzerine   uzak, herkesin mutlu olduğu bir yaşama dair kurulan ha-
            kurulduğunu, “beğendim/beğenmedim” demek için bile belli   yaller konuşulmaya başlandı.
            ---- gerekli olduğunu bilen eleştirmenlerin inceleme ve değer-
            lendirmelerinde de öncelikleri vardır.
            Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi
            sırasıyla getirilmelidir?

            A)  değerlendirmelerde - durumların
            B)  önerilerde - kavramaların

            C)  yargılarda - ölçütlerin
            D)  olgularda - karşılaştırmanın
                                                               9.   Çağdaş  Türkçenin  nitelikli,  lezzetli,  zengin  roman,  hikâye
            E)  yorumlarda - olayların

                                                                   ve  denemelerine  imza  atan  (örneklerini  vermek)  Nazan
                                                                                              I
                                                                   Bekiroğlu;  hayatını  ve  metinlerini  taşrada  inşa  etmiş,  bü-
            2021 TYT
                                                                   yükşehrin  keşmekeşine  karışmayan,  (yoğun  sosyal  haya-
        7.   Yorgunluk ve uykusuzluktan bitap hâlde göz kapaklarını kı-                           II
                                                                   ta girmeyen) münzevi (insanlardan korkan) bir yazar. Aşkı,
            sarak saate baktı. Gün ağarmak üzereydi. Aklındakiler dağılır
                                                                                   III
            diye korktuğundan olsa gerek radyonun sesini kıstı. Başka      toplumsal  çöküş  dönemlerini,  tasavvufu,  taşradaki  asilzade
            şeyler düşünmeli dedi, kendi kendine.  Mesela bu ay; lambayı
                                                                   ailelerin hayatlarını, muhtemelen kendi biyografisinin de kat-
            idareli  kullanmalı,  yakacaktan da  biraz  kısmalıydı.  Ne yap-
                                                                                                              IV
            sa olmuyordu, en sonunda bıraktı kendini. Dünyanın yükünü      kısıyla (yaşadıklarından da yararlanarak) nevi şahsına mün-
            sırtlanmış omuzlarını biraz kısarak eğreti oturduğu sandalye-
            den kalkıp pencereye doğru yöneldi.                    hasır bir şekilde anlatan Nazan Bekiroğlu; roman, hikâye ve
            Bu  parçada  “kısmak”  sözcüğü  aşağıdaki  anlamlardan      denemelerinin yanı sıra akademik eserleriyle (bilimsel yapıt-
            hangisine karşılık gelecek şekilde kullanılmamıştır?                            V
                                                                   lar) de tanınıyor.
            A)  Biraz kapamak                   B)  Azaltmak, alçaltmak
                                                                   Bu  parçada  numaralanmış  sözlerden  hangisinin  anlamı
            C)  Büzmek, daraltmak          D)  Yatıştırmak         yay ayraç ( ) içinde verilen açıklamayla örtüşmemektedir?
                                       E)  Eksiltmek, sınırlandırmak  A) I               B) II               C) III              D) IV               E) V





         16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21