Page 21 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 21
TÜRKÇE TYT 2.
ADIM
Sözcükte Anlam - 2
1. Bir roman yazarı için hayal gücü zaruri (zorunlu) bir ihtiyaçtır. 4. İnsanı merkeze alan ve yalnızca onun ihtiyaçları doğrultusun-
I da şekillenen bir dünya tasarımı (zihinde canlandırılan biçim)
Yalnızca gerçeklikle oluşturulmuş romanların ya da herhangi I
hiç şüphe yok ki insanın doğanın efendisi olmasını sağla-
bir eserin okur üstündeki tesiri (okuyucuda bıraktığı etki) mıştır. İnsanın iktidar (bir işi yapabilme gücü) mücadelesi
II II
güçlü olmayacaktır. Gerçeklikle hayalin yoğrulduğu (iç içe de buna eklenince giderek her yönüyle doğayı kontrol etme
III gücü de artmış; kontrol zamanla sömürü, sömürü de ne yazık
geçtiği) eserler okur zihninde daha çok iz bırakır. ki günümüzde insanın varlık sebebi hâline gelmiştir. Bu süreç
III
Geçmişte okuduğunuz kitapları düşündüğünüzde gerçeküstü (verilen müddet) insanın etik (ahlaki) değerlerden uzaklaş-
IV
ögelerin (unsurların) bulunduğu kitaplar hafızanızda yer edin- masına hem kendine hem de doğaya karşı acımasız ve insafsız
IV V
miştir. Bir yazar hayalüstü ögeleri ne kadar çok kullanırsa (vicdansız bir biçimde) oluşuna sebep olmuştur.
sesini çağlar ötesine duyurması (geçmişi konu edinmesi) o Bu parçada numaralanmış sözlerden hangisinin anlamı
V parantez ( ) içinde verilen açıklamayla örtüşmemektedir?
kadar kolay olacaktır.
Bu parçadaki numaralanmış sözlerden hangisinin anlamı A) I B) II C) III D) IV E) V
parantez ( ) içinde verilen açıklamayla uyuşmamaktadır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
2. İçeriği ne olursa olsun, bir sorunu ---- için insanların düşünce
alışverişinde bulunmaları, bir başka deyişle, iletişim kurma-
ları gerekir. Uygarca konuşma ve tartışma becerisinin geliş-
mediği toplumlarda bir sorunu çözmek amacıyla başlatılan
etkileşim, kısa sürede ---- ve çatışmaya dönüşür.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi
sırasıyla getirilmelidir?
A) açıklamak - karmaşa
B) çözmek - sürtüşme
C) görmezden gelmek - anlaşmazlık
D) sonuca bağlamak - uzlaşma
E) görmemek - uyuşmazlık
5. Aynı kumaştan iki terzi de elbise diker; biri hakikaten elbise
3. • Okuduğum kitapta anlamadığım sözcüklerin altını çizdim. olur, diğeri elbiseden başka her şeye benzer. Makas meselesi,
• Liseden sonra okumak istemeyince fabrikada çalışmaya başka hiçbir şey değil. Şair için de aynı şey geçerlidir. Şahsi
başladı. bir iş, yeni bir yapım, ileri bir fikir bulabilirsiniz ama kâfi değil-
dir. Şairliğimiz onları söylemekte olacaktır.
• O, şiir okumaya başlayınca salondaki herkes susuyordu.
• Yüzündeki anlamı okumaya çalışmaktan yoruldum. Bu parçada altı çizili sözle şiir hakkında anlatılmak iste-
nen aşağıdakilerden hangisidir?
Bu cümlelerde “okumak” sözcüğü aşağıdaki anlamlardan
hangisine karşılık gelecek şekilde kullanılmamıştır? A) Şiirde önemli olan söyleyiştir.
A) Öğrenim görmek B) Şiirde duygular ön plandadır.
B) Sesli olarak söylemek C) Şiirde fikir daha önemlidir.
C) Bir şeyin anlamını çözmek
D) Şiirde şairin duyguları bulunmalıdır.
D) Gizli bir duyguyu anlamak, kavramak
E) Şiir biçim ve anlam bakımından kusursuz olmalıdır.
E) Yazılmış bir metnin iletmek istediği şeyleri öğrenmek
19