Page 23 - 3 ADIM TYT - TÜRKÇE
P. 23
TÜRKÇE TYT 1.
ADIM
Cümlede Anlam - A
1. I. öğrenmek için 4. I. Uykuya dalamayan insanlar için bilim adamlarının öner-
II. bir şehrin diği yöntemlerden biri olan kitap okumak bilimsel açıdan
kanıtlanmış bir tekniktir.
III. orada yaşayan insanların
IV. nasıl bir yer olduğunu II. Uykudan önce okunacak birkaç sayfa ya da pasaj rahatla-
mamızı sağlayacaktır.
V. nelerle mutlu olduğuna bakın
Numaralanmış sözler anlamlı ve kurallı bir cümle oluş- Yukarıda verilen II numaralı cümleyle ilgili aşağıdakiler-
turacak biçimde sıralandığında hangisi baştan üçüncü den hangisi söylenebilir?
olur?
A) I. cümlede ifade edilen konuyla zıt bir durumdan söz edil-
A) I B) II C) III D) IV E) V mektedir.
B) I. cümlede belirtilen durumun herkeste gerçekleştiği ör-
neklenmektedir.
C) I. cümledeki durumun gençlerin üzerinde daha çok etkisi
olduğu belirtilmektedir.
D) I. cümledeki tespitin, insanlar üzerindeki olumlu etkilerin-
2. Batı tiyatrosunda 17. yüzyıldan itibaren sahneye çıkmaya den bahsedilmektedir.
başlayan kadın oyuncular, bizim tiyatromuzda ancak 19. yüz-
E) I. cümledeki yöntemin öznel olduğu vurgulanmaktadır.
yılın ikinci yarısında sahnede yerini alır.
Bu cümlede vurgulanmak istenen aşağıdakilerden han-
gisidir?
A) Kadın oyuncuların Batı tiyatrosunda 17. yüzyıldan itiba-
ren sahneye çıktığı
B) Türk tiyatrosunda tiyatro sanatçılığının kadınlara uygun
bir meslek olarak görülmediği
C) Kadın oyuncuların Türk tiyatrosunda Batı tiyatrosundan
5. Aşağıdakilerden hangisi kişisel düşünce içermemektedir?
çok daha sonra görüldüğü
A) Kıtlıktan bolluğa geçiş kalıbının Anadolu romanında sıkça
D) Tiyatro sanatçılığının Türk kadınları tarafından çok tercih
görülmesinin bir nedeni de sanırım yazarların belli kalıp-
edilen bir meslek olmadığı
lara göre kurgulanan destan, masal, halk hikâyesi türle-
E) Batı tiyatrosunun Türk tiyatrosuna göre çok daha fazla rinden yararlanma eğilimiydi.
geliştiği
B) Bu iki özelliğin en belirgin biçimde görüldüğü yapıtlar,
kuşkusuz, başkaldıran insanın romanını yazmak isteyen
ve yazarken çok iyi bildiği folklorumuzdan ve sözlü edebi-
yatımızdan yararlanan Yaşar Kemal’in yapıtlarıdır.
C) Anadolu’daki yokluğu, gelir adaletsizliğini, toplum baskı-
3. (I) Yalnız yaşamanın bir tek amacı vardır sanıyorum; o da sını anlatarak köyden şehre göçmek zorunda kalan köy-
daha başıboş, daha rahat yaşamak. (II) Yalnızlık insanın ken- lünün iki arada bir derede kalma hâlini okuyucuya çarpıcı
di içine dönmesidir. (III) Çok kez insan dünya işlerini bıraktığı- bir şekilde sunmak istiyor.
nı sanır oysaki bu işlerin yolunu değiştirmekten başka bir şey D) Çukurova’daki sömürü düzeni, tarımda kapitalizme geçiş,
yapmamıştır. (IV) Bir aileyi yönetmek bir devleti yönetmekten kapalı köy ekonomisinin yetersizleşmesi nedeniyle köy-
hiç de kolay değildir. (V) Ruh nerede bunalırsa bunalsın, hep den kente göç ve gurbetçilerin kentteki kötü yaşam koşul-
aynı ruhtur; ev işlerinin az önemli olmaları, daha az yorucu ları bu romanda üzerinde durulan başlıca konulardır.
olmalarını gerektirmez.
E) Köyden kente göçen masum köylünün şehir hayatına
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde ta- uyum sağlamak ve şehirde hayatta kalmak için verdiği
nımlama yapılmıştır? mücadeleyi yücelten yazar, eserin sonunda kahramanla-
rın başkaldırısını ibretlik bir sonuca bağlıyor.
A) I B) II C) III D) IV E) V
23