Page 22 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 22
TÜRKÇE 2. ADIM
6. Duyduklarını hazmetmekte yine zorlanıyordu. Kapamaya 9. Türk öykücülüğünde 50 kuşağının tarihsel ve düşünsel önemi
çalıştığı eski defterler tekrar açılmıştı. Dışarıdaki sisli hava- üzerinde ne kadar durulsa az. Nitekim onlar Türkiye’de mo-
yı usulca süzdükten sonra perdeyi kapayıp odasına çekildi. dernist öyküyü icat ettiler. Yeni bir dil, yeni bir söyleyiş tarzı,
Havanın kapanması onu geçmişe götürmüştü bir şekilde. yeni bir bakış ve yeni temalar kullanarak klasik anlatma gele-
Aynı boğucu duygular o zaman da onu esir almıştı. Bu esaret neğinden bambaşka bir türü ortaya koydular. Öyle yapmaları
yıllardır bir türlü bitmiyordu. Gazetenin kapanıp işsiz kaldığı o da icap ediyordu çünkü bildiğiniz gibi, müzik değişince dans
gün bütün yaşamına damgasını vurmuştu. da değişir. İkinci Yeni, şiirini kurarken anlatmak istediğini, es-
tetiğini, ne vezne sokabilirdi ne de heceye. Bunun için de ön-
Bu parçada “kapamak” sözcüğü aşağıdaki anlamlardan
celikle onu kırmaları gerekiyordu. Türk öyküsünün devamına
hangisine karşılık gelecek şekilde kullanılmamıştır?
bakıldığında 50 Kuşağı’nın etkilerini takip etmek mümkün.
A) Hava bulutlarla kaplanmak, sıkıntılı bir hâl almak
Bu parçadaki altı çizili ifade ile anlatılmak istenen aşağı-
B) Çalışamaz, görev ve iş yapamaz duruma getirmek dakilerden hangisidir?
C) Bir açıklığı örtmek için bir şeyi, açık yerin üzerine getirmek
A) Sanatçı, eserlerini okurun beklentisine göre oluşturur.
D) Üzerinde durmamak, bir şey üzerinde konuşmayı bırakmak
B) Dönemin şartları, oluşturulan eserlerin özelliklerini belirler.
E) Bir şeyin görünmesine engel olmak
C) Her eserde olması gereken ahenk diğerlerinden farklıdır.
D) Metinlerin içerikleri ve amaçları yapılarını da değiştirir.
E) Sanatçıların kişilik özellikleri ortaya farklı metinler çıkarır.
7. Son yıllarda ülkemizde yaşanan dijital aşınım gün geçtikçe
ete kemiğe bürünüyor.
Bu cümledeki altı çizili sözlerin anlamları aşağıdakilerin
hangisinde sırasıyla verilmiştir?
A) yıkım - nefes almak
B) yıpranma - canlanmak
C) yok olmak - yeniden doğmak
D) etkilemek - cansızlaşmak 10. 19. yüzyılın ortalarından itibaren, dünya çapında ulaşım
E) çoğalmak - artmak
imkânlarının kolaylaşması (seyahat şartlarının iyileşmesi),
I
ekonomik gelişme ve entelektüel bilgi birikiminin artması ile
beraber seyahat etme ve seyahatname kaleme alma (eser
II
oluşturma) olguları yeniden önem kazanmaya (değeri artma-
III
ya) başladı. Bu durum, Osmanlı Devleti’nde de - biraz daha geç
olsa bile- etkisini göstermeye başlamış ve seyahatname tü-
8. • deli: Mecnun.
ründeki eserlerin çoğalmaya başladığı görülmüştür. Özellikle
• durmak: Bulunmak.
II. Meşrutiyet Dönemi’nde bu konuda büyük bir artış yaşan-
• köşe: Kuytu, tenha.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “deli, durmak, köşe” mıştır. Gazete ve dergilerde tefrika hâlinde yayımlanan (açık-
IV
sözcükleri belirtilen anlamlarını karşılayacak şekilde lamalı şekilde sunulan) seyahatnamelerin yanı sıra kitapçık ve
kullanılmıştır?
kitap formatında (biçiminde) basılıp sunulan eserlerin sayısı
A) Yalnızlığın köşelerinde duruyordu ölüme inat deli âşıklar. V
da oldukça fazladır.
B) Sen geldin benim deli köşemde durdun.
Bu parçada numaralanmış sözlerden hangisinin anlamı
C) Köşeyi dönünce deli bir bakış durdu acıma.
parantez ( ) içinde verilen açıklamayla örtüşmemektedir?
D) Deli ırmak şehrin köşesine gelince durdu.
A) I B) II C) III D) IV E) V
E) Deli gözyaşları durdu kirpiklerimin köşesinde.
20