Page 18 - 3 ADIM TYT - TÜRKÇE
P. 18
TÜRKÇE 1. ADIM
5. Türkiye, edebî kurmaca üzerine düşünen ve fikir üreten ya- 7. I. O, her zaman evine bağlı bir adamdır.
zarların değil; kendi yeteneğine ikna olmuş, yazdığı metinlere II. Kitaptaki şiirlere göz gezdirelim.
hayran, tenkide sağır yazıcıların ülkesi. III. Öfkeden gözlerinden ateş saçılıyordu.
IV. Düşüncelerimi hangi rafa kaldırabilirim, bilmiyorum.
Bu cümlede altı çizili sözle yazarlarla ilgili aşağıdaki nite-
V. Bugünkü hatalarımı sevincime bağışlayın.
liklerin hangisinden söz edilmektedir?
Numaralanmış cümlelerle ilgili aşağıdaki belirlemelerden
A) Eserleri ve sanatçılığı hakkında yazılan eleştirileri dikkate hangisi yanlıştır?
almayan
A) I. cümlede geçen “ev” sözcüğü mecaz anlamda kulla-
B) Çağının sanat gereklerini dikkate almayan nılmıştır.
C) Olumsuz eleştirileri okumaktan uzak duran B) II. cümlede geçen “göz gezdirelim” sözü mecaz anlamıyla
D) Eserin niteliklerini öne çıkaran eleştirileri okumayan kullanılmıştır.
E) Alanında yetkin kalemlerce yazılmamış eleştirileri önem- C) III. cümlede geçen “ateş” sözcüğü mecaz anlamda kul-
semeyen lanılmıştır.
D) IV. cümlede geçen “düşünce” sözcüğünde somutlaştırma
yapılmıştır.
E) V. cümlede geçen “bağışlayın” sözcüğü terim anlamda
kullanılmıştır.
8. I. Sizinle yapacağım görüşmeyi mecburen yarına almak zo-
rundayım.
II. Zor zamanlarımda sürekli yanıma geldi.
III. Zorunlu olarak katıldığı toplantıda çok sıkıldı.
IV. Merdiven basamaklarını hızlıca çıkmayı tercih etti.
Numaralanmış cümlelerin hangilerindeki altı çizili sözler
anlamca birbirine yakındır?
6. Etimolojik anlamlar içinde yapılacak kabataslak bir inceleme A) I ve IV B) I ve III C) II ve III
günümüzde kullanılan çoğu sözcüğün temsil ettiği anlamla
D) II ve IV E) III ve IV
ilişkisinin bulunmadığını ya da eş anlamlı zannedilen sözcük-
lerin aslında eş anlamlı olmadığını tespit etmek açısından
yeterlidir.
Bu cümledeki altı çizili sözcüğün anlamı aşağıdakilerin 9. Klasik Türk şiirinin büyüleyici (etkileyici) taraflarından biri de
hangisinde vardır? I
ilk bakışta kendisini ele vermeyen (ortaya koymayan) kapalı
A) Eğitim alanında yapılacak yeniliklerin nasıl hayata geçiri- II
kutu mahiyetindeki (niteliğindeki) beyitlerin çözümüdür. Bir
leceğiyle ilgili düşüncelerin ana hatlarını içeren bir rapor
III
hazırladık. beytin anlam dünyasıyla tanışan, onda kendisinden bir şey-
B) Toplumun çevre konusunda bilinçlenme düzeyinin son
ler bulmasına bulur elbet ama belirli bir bilgi düzeyine erişmiş
beş yıla oranını içeren değerlendirmeniz kurul tarafından IV
özensiz bulundu. (ulaşmış) olanlar çok daha zengin bir iklimle karşı karşıyadır.
C) Türk edebiyatı için önemli bir kaynak olan bu eser üzeri- Beytin görünen anlamına bakıp bundan hareketle yorumlar
ne yazılan hiçbir eleştiride böylesine bir önemsizleştirme,
değersizleştirmeyle karşılaşmadım. yapmak, beytin ana fikri üzerine düşünceler ileri sürmek, hat-
D) İleride yaptırmak istediği sanat evinin projesini; oldukça ta sayfalar dolusu çıkarımlarda bulunmak (değerlendirme
V
titiz çalışan, bütün ayrıntıyı düşünerek projesini şekillen-
yap mak) pek zor değildir.
diren bir mimara çizdiriyor.
Bu parçadaki numaralanmış sözlerden hangisinin anlamı,
E) Sulu boya tablolarını yapmaya heves ettiği portreleri göl-
yay ayraç ( ) içinde verilen açıklamayla uyuşmamaktadır?
geyi yakalamak adına öncelikle kara kalem çalışıyor, fi-
gür belirince sulu boya tablosunu yapıyordu. A) I B) II C) III D) IV E) V
18