Page 28 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 28

TÜRKÇE                                                                                       2. ADIM




        7.   Felsefenin eleştirel, düşündürücü yapısını edebiyattaki so-  9.   Kendi kendimle hesaplaşma benim kötü huylarımdan biri. Ne
            mut gerçeklikle ele aldığımızda yazma fiilinin amacı, kural-  yaşamımdan memnun oldum ne yazdıklarımdan. Bir kitabı-
            ları ve sınırları daha net ortaya çıkar. Yazının düşünceyle   mı baskıya vermeyecek olsam hayatımın sonuna değin onun
            kurduğu bu ortaklık, edebiyatın neredeyse tüm verimlerinde   üzerinde  çalışabilirim.  Yetkinlik  peşinde  olduğum  için  değil
            karşılaştığımız bir durum. Sanat yapıtlarının temel ödevle-  doğruyu bulmakta kimi zaman bir sözcüğün hatta bir virgülün
            rinden biri, görünmeyeni -ama hissedileni- görünür ve ola-  etkisi olabileceğini düşündüğüm için.
            ğan  kılmaksa  şüphesiz  ki  ifadesini  yazı  üzerinden  kuran
                                                                   Bu parçadaki altı çizili sözü anlamca karşılayabilecek bir
            eserler  bu  amaca  doğrudan  katkı  sunar.  Bir  öykünün,  bir
                                                                   kullanım aşağıdakilerin hangisinde vardır?
            dizenin ya da en yalın hâliyle bir söz öbeğinin içinde taşıdığı
            gizil güç, sahiciliğini ve işlerliğini işte bu düşünme ve üretme   A)  Sanat, doğası gereği güzellik arayışını merkezine koyar.
            pratiğini ortaya çıkarmakla sağlayabilir.
                                                                   B)  Tablonun  göze çarpan ilk özelliği, renklerin uyumuydu.
            Bu  parçadaki  altı  çizili  ifadelerle  anlatılmak  istenenler   C)  Romanın okuyucuda bıraktığı ilk tesir, boşluk duygusuydu.
            aşağıdakilerden hangisinde sırasıyla verilmiştir?
                                                                   D)  Ürettiği  ilk  eseri  başkalarına  ulaştırmanın  mutluluğunu
            A)  Dolaylı yoldan anlatma - bir mesaj iletmeye çalışma   yaşıyor.
            B)  Duyguyu arka planda bırakma - beklentilere cevap verme   E)  Ritimde yakaladığı mükemmelliği seste de gösteriyordu.
            C)  Sınırları belirleyerek yazma - öğretme güdüsüyle yazma
            D)  Metin ve fikir birlikteliğini yakalama - sezdirerek aktarma   10.  Yazarın  can  alıcı  sorunu  “nasıl  yazması  gerektiği”dir.  Tüm
            E)  Somut konularla ilerleme - mümkün olmayanı mümkün kılma  yazma  serüveni,  eylemi  bu  sorunun  içinde  yatar.  Yazarı
                                                                   yazar yapan şey, bu soruya karşılık ortaya koyduğu yapıtla
                                                                   verdiği yanıttır. O, bunu araştırmaz. Dile getirilmeyi bekleyen
                                                                   sayısız konulardan birini seçip onu nasıl yazıya dökeceğini
                                                                   araştırır.

                                                                   Aşağıdaki  cümlelerden  hangisi  bu  parçada  geçen  altı
                                                                   çizili sözle ilişkilendirilemez?
                                                                   A)  Yazar, bu eserinde Anadolu insanın yaşayış şekline ayna
                                                                      tutuyor.
                                                                   B)  Eserlerinde Adana ağzının tipik özelliklerine ustaca yer
                                                                      veriyor.
                                                                   C)  Onun şiirlerinde köy hayatından izler taşıyan yerel söyle-
                                                                      yişler sıkça görülüyor.

                                                                   D)  Şiirlerindeki söz tekrarları, ahengi sağlayan temel unsur
        8.   Sanat  eseri  ile  onu  üreten  sanatçının  psikolojisi  arasında   olarak karşımıza çıkıyor.
            doğru orantı vardır. Sanatçının bilinçaltı ve psikolojisi, üretti-  E)  Doğa betimlemelerindeki uzun cümleler okuma alışkanlığı
            ği eserde farkında olarak ya da olmayarak kendini fazlasıyla   olmayanları yoruyor.
            belli eder. Bilinçaltı kuramının en önemli ismi olan Sigmund
            Freud da sanatçıyı “Bilinçaltının konuşmasına izin verme ce-
            saretine  sahip,  baskılama  bariyeri  esnek  olan  kişidir.”  diye   11.    Yol odur ki doğru vara
            tanımlar.                                                    Göz odur ki Hakk’ı göre

            Bu parçadaki altı çizili söz ile bir sanatçının vurgulanmak             Er odur alçakta dura
            istenen yönü aşağıdakilerden hangisidir?                     Yüceden bakan göz değil

            A)  Benliğini oluşturan duyguların üstesinden gelebilme      Bu dizelerdeki altı çizili söz grubunun cümleye kattığı
            B)  Toplumun geleneksel düşüncelerini aşabilecek yetkinlikte   anlam aşağıdakilerin hangisinde yer almaktadır?
               olma
                                                                   A)  İnsan, kendini beğenmiş ve kibirli olursa itibar göremez.
            C)  Belli  kalıplara  sıkışmadan  zamanın  akımlarına  uyum
                                                                   B)  İnsan, sözünü düşünce süzgecinden geçirerek söylemelidir.
               sağlayabilme
                                                                   C)  İnsan, iki şey ile unutulmaktan kurtulur: Biri iyi iş, biri de iyi söz.
            D)  İfade edilmesi güç olan duygu ve düşünceleri daha kolay
                                                                   D)  İnsan, diğer insanlara karşı saygılı ve alçak gönüllü olmalıdır.
               dile getirme
                                                                   E)  İnsan, kendi çıkarlarını halkın çıkarları içinde görmelidir.
            E)  Ruhunda izler bırakan olayları özgün biçimde söze dökme




         26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33