Page 28 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 28
TÜRKÇE 2. ADIM
7. Felsefenin eleştirel, düşündürücü yapısını edebiyattaki so- 9. Kendi kendimle hesaplaşma benim kötü huylarımdan biri. Ne
mut gerçeklikle ele aldığımızda yazma fiilinin amacı, kural- yaşamımdan memnun oldum ne yazdıklarımdan. Bir kitabı-
ları ve sınırları daha net ortaya çıkar. Yazının düşünceyle mı baskıya vermeyecek olsam hayatımın sonuna değin onun
kurduğu bu ortaklık, edebiyatın neredeyse tüm verimlerinde üzerinde çalışabilirim. Yetkinlik peşinde olduğum için değil
karşılaştığımız bir durum. Sanat yapıtlarının temel ödevle- doğruyu bulmakta kimi zaman bir sözcüğün hatta bir virgülün
rinden biri, görünmeyeni -ama hissedileni- görünür ve ola- etkisi olabileceğini düşündüğüm için.
ğan kılmaksa şüphesiz ki ifadesini yazı üzerinden kuran
Bu parçadaki altı çizili sözü anlamca karşılayabilecek bir
eserler bu amaca doğrudan katkı sunar. Bir öykünün, bir
kullanım aşağıdakilerin hangisinde vardır?
dizenin ya da en yalın hâliyle bir söz öbeğinin içinde taşıdığı
gizil güç, sahiciliğini ve işlerliğini işte bu düşünme ve üretme A) Sanat, doğası gereği güzellik arayışını merkezine koyar.
pratiğini ortaya çıkarmakla sağlayabilir.
B) Tablonun göze çarpan ilk özelliği, renklerin uyumuydu.
Bu parçadaki altı çizili ifadelerle anlatılmak istenenler C) Romanın okuyucuda bıraktığı ilk tesir, boşluk duygusuydu.
aşağıdakilerden hangisinde sırasıyla verilmiştir?
D) Ürettiği ilk eseri başkalarına ulaştırmanın mutluluğunu
A) Dolaylı yoldan anlatma - bir mesaj iletmeye çalışma yaşıyor.
B) Duyguyu arka planda bırakma - beklentilere cevap verme E) Ritimde yakaladığı mükemmelliği seste de gösteriyordu.
C) Sınırları belirleyerek yazma - öğretme güdüsüyle yazma
D) Metin ve fikir birlikteliğini yakalama - sezdirerek aktarma 10. Yazarın can alıcı sorunu “nasıl yazması gerektiği”dir. Tüm
E) Somut konularla ilerleme - mümkün olmayanı mümkün kılma yazma serüveni, eylemi bu sorunun içinde yatar. Yazarı
yazar yapan şey, bu soruya karşılık ortaya koyduğu yapıtla
verdiği yanıttır. O, bunu araştırmaz. Dile getirilmeyi bekleyen
sayısız konulardan birini seçip onu nasıl yazıya dökeceğini
araştırır.
Aşağıdaki cümlelerden hangisi bu parçada geçen altı
çizili sözle ilişkilendirilemez?
A) Yazar, bu eserinde Anadolu insanın yaşayış şekline ayna
tutuyor.
B) Eserlerinde Adana ağzının tipik özelliklerine ustaca yer
veriyor.
C) Onun şiirlerinde köy hayatından izler taşıyan yerel söyle-
yişler sıkça görülüyor.
D) Şiirlerindeki söz tekrarları, ahengi sağlayan temel unsur
8. Sanat eseri ile onu üreten sanatçının psikolojisi arasında olarak karşımıza çıkıyor.
doğru orantı vardır. Sanatçının bilinçaltı ve psikolojisi, üretti- E) Doğa betimlemelerindeki uzun cümleler okuma alışkanlığı
ği eserde farkında olarak ya da olmayarak kendini fazlasıyla olmayanları yoruyor.
belli eder. Bilinçaltı kuramının en önemli ismi olan Sigmund
Freud da sanatçıyı “Bilinçaltının konuşmasına izin verme ce-
saretine sahip, baskılama bariyeri esnek olan kişidir.” diye 11. Yol odur ki doğru vara
tanımlar. Göz odur ki Hakk’ı göre
Bu parçadaki altı çizili söz ile bir sanatçının vurgulanmak Er odur alçakta dura
istenen yönü aşağıdakilerden hangisidir? Yüceden bakan göz değil
A) Benliğini oluşturan duyguların üstesinden gelebilme Bu dizelerdeki altı çizili söz grubunun cümleye kattığı
B) Toplumun geleneksel düşüncelerini aşabilecek yetkinlikte anlam aşağıdakilerin hangisinde yer almaktadır?
olma
A) İnsan, kendini beğenmiş ve kibirli olursa itibar göremez.
C) Belli kalıplara sıkışmadan zamanın akımlarına uyum
B) İnsan, sözünü düşünce süzgecinden geçirerek söylemelidir.
sağlayabilme
C) İnsan, iki şey ile unutulmaktan kurtulur: Biri iyi iş, biri de iyi söz.
D) İfade edilmesi güç olan duygu ve düşünceleri daha kolay
D) İnsan, diğer insanlara karşı saygılı ve alçak gönüllü olmalıdır.
dile getirme
E) İnsan, kendi çıkarlarını halkın çıkarları içinde görmelidir.
E) Ruhunda izler bırakan olayları özgün biçimde söze dökme
26