Page 31 - 3 ADIM TYT - TÜRKÇE
P. 31

TÜRKÇE                                    TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                                     Cümlede Anlam - B








        1.   “Kişisel  mutluluğun  bütün  kaynaklarından  belki  en  büyüğü,   4.   (I)  Sana  yapılmasını  istemediğini  sen  de  başkasına  yap-
            kendini zorlamadan içten geldiği gibi birçok kimseden hoşlan-  ma! (II) Kolay gibi gözükür ama kolay değildir bu. (III) Birçok
            maktır.”                                               kimsenin  “Ahlak...  Ahlak...”  diye  yasalar,  kurallar  uydurma-
            Bu cümlede anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?  ya çalışması da zaten bunun kolay olmaması yüzündendir.
            A)  Kişisel mutluluk başkalarından hoşlanmakla mümkündür.   (IV) Size yapılmasını istemediğiniz işi siz de başkasına yap-
            B)  Kişisel mutluluğun en büyük kaynağı, başkalarından sa-  mayacaksınız yani kendinizi onun yerine koyacaksınız, ben-
               mimiyetle hazzetmektir.                             cilliğinizden silkineceksiniz; sizin bir etiniz, kemiğiniz olduğu
            C)  Kişisel mutluluk ancak başkaları ile iyi ilişkiler kurmakla   gibi onun da bir eti, kemiği olduğunu, onun da acılar duyabi-
               mümkün olur.                                        leceğini düşüneceksiniz. (V) O kadar da değil.
            D)  Başkalarından  hoşlanmadan  kişisel  mutluluğa  erişmek
                                                                   Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde sayıp
               mümkün değildir.
                                                                   dökmeye yer verilmiştir?
            E)  Başkaları ile samimi olarak kişisel mutluluğu yakalamak
               gerekir.
                                                                   A) I               B) II               C) III              D) IV               E) V


        2.   Bir millet kendi mazisini bütün olayları, ananeleri, onu hâlden   5.   (I) Evcil hayvanların da kişilikleri var ve bize tam anlamıyla
            ayıran bütün küçük farkları, şekilleri, hatıraları, hududu hatta   arkadaş olabiliyorlar. (II) Bir anlamda onlar bizi sosyal olma-
            haritaları, bir nevi sinema demek olan tarihî, içtimai, felsefi,   ya zorluyorlar: (III) Size sevgi ve heyecan gösteriyor, sevim-
            iktisadi panoramaları ile bilmedikçe istikbali göremez.  lilikler yapıyor ve sizinle oyun oynamak istiyor. (IV) Onunla
                                                                   iletişime geçerek sosyal beceriler kazanıyoruz. (V) Çocuklar
            Bu cümlede asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden han-
                                                                   için de aynı şey geçerli, çok dışa dönük olmayan çocukların
            gisidir?
                                                                   sosyalleşmesine de yardımcı oluyor evcil hayvanlar.
            A)  Bir milletin geleceğini arayan onun geçmişine yönelmelidir.
                                                                   Bu parçada numaralanmış cümlelerde evcil hayvanlarla
            B)  Bir milletin geleceği, onun geçmişini bilmesiyle mümkündür.   ilgili aşağıdakilerin hangisine değinilmemiştir?

            C)  Bir millet kendi geçmişini tüm ayrıntıları ile bilmezse gele-  A)  I. cümlede, insan hayatında var oluş şekillerine değinil-
               ceğini göremez.                                        miştir.

            D)  Bir milletin tarihî, içtimai, felsefi ve iktisadi değerlerini bil-  B)  II. cümlede, insanı belli bir davranışa yönlendirdiği üzerin-
               mek kişiyi geleceğe taşır.                             de durulmuştur.

            E)  Bir millet ananelerine sahip çıkmazsa geleceğe ulaşamaz.   C)  III. cümlede, insanlarla iletişim kurma yolları anlatılmıştır.
                                                                   D)  IV.  cümlede,  insanlara  sağladığı  katkı  üzerinde  durul-
                                                                      muştur.

                                                                   E)  V. cümlede, sadece belli özelliklere sahip çocuklara katkı
                                                                      sağladığı belirtilmiştir.
        3.    I. Öfke;  doyurulmamış  isteklere,  istenmeyen  sonuçlara  ve
               karşılanmayan beklentilere verilen duygusal tepkidir.
             II. Günümüzde karşılaştığımız ev içi şiddet olgularında, terör   6.   (I) Çehov, 1880-1890 yıllarında Rus tiyatrosuna egemen olan
               olaylarında, sokak kavgalarında ve trafikte sağlıklı olarak   basmakalıp örneklerle yetinmeyerek tiyatro alanına yenilikler
               ifade edilemeyen öfke duygularının etkisi görülmektedir.  getirmiştir. (II) Çehov’un oyunlarında seyircinin ilgisi, hareket-
            Numaralanmış  cümlelerle  ilgili  aşağıdaki  yargılardan   ten çok kişinin iç dünyasına; olaylardan çok psikolojik mücade-
            hangisi yanlıştır?                                     leye kaydırılmıştır. (III) Yazarın oyunlarında, semantik içeriğin
                                                                   arka plana itildiği pek çok “önemsiz” sözcük dikkat çekmekte-
            A)  I. cümlede tanımlama yapılmaktadır.
                                                                   dir. (IV) Oyunlarında olayları âdeta ayrıntı gibi bir kenara itmiş
            B)  I. cümlede öfkenin nedenleri belirtilmektedir.     ve  durmadan  tekrar  edilen,  alışılmış  günlük  şeyleri  oyunun
            C)  II. cümlede öfkenin etkileri belirtilmektedir.     merkezine  yerleştirmiştir.  (V)  Yazarın  oyunlarında  mücadele
                                                                   yoktur zira suçlu olarak adlandırılabilecek kimse yoktur.
            D)  II. cümlede öfkenin neden olduğu olumsuz durumlar ör-
               neklenmektedir.                                     Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisinde  biçe-
            E)  II. cümlede öfkenin her zaman sorunlara yol açtığı belirtil-  me yönelik bir değerlendirme yapılmaktadır?
               mektedir.
                                                                   A) I               B) II               C) III              D) IV               E) V



                                                                                                              31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36