Page 36 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 36
TÜRKÇE 3. ADIM
2018 TYT 2019 TYT
5. • Davies, eğitimi bireyleri kapasitelerine göre farklı statülere 7. I. Uyku esnasında solunum sıklığının ve kalp atış hızının
yerleştiren bir sistem olarak değerlendirmektedir. düşmesi, vücuda pompalanan kan basıncını azalttığından
• Toplumsal tabakalaşmayı temel alarak en yeteneklilerin uykudayken daha fazla üşürüz.
en önemli mesleklerle ödüllendirilmesi gerektiğine inanan- II. Özellikle iki üç aylık bebeklerde, uyurken değişen vücut
lar, bu görüşe destek vermişlerdir. sıcaklığına bağlı olarak ortaya çıkan ani ölümler, günü-
müzde yaygın olarak görülmektedir.
Bu iki cümlede ifade edilenlerin anlamca doğru bir biçim-
de birleştirilmiş hâli aşağıdakilerden hangisidir? Yukarıda verilen II numaralı cümleyle ilgili olarak aşağı-
dakilerden hangisi söylenebilir?
A) Davies, eğitimin tanımını yaparken, farklı yeteneklere
sahip olan kişilerin buna bağlı olarak farklı mesleklere A) I. cümlede ifade edilen konuyla çelişen farklı bir durum-
yerleştirilmesi gerektiğini ve bunun da toplumsal tabaka- dan söz edilmektedir.
laşmanın gereği olduğunu savunmuştur.
B) I. cümlede anlatılan durumun sebep olduğu bir olumsuz-
B) Toplumsal tabakalaşma temelinde en yetenekli insanla- luktan bahsedilmektedir.
rın en önemli meslekleri elde etmesi gerektiğini düşünen
C) I. cümledeki olgunun, çocukları neden daha fazla etkiledi-
kişiler; Davies’in, eğitimin bireyleri kapasitelerine bağlı
ği açıklanmaktadır.
olarak farklı statülere yerleştiren bir sistem olduğu düşün-
D) I. cümlede belirtilen olgunun her bireyde gerçekleşmediği
cesini desteklemişlerdir.
örneklenmektedir.
C) Meslek seçiminde eğitimin belirleyici olması gerektiğini
E) I. cümlede değinilen düşüncenin bilimsel olarak kanıtlan-
vurgulayan Davies ile toplumsal tabakalaşmayı esas alıp
dığı gösterilmektedir.
yetenekli kişilerin statüsü yüksek mesleklere yerleşmesi
gerektiğini savunanların görüşleri örtüşmektedir.
D) En yetenekli insanları en iyi mesleklere yönlendirmenin
gerekli olduğunun ve bunun eğitimle sağlanacağının altı-
nı çizen Davies, bu konudaki tanımlarını toplumsal taba-
kalaşmayı savunanların görüşleriyle desteklemektedir.
E) Toplumun meslekler açısından tabakalaşmasının, yani
en yeteneklilerin en önemli mesleklere sahip olmasının
toplumsal bir gerçeklik olduğunu belirten Davies’in eğitim
tabakalaşma ilişkisine dayanan bu düşüncesi, geniş kitle-
ler tarafından desteklenmiştir.
2020 TYT
2019 TYT 8. (I) “Ötekine önem ve değer vermek” şeklinde de tanımlanan
empati, kendimizin ve başkalarının sınırlarını belirlemekle
6. Çocuk, aklının doğal işleyişi sonucu her an ortaya çıkan tuhaf
başlar. (II) İlkel bir varoluştan gerçek ve ahlaki değerlere sa-
sorulardan birine yanıt bulma amacıyla gerçekleştirdiği her
hip bir insan olma yolunda yükselişimiz empati sayesindedir.
samimi girişim sayesinde, o amacın sonucuyla kıyaslanama-
(III) Zihnimizin sınırlarından çıkıp başkalarının zihinlerinde
yacak oranda kalıcı kazanımlar edinir.
dolaşabilmek, kendiliğinden elde ettiğimiz bir yeti değildir.
Bu cümlede çocuklarla ilgili olarak asıl anlatılmak iste- (IV) Empatinin ahlak temellerimizin ne kadar derininde yer
nen aşağıdakilerden hangisidir? aldığını, empati ortamında büyüyen çocukların ileride akran-
larına kıyasla daha fazla empati kurabilmesinden anlayabili-
A) Tuhaf sorular sorma davranışlarının çocuklarda istemsiz
yoruz. (V) Gerçek empati, anlamak kadar başkalarının duy-
biçimde gerçekleştiği
gularını, duyarlılıklarını hissedebilmektir. (VI) Ötekine önem
B) Merak ettikleri konunun iç yüzünü öğrendikleri sürece bil- vermeyi küçüklüğümüzden beri bir değer olarak öğrenmişsek
gi birikimlerinin arttığı insanlarla ilişkimizde empatik davranmayı bir davranış kalıbı
olarak özümseriz.
C) Kendi hâllerine bırakıldıklarında tuhaf sorular sorma alış-
kanlıklarının sona erdiği
Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangi ikisi aynı
D) Cevabını samimi biçimde merak ettikleri soruların yetiş- düşünceyi aktarmaktadır?
kinlerce cevaplandırılması gerektiği
A) I ve III B) I ve V C) II ve VI
E) Sorularına cevap arayışlarının gelişimleri üzerinde ce-
D) III ve IV E) IV ve VI
vaplardan daha etkili olduğu
34