Page 35 - 3 ADIM TYT - TÜRKÇE
P. 35
TÜRKÇE TYT 1.
ADIM
Paragraf - A
1. Eskiden kendi okuyacağı kitaplara kendi karar veren ve böy- 4. ----. Meğer ne kadar doğru bir sözmüş bu. Gerçi ihtiyar in-
lelikle zevk sahibi oluveren çocuklara şahitlik etmek daha san, hayatının o uzak devirlerine hayaliyle dönüyor fakat geç-
kolaydı. Şimdi çocuğu adına kitaplar seçen; okuyacağı okul- mişteki heyecanlarını, sevinç ve acılarını, bugünkü olayların
ları, gidilmesi gereken kursları, giyeceği kıyafetleri, edineceği uyandırdığı duygularmış gibi bütün canlılığını ve sıcaklığını
arkadaşları, yiyeceği yiyecekleri hatta sahip olacağı mesleği
tekrar hissederek yaşıyor. Sanki elli altmış yıl ötelerde kalan
belirleyen ebeveynler görüyoruz. Modern çağın gereklilikleri-
çocuk, koşa koşa, atlaya atlaya bugüne geliyor; yıpranmış ve
ni yerine getirme, çocuklu bir aile olarak sosyal hayata adap-
aşınmış kalıbının içine giriyor ve burada eski, gevrek sesiyle
te olma gibi sorumluluklarımızın olduğunu biliyorum. Ama
gülüp ağlamaya başlıyor.
unuttuğumuz bir şey var ki o da çocuklarımız için güvenli,
kaliteli, sağlıklı bir yaşam standardını yakalamaya çalışma
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi
gayretimizin onların hayal güçlerine ket vurması.
getirilirse “anıların etkisinin hayat boyunca devam ettiği” dü-
şüncesi vurgulanmış olur?
Bu parçanın ana düşüncesi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Çocuk edebiyatına ülkemizde yeteri kadar önem verilme- A) İnsan yaşlandıkça çocukluğunu yeniden yaşamaya baş-
mektedir. lar, derler
B) Günümüz çocuklarının öz güven sorununun en önemli
nedeni yetişme tarzlarıdır. B) İnsanları acı hatıralar kadar, hiçbir şey birbirine bağla-
maz, derler
C) Ebeveynlerin çocuk adına her şeyi düşünüp karar verme-
si çocuğun düş dünyasını olumsuz etkilemektedir. C) Hatıra yazmak, ölümün elinden bir şey kurtarmaktır, derler
D) Modern çağ, çocukların gelişiminde anne babalara çok
D) Her insanın alınyazısı çocukluğunda yazılmıştır, derler
önemli roller yüklemektedir.
E) Çocukların isteklerinin ertelenmesi onlarda kızgınlık ve E) Öyle anılar vardır ki anlatırken güzelliği gider, derler
bastırılmışlık duygusu oluşturmaktadır.
2. (I) İnsan için hayatın her anı önemli ama hayat bazen bir te-
lefon şarjından kısa sürüyor. (II) Sınavdayken zaman hızla
geçerken evde sıkıldığımızda zamanın hiç geçmemesi de bu
hıza dâhil. (III) Koskoca yirmi dört saate sığdıramadığımız iş-
lerimiz oluyor. (IV) Sınavlara çalışacak vaktimiz kalmıyor me-
sela. (V) Zamanın bereketsizleşmesi kıyamet alameti midir
bilinmez ama gerçek olan bir şey var: Zaman parayla satın
alınamayacak kadar değerli.
Bu parçada asıl anlatılmak istenen numaralanmış cümle-
lerin hangisinde verilmiştir?
5. Günlük yaşamımızdaki tüm motivasyonlarımız, sosyal ve
A) I B) II C) III D) IV E) V ekonomik çevrelerde var olup da bizde olmayan uyaranlara
karşı gelişmektedir. Yakınımızdan biri, bankadaki hesabını
söylese onun sahip olduklarını elde edebilme konusunda
3. Geçmişten günümüze değin çoğu şair, tabiata önem vermiş motive oluruz. Eğer gücümüz yetmiyorsa onu yok etmeye ça-
ve benzetmeye dayalı anlatımlarında tabiattan en geniş an- lışırız. Her iki durumda da ortaya çıkan sıkıntılı durum, bizim
lamda yararlanmıştır. Ne var ki ne âşığın aka aka denizler yaşama yönelik motivasyonlarımızı artırır.
oluşturan gözyaşları ne de nergis gözlü sevgilinin görünümü
Bu parçanın konusu aşağıdakilerden hangisidir?
bir araya gelse günün bir saatindeki Boğaziçi manzarasını
vermeye yetmez. A) Ekonominin insan yaşamına etkisi
Aşağıdakilerden hangisi bu parçanın başlığı olmaya en B) İnsanla çevrenin etkileşimi
uygundur?
C) İnsanda motivasyonun kaynağı
A) Şiir ve Yansımaları B) Mısralarla Boğaziçi
D) Çevrede karşılaşılan sıkıntılar
C) Sanat ve Gerçeklik D) Şair ve Doğa
E) Şiirin Dili E) Motivasyonu artırma yolları
35