Page 35 - 3 ADIM TYT - TÜRKÇE
P. 35

TÜRKÇE                                    TYT        1.
                                                                                                          ADIM
                                                      Paragraf - A








        1.   Eskiden kendi okuyacağı kitaplara kendi karar veren ve böy-  4.   ----. Meğer ne kadar doğru bir sözmüş bu. Gerçi ihtiyar in-
            lelikle  zevk  sahibi  oluveren  çocuklara  şahitlik  etmek  daha   san, hayatının o uzak devirlerine hayaliyle dönüyor fakat geç-
            kolaydı. Şimdi çocuğu adına kitaplar seçen; okuyacağı okul-  mişteki heyecanlarını, sevinç ve acılarını, bugünkü olayların
            ları, gidilmesi gereken kursları, giyeceği kıyafetleri, edineceği   uyandırdığı duygularmış gibi bütün canlılığını ve sıcaklığını
            arkadaşları, yiyeceği yiyecekleri hatta sahip olacağı mesleği
                                                                   tekrar hissederek yaşıyor. Sanki elli altmış yıl ötelerde kalan
            belirleyen ebeveynler görüyoruz. Modern çağın gereklilikleri-
                                                                   çocuk, koşa koşa, atlaya atlaya bugüne geliyor; yıpranmış ve
            ni yerine getirme, çocuklu bir aile olarak sosyal hayata adap-
                                                                   aşınmış kalıbının içine giriyor ve burada eski, gevrek sesiyle
            te  olma  gibi  sorumluluklarımızın  olduğunu  biliyorum.  Ama
                                                                   gülüp ağlamaya başlıyor.
            unuttuğumuz  bir  şey  var  ki  o  da  çocuklarımız  için  güvenli,
            kaliteli,  sağlıklı  bir  yaşam  standardını  yakalamaya  çalışma
                                                                   Bu  parçada  boş  bırakılan  yere  aşağıdakilerden  hangisi
            gayretimizin onların hayal güçlerine ket vurması.
                                                                   getirilirse “anıların etkisinin hayat boyunca devam ettiği” dü-
                                                                   şüncesi vurgulanmış olur?
             Bu parçanın ana düşüncesi aşağıdakilerden hangisidir?
            A)  Çocuk edebiyatına ülkemizde yeteri kadar önem verilme-  A)  İnsan yaşlandıkça çocukluğunu yeniden yaşamaya baş-
               mektedir.                                              lar, derler
            B)  Günümüz  çocuklarının  öz  güven  sorununun  en  önemli
               nedeni yetişme tarzlarıdır.                         B)  İnsanları  acı  hatıralar  kadar,  hiçbir  şey  birbirine  bağla-
                                                                      maz, derler
            C)  Ebeveynlerin çocuk adına her şeyi düşünüp karar verme-
               si çocuğun düş dünyasını olumsuz etkilemektedir.    C)  Hatıra yazmak, ölümün elinden bir şey kurtarmaktır, derler
            D)  Modern  çağ,  çocukların  gelişiminde  anne  babalara  çok
                                                                   D)  Her insanın alınyazısı çocukluğunda yazılmıştır, derler
               önemli roller yüklemektedir.
            E)  Çocukların  isteklerinin  ertelenmesi  onlarda  kızgınlık  ve   E)  Öyle anılar vardır ki anlatırken güzelliği gider, derler
               bastırılmışlık duygusu oluşturmaktadır.



        2.   (I) İnsan için hayatın her anı önemli ama hayat bazen bir te-
            lefon şarjından kısa sürüyor. (II) Sınavdayken zaman hızla
            geçerken evde sıkıldığımızda zamanın hiç geçmemesi de bu
            hıza dâhil. (III) Koskoca yirmi dört saate sığdıramadığımız iş-
            lerimiz oluyor. (IV) Sınavlara çalışacak vaktimiz kalmıyor me-
            sela. (V) Zamanın bereketsizleşmesi kıyamet alameti midir
            bilinmez ama gerçek olan bir şey var: Zaman parayla satın
            alınamayacak kadar değerli.

            Bu parçada asıl anlatılmak istenen numaralanmış cümle-
            lerin hangisinde verilmiştir?
                                                               5.   Günlük  yaşamımızdaki  tüm  motivasyonlarımız,  sosyal  ve
            A) I             B) II               C) III               D) IV               E) V  ekonomik çevrelerde var olup da bizde olmayan uyaranlara
                                                                   karşı  gelişmektedir.  Yakınımızdan  biri,  bankadaki  hesabını
                                                                   söylese  onun  sahip  olduklarını  elde  edebilme  konusunda
        3.   Geçmişten günümüze değin çoğu şair, tabiata önem vermiş   motive oluruz. Eğer gücümüz yetmiyorsa onu yok etmeye ça-
            ve benzetmeye dayalı anlatımlarında tabiattan en geniş an-  lışırız. Her iki durumda da ortaya çıkan sıkıntılı durum, bizim
            lamda yararlanmıştır. Ne var ki ne âşığın aka aka denizler   yaşama yönelik motivasyonlarımızı artırır.
            oluşturan gözyaşları ne de nergis gözlü sevgilinin görünümü
                                                                   Bu parçanın konusu aşağıdakilerden hangisidir?
            bir  araya  gelse  günün  bir  saatindeki  Boğaziçi  manzarasını
            vermeye yetmez.                                        A)  Ekonominin insan yaşamına etkisi

            Aşağıdakilerden hangisi bu parçanın başlığı olmaya en   B)  İnsanla çevrenin etkileşimi
            uygundur?
                                                                   C)  İnsanda motivasyonun kaynağı
            A) Şiir ve Yansımaları         B) Mısralarla Boğaziçi
                                                                   D)  Çevrede karşılaşılan sıkıntılar
            C) Sanat ve Gerçeklik         D) Şair ve Doğa
                               E) Şiirin Dili                      E)  Motivasyonu artırma yolları



                                                                                                              35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40