Page 30 - 3 ADIM TYT - TÜRKÇE
P. 30
TÜRKÇE 1. ADIM
5. • Marie Curie 1867-1934 yılları arasında yaşayan Polonya 7. (I) Türk dünyasının en önemli yazarlarından biri olan Cengiz
asıllı bir kimyager ve fizikçidir. Aytmatov Samsun’da düzenlenen “Cengiz Aytmatov 90 ya-
şında Samsun’da” adlı çalıştayda anıldı. (II) “Cengiz Aytmatov
• Radyoaktivite üzerine yaptığı çalışmalarla iki farklı alanda
90 Yaşında Samsun’da Çalıştayı” Kırgızistan-Türkiye Manas
Nobel Ödülü almıştır.
Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Mehmet Aydın ve
Bu iki cümlede ifade edilenlerin anlamca doğru bir biçim- Ondokuz Mayıs Üniversitesi öğretim üyesi Doç. Dr. Şeyma
de birleştirilmiş hâli aşağıdakilerden hangisidir? Büyükkavas Kuran’ın koordinatörlüğünde Kırgızistan-Türkiye
Manas Üniversitesi ile Ondokuz Mayıs Üniversitesinin aka-
A) 1867-1934 yılları arasında yaşayan kimyager ve fizik-
demik iş birliği ve Samsun Büyükşehir Belediyesinin maddi
çi Marie Curie Polonya’da radyoaktivite üzerine iki farklı
desteğiyle gerçekleştirildi. (III) Ondokuz Mayıs Üniversitesi
alanda yaptığı çalışmalarla Nobel Ödülü almıştır.
Atatürk Kongre Kültür Merkezinde yapılan çalıştay iki gün
B) Radyoaktivite üzerine yaptığı çalışmalarla iki farklı alanda sürdü. (IV) 14 Aralık 2017 tarihinde başlayan çalıştayın açı-
Nobel Ödülü alan Polonya asıllı kimyager ve fizikçi Marie lış konuşmasını Prof. Dr. Mehmet Aydın yaptı. (V) Açılış ko-
Curie 1867-1934 yılları arasında yaşamıştır. nuşmasının ardından Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi
C) Polonya asıllı kimyager ve fizikçi Marie Curie 1867-1934 Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Layli Ükübaeva Cengiz
yılları arasında radyoaktivite üzerine yaptığı çalışmalarla Aytmatov’un Türk dünyası için önemini anlatan bir konuşma
iki farklı alanda Nobel Ödülü almıştır. yaptı.
D) 1867-1934 yılları arasında yaşayan Polonya asıllı Marie Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili aşağıdakiler-
Curie radyoaktivite üzerine yaptığı çalışmalarla fizik ve den hangisi söylenemez?
kimya alanlarında iki farklı Nobel Ödülü almıştır.
A) I. cümlede Cengiz Aytmatov’un Türk dünyasının önemli
E) 1867-1934 yılları arasında iki farklı Nobel Ödülü alan Po- yazarlarından biri olduğu belirtilmiş.
lonya asıllı kimyager ve fizikçi Marie Curie radyoaktivite
B) II. cümlede “Cengiz Aytmatov 90 Yaşında Samsun’da
üzerine çalışmalar yapmıştır.
Çalıştayı”nın Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ile
Ondokuz Mayıs Üniversitesinin akademik iş birliği ile ya-
pıldığı belirtilmiş.
C) III. cümlede çalıştayın nerede yapıldığı ve ne kadar sür-
düğü belirtilmiş.
D) IV. cümlede çalıştayın başlangıç tarihi ve açılış konuşma-
sını kimin yaptığı belirtilmiş.
E) V. cümlede çalıştayın Kırgızistan-Türkiye Manas Üniver-
sitesi Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Layli Ükübae-
va’nın konuşması ile başladığı belirtilmiş.
6. I. Geleneksel eğitim sistemini ileri teknoloji ile donatma pro-
jesi olan “Fatih” eğitimde teknoloji devrimi demektir.
II. Fatih Projesi’nin teknolojiyle eğitimi bir araya getirmesiyle
verimlilik artacak ve eğitim maliyetleri düşürülecektir.
8. (I) Enfeksiyon hastalıkları, insanlık tarihi boyunca büyük
Bu iki cümlede ifade edilenlerin anlamca doğru bir biçim- önem arz etmiş ve tarih boyunca cereyan eden birçok sal-
de birleştirilmiş hâli aşağıdakilerden hangisidir? gın milyonlarca kişinin ölümüyle sonuçlanmıştır. (II) Yakın ve
uzak geçmişte veba, kolera, çiçek, tifüs, grip gibi hastalıklarla
A) Fatih Projesi’nin en önemli amacı teknolojiyi kullanarak
ortaya çıkan pandemilerin yanı sıra bu bunaltıcı hastalıkla-
verimlilik ve daha çok başarı sağlamaktır.
ra yakalanan kişilere sıkça rastlamak mümkündür. (III) Tarih
B) Fatih Projesi ile eğitim kurumları yüksek teknolojik ürünler- boyunca bu hastalıkların tedavisine yönelik çabalar olmakla
le eğitim yapma olanağı bulacaktır. birlikte, enfeksiyona yakalanmayı önleyecek önlemler elbette
daha önemlidir. (IV) Hiç kuşkusuz bu önlemler arasında en
C) Fatih Projesi ile eğitim problemleri en aza indirilecek, daha
önemlilerinden biri aşılamadır. (V) “Vaccine (aşı)” kelimesi,
az iş gücüyle daha fazla başarı elde edilecektir.
hastalandırıcılık özelliğine sahip bir Poxvirus olan ve çiçek
D) Geleneksel eğitim anlayışını ileri teknoloji ile donatmayı hastalığından korunmada kullanılmış olan “Vaccinia virüs”ten
amaçlayan Fatih Projesi eğitimde verimlilik ve düşük mali- türetilmiştir.
yeti hedefleyen bir teknoloji devrimidir.
Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi kişisel
E) Toplumumuz hep daha iyiye ulaşma hedefi doğrultusunda
düşünce içermemektedir?
günümüzde daha nitelikli eğitim yapma imkânı veren Fatih
Projesi’ni ortaya çıkarmıştır. A) I B) II C) III D) IV E) V
30