Page 30 - 3 ADIM TYT - TÜRKÇE
P. 30

TÜRKÇE                                                                                       1. ADIM




        5.    • Marie Curie 1867-1934 yılları arasında yaşayan Polonya   7.  (I) Türk dünyasının en önemli yazarlarından biri olan Cengiz
               asıllı bir kimyager ve fizikçidir.                  Aytmatov Samsun’da düzenlenen “Cengiz Aytmatov 90 ya-
                                                                   şında Samsun’da” adlı çalıştayda anıldı. (II) “Cengiz Aytmatov
             • Radyoaktivite üzerine yaptığı çalışmalarla iki farklı alanda
                                                                   90 Yaşında Samsun’da Çalıştayı” Kırgızistan-Türkiye Manas
               Nobel Ödülü almıştır.
                                                                   Üniversitesi  öğretim  üyesi  Prof.  Dr.  Mehmet  Aydın  ve
            Bu iki cümlede ifade edilenlerin anlamca doğru bir biçim-  Ondokuz Mayıs Üniversitesi öğretim üyesi Doç. Dr. Şeyma
            de birleştirilmiş hâli aşağıdakilerden hangisidir?     Büyükkavas Kuran’ın koordinatörlüğünde Kırgızistan-Türkiye
                                                                   Manas Üniversitesi ile Ondokuz Mayıs Üniversitesinin aka-
            A)  1867-1934  yılları  arasında  yaşayan  kimyager  ve  fizik-
                                                                   demik iş birliği ve Samsun Büyükşehir Belediyesinin maddi
               çi Marie Curie Polonya’da radyoaktivite üzerine iki farklı
                                                                   desteğiyle  gerçekleştirildi.  (III)  Ondokuz  Mayıs  Üniversitesi
               alanda yaptığı çalışmalarla Nobel Ödülü almıştır.
                                                                   Atatürk  Kongre  Kültür  Merkezinde  yapılan  çalıştay  iki  gün
            B)  Radyoaktivite üzerine yaptığı çalışmalarla iki farklı alanda   sürdü. (IV) 14 Aralık 2017 tarihinde başlayan çalıştayın açı-
               Nobel Ödülü alan Polonya asıllı kimyager ve fizikçi Marie   lış konuşmasını Prof. Dr. Mehmet Aydın yaptı. (V) Açılış ko-
               Curie 1867-1934 yılları arasında yaşamıştır.        nuşmasının ardından Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi

            C)  Polonya asıllı kimyager ve fizikçi Marie Curie 1867-1934   Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Layli Ükübaeva Cengiz
               yılları arasında radyoaktivite üzerine yaptığı çalışmalarla   Aytmatov’un Türk dünyası için önemini anlatan bir konuşma
               iki farklı alanda Nobel Ödülü almıştır.             yaptı.
            D)  1867-1934 yılları arasında yaşayan Polonya asıllı Marie      Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili aşağıdakiler-
               Curie  radyoaktivite  üzerine  yaptığı  çalışmalarla  fizik  ve   den hangisi söylenemez?
               kimya alanlarında iki farklı Nobel Ödülü almıştır.
                                                                   A)  I. cümlede Cengiz Aytmatov’un Türk dünyasının önemli
            E)  1867-1934 yılları arasında iki farklı Nobel Ödülü alan Po-  yazarlarından biri olduğu belirtilmiş.
               lonya asıllı kimyager ve fizikçi Marie Curie radyoaktivite
                                                                   B)  II.  cümlede  “Cengiz  Aytmatov  90  Yaşında  Samsun’da
               üzerine çalışmalar yapmıştır.
                                                                      Çalıştayı”nın  Kırgızistan-Türkiye  Manas  Üniversitesi  ile
                                                                      Ondokuz Mayıs Üniversitesinin akademik iş birliği ile ya-
                                                                      pıldığı belirtilmiş.

                                                                   C)  III. cümlede çalıştayın nerede yapıldığı ve ne kadar sür-
                                                                      düğü belirtilmiş.

                                                                   D)  IV. cümlede çalıştayın başlangıç tarihi ve açılış konuşma-
                                                                      sını kimin yaptığı belirtilmiş.

                                                                   E)  V. cümlede çalıştayın Kırgızistan-Türkiye Manas Üniver-
                                                                      sitesi Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Layli Ükübae-
                                                                      va’nın konuşması ile başladığı belirtilmiş.
        6.    I. Geleneksel eğitim sistemini ileri teknoloji ile donatma pro-
               jesi olan “Fatih” eğitimde teknoloji devrimi demektir.

             II. Fatih Projesi’nin teknolojiyle eğitimi bir araya getirmesiyle
               verimlilik artacak ve eğitim maliyetleri düşürülecektir.
                                                               8.   (I)  Enfeksiyon  hastalıkları,  insanlık  tarihi  boyunca  büyük
            Bu iki cümlede ifade edilenlerin anlamca doğru bir biçim-  önem arz etmiş ve tarih boyunca cereyan eden birçok sal-
            de birleştirilmiş hâli aşağıdakilerden hangisidir?     gın milyonlarca kişinin ölümüyle sonuçlanmıştır. (II) Yakın ve
                                                                   uzak geçmişte veba, kolera, çiçek, tifüs, grip gibi hastalıklarla
            A)  Fatih  Projesi’nin  en  önemli  amacı  teknolojiyi  kullanarak
                                                                   ortaya çıkan pandemilerin yanı sıra bu bunaltıcı hastalıkla-
               verimlilik ve daha çok başarı sağlamaktır.
                                                                   ra yakalanan kişilere sıkça rastlamak mümkündür. (III) Tarih
            B)  Fatih Projesi ile eğitim kurumları yüksek teknolojik ürünler-  boyunca bu hastalıkların tedavisine yönelik çabalar olmakla
               le eğitim yapma olanağı bulacaktır.                 birlikte, enfeksiyona yakalanmayı önleyecek önlemler elbette
                                                                   daha önemlidir. (IV) Hiç kuşkusuz bu önlemler arasında en
            C)  Fatih Projesi ile eğitim problemleri en aza indirilecek, daha
                                                                   önemlilerinden biri aşılamadır. (V) “Vaccine (aşı)” kelimesi,
               az iş gücüyle daha fazla başarı elde edilecektir.
                                                                   hastalandırıcılık  özelliğine  sahip  bir  Poxvirus  olan  ve  çiçek
            D)  Geleneksel eğitim anlayışını ileri teknoloji ile donatmayı   hastalığından korunmada kullanılmış olan “Vaccinia virüs”ten
               amaçlayan Fatih Projesi eğitimde verimlilik ve düşük mali-  türetilmiştir.
               yeti hedefleyen bir teknoloji devrimidir.
                                                                   Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerden  hangisi  kişisel
            E)  Toplumumuz hep daha iyiye ulaşma hedefi doğrultusunda
                                                                   düşünce içermemektedir?
               günümüzde daha nitelikli eğitim yapma imkânı veren Fatih
               Projesi’ni ortaya çıkarmıştır.                      A) I               B) II               C) III              D) IV               E) V




         30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35