Page 29 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 29
TÜRKÇE TYT 3.
ADIM
Sözcükte Anlam - 3
1. Çocuk öyküsü kaleme alan yazarların, çocukların fiziksel ve 3. Bir yazar, bir sanatçı yaşadığı çağın beğenisine kendini kap-
ruhsal ---- göz önünde bulundurmaları; onları geleceğe hazır- tırmamaya çalışmalı. Bunun için de çağın yerleşmiş beğeni-
layacak, onlara ---- sağlayacak bilgileri eğlence ile birleştire- sine hiç aldırış etmemeli. Kitaplarının, yapıtlarının beğenilip
rek sunmaları gerekir. beğenilmemesi, birtakım ünlü kişilerin övgülerini toplayıp top-
lamaması, okur çoğunluğunun sevgisini, hayranlığını uyandı-
Bu cümlede boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangileri
rıp uyandırmaması bir ölçü, bir değer gücü olmamalı. Bunu,
sırasıyla getirilmelidir?
zorluğunu bilerek söylüyorum. Zordur çağın beğenisine karşı
A) gelişimlerini - yarar koymak, onun etkisinden uzak kalabilmek. Çünkü sanat eri
de yazar da öteki kişiler gibidir. Zaafları vardır. Hele günü-
B) durumlarını - amaç
müz sanatçısı için bu daha da önemli. Yaşamın türlü türlü
C) yapılarını - öncelik oyunlarından kendini kurtarması imkân dışıdır. Yazar, içinde
D) sorunlarını - alışkanlık yaşadığı toplumun bir aracı olmaktan kendini kurtarmak için
büyük bir çabada bulunmalıdır. Kendini çevresine sevdirmek,
E) eğilimlerini - kazanç
beğendirmek için yapacağı en küçük fedakârlık yarınlara kal-
masına engel olacaktır. Bilmelidir ki geçici başarılar ardında
koşan sanat eri yılların acımazlığı altında ezilir gider.
Bu parçada altı çizili olarak verilen söz grubu,
I. Okurların beklentilerini dikkate alarak yazmamak
II. Sanat anlayışından ödün vermemek
III. Okurda karşılığı olmayan temalara yer vermemek
durumlarından hangilerini karşılar?
A) Yalnız II B) Yalnız III C) I ve II
D) I ve III E) II ve III
2. Dil bilincinin oluşmasında yazılı kültürün katkısı yadsınamaz
I
(inkâr edilemez). Okuma çabamızın dönüp durduğu, bizi ulaş- 4. Abur cuburla kafayı doldurmak yerine, doğru dürüst kitaplarla
tırdığı yer burasıdır. Sözden yazıya geçişin dönemecindeki yetinmek artık daha doğru görünüyor. İnsan bazen her sefe-
II rinde başka bir kitap olarak okuduğu kitabı döne dolana bir
(durum değişikliğindeki) ilk adımla süren uzun bir yolculuk. kez daha okurken ne olduğunu bilmediği kitaplarla zamanını
Sözlü kültür, yazıyı var eden (meydana getiren) ana kaynak. geçirmekten de korunmuş olur. Koca Kant, onun kadar aklı-
III mız olmadığını da bilirken, her yıl Homeros’u, Shakespeare’i
Dilin belleği (hafızası) bir bakıma. Hayata dair her bir şeyin baştan okurmuş. Öyle oldukları için yüzyıllar içinden sözcük-
IV leri parlayarak göz kırpan nice kitap vardır ki görgüsünü artır-
anlamını, karşılığını bulduğu söz ve yazı… Birbirini besleyen mak isteyen her insanın kitaplığında bulunmalıdır.
V
Bu parçada altı çizili sözle anlatılmak istenen aşağıdaki-
(katkıda bulunan), geliştiren iki kaynak…
lerden hangisiyle çelişir?
Bu parçada numaralanmış sözlerden hangisi, parantez
A) Yıllara meydan okuyup canlılığını koruyan
içinde verilen açıklamasıyla anlamca uyuşmamaktadır?
B) Eskimeden günümüze kadar gelebilen
A) I B) II C) III D) IV E) V
C) Zamanın tozlu sayfalarında kaybolup giden
D) Geçmişten gelip geleceğe uzanan
E) Zamana karşı mücadeleyi kazanan
27