Page 32 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 32
TÜRKÇE 1. ADIM
5. (I) Zekâ; bilgi kapma, sözleri ve fikirleri anlama yetisini belirten 7. (I) “Motive olamıyorum.” diyenlere şu tavsiyede bulunurum:
mantıksal akıl yürütme ve nesneleri mekân içinde görselleş- (II) Kendinize “Ne istediğimi biliyorum ve bunu almaya ka-
tirme gibi sözel olmayan becerileri de kapsar. (II) Böylesine rarlıyım.” derseniz ve bu basit onaylamayı gün içinde birkaç
değişik becerilerin söz konusu olması nedeniyle çoğu kez bir kez tekrarlarsanız istediğiniz şeyi elde etmek için bir heves
kişinin zekâsının kesin belirlenemeyeceğine inanılır. (III) Oysa kazanırsınız. (III) Birçok engel yolunuza taş koysa bile çalış-
zekâ bu yetilerin hepsinin birden değerlendirildiği testlerle öl- ma alışkanlıklarınıza sıkı sıkıya tutunma konusunda kararlı
çülür. (IV) Böylece bir kişinin zekâ bölümü (IQ) kendi norm olun, çalışma ahlakınız başarınızı belirler. (IV) Hayal kurun
grubuyla, yani aynı yaş ve eğitim düzeyindeki kişilerle karşı- ve dikkatinizi ona yoğunlaştırın. (V) Günümüz insanı hayal
laştırmalı olarak hesaplanabilir. (V) Zekâ sırf sözel becerilere kurmaktan ne çok uzaklaştı oysa.
dayanmadığı için görsellik üzerine kuruludur ve bu yüzden
Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili aşağıdakiler-
dilden bağımsız zekâ testleri geliştirilmiştir.
den hangisi söylenemez?
Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) I. cümlede doğrudan aktarım vardır.
A) I. cümle bir açıklama içermektedir.
B) II. cümlede koşul anlamı vardır.
B) II. cümlede beğeni söz konusudur.
C) III. cümle olasılık cümlesidir.
C) III. cümlede kesinlik anlamı vardır.
D) IV. cümlede öneride bulunulmuştur.
D) IV. cümlede bir tespit dile getirilmiştir.
E) V. cümlede yakınma anlamı vardır.
E) V. cümlede neden-sonuç ilişkisi kurulmuştur.
8. I. Antrenman esnasında solunum sıklığının ve kalp atış hı-
6. (I) Octavia Paz’a göre çok anlamlılık, şiiri düzyazıdan ayırır. zının artması, vücuda pompalanan kan basıncını artırdı-
(II) Düzyazı, sözcüklere yüklenen anlamları kesinleştirerek ve ğında ağır antrenmanlar kalbi zorlar.
sabitleştirerek anlam dünyasını kurar. (III) Şiir ise bu durumun
II. Özellikle düzenli antrenman yapmayanlarda, antrenman
aksine, sözcükleri doğasında serbest bırakarak onların çağrışım
sırasında kalbin zorlanmasına bağlı olarak kalp krizi sık-
alanlarından sonuna kadar faydalanır. (IV) “Şair, ifadesine öz-
ça görülen durumlardan biridir.
gürlük verir; düzyazı yazarı ise onu mahkûm eder.” (V) Paz’ın bu
söyledikleri, Haşim’in Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar’da yaptığı Numaralanmış II. cümle ile ilgili aşağıdakilerden hangisi
şiir ve nesir mukayesesine çok yakındır. söylenebilir?
Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili aşağıdakiler- A) I. cümlede belirtilen durumun her bireyde gerçekleşmediği
den hangisi söylenemez? örneklenmektedir.
A) I. cümlede karşılaştırmaya dayalı bir ayrımdan söz B) I. cümlede değinilen durumun deneysel olarak ispatlandığı
edilmiştir. gösterilmektedir.
B) II. cümlede düzyazı anlatımında açıklık ilkesine bağlılık- C) I. cümledeki olgunun, spor yapmayanları neden daha fazla
tan bahsedilmiştir. etkilediği açıklanmaktadır.
C) III. cümlede kanıta dayalı nesnel bir çıkarımda bulunulmuştur. D) I. cümlede ifade edilen durumla çelişen farklı bir olgudan
söz edilmektedir.
D) IV. cümlede farklılıktan söz edilirken kişileştirme yapılmıştır.
E) I. cümlede anlatılan durumun sebep olduğu bir olumsuz-
E) V. cümlede benzerliğe dayalı bir yargıda bulunulmuştur.
luktan bahsedilmektedir.
30