Page 32 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 32

TÜRKÇE                                                                                         1. ADIM



        5.   (I) Zekâ; bilgi kapma, sözleri ve fikirleri anlama yetisini belirten   7.   (I) “Motive olamıyorum.” diyenlere şu tavsiyede bulunurum:
            mantıksal akıl yürütme ve nesneleri mekân içinde görselleş-  (II)  Kendinize  “Ne  istediğimi  biliyorum  ve  bunu  almaya  ka-
            tirme gibi sözel olmayan becerileri de kapsar. (II) Böylesine   rarlıyım.” derseniz ve bu basit onaylamayı gün içinde birkaç
            değişik becerilerin söz konusu olması nedeniyle çoğu kez bir   kez tekrarlarsanız istediğiniz şeyi elde etmek için bir heves
            kişinin zekâsının kesin belirlenemeyeceğine inanılır. (III) Oysa   kazanırsınız. (III) Birçok engel yolunuza taş koysa bile çalış-
            zekâ bu yetilerin hepsinin birden değerlendirildiği testlerle öl-  ma alışkanlıklarınıza sıkı sıkıya tutunma konusunda kararlı
            çülür. (IV) Böylece bir kişinin zekâ bölümü (IQ) kendi norm   olun, çalışma ahlakınız başarınızı belirler. (IV) Hayal kurun
            grubuyla, yani aynı yaş ve eğitim düzeyindeki kişilerle karşı-  ve dikkatinizi ona yoğunlaştırın. (V) Günümüz insanı hayal
            laştırmalı olarak hesaplanabilir. (V) Zekâ sırf sözel becerilere   kurmaktan ne çok uzaklaştı oysa.
            dayanmadığı  için  görsellik  üzerine  kuruludur  ve  bu  yüzden
                                                                   Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili aşağıdakiler-
            dilden bağımsız zekâ testleri geliştirilmiştir.
                                                                   den hangisi söylenemez?
            Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
                                                                   A)  I. cümlede doğrudan aktarım vardır.
            A)  I. cümle bir açıklama içermektedir.
                                                                   B)  II. cümlede koşul anlamı vardır.
            B)  II. cümlede beğeni söz konusudur.
                                                                   C)  III. cümle olasılık cümlesidir.
            C)  III. cümlede kesinlik anlamı vardır.
                                                                   D)  IV. cümlede öneride bulunulmuştur.
            D)  IV. cümlede bir tespit dile getirilmiştir.
                                                                   E)  V. cümlede yakınma anlamı vardır.
            E)  V. cümlede neden-sonuç ilişkisi kurulmuştur.
























                                                               8.   I.  Antrenman esnasında solunum sıklığının ve kalp atış hı-
        6.   (I)  Octavia  Paz’a  göre  çok  anlamlılık,  şiiri  düzyazıdan  ayırır.      zının artması, vücuda pompalanan kan basıncını artırdı-
            (II) Düzyazı, sözcüklere yüklenen anlamları kesinleştirerek ve      ğında ağır antrenmanlar kalbi zorlar.
            sabitleştirerek anlam dünyasını kurar. (III) Şiir ise bu durumun
                                                                   II.  Özellikle düzenli antrenman yapmayanlarda, antrenman
            aksine, sözcükleri doğasında serbest bırakarak onların çağrışım
                                                                      sırasında kalbin zorlanmasına bağlı olarak kalp krizi sık-
            alanlarından sonuna kadar faydalanır. (IV) “Şair, ifadesine öz-
                                                                      ça görülen durumlardan biridir.
            gürlük verir; düzyazı yazarı ise onu mahkûm eder.” (V) Paz’ın bu
            söyledikleri, Haşim’in Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar’da yaptığı      Numaralanmış II. cümle  ile ilgili aşağıdakilerden hangisi
            şiir ve nesir mukayesesine çok yakındır.               söylenebilir?

            Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili aşağıdakiler-  A)  I. cümlede belirtilen durumun her bireyde gerçekleşmediği
            den hangisi söylenemez?                                   örneklenmektedir.

            A)  I.  cümlede  karşılaştırmaya  dayalı  bir  ayrımdan  söz   B)  I. cümlede değinilen durumun deneysel olarak ispatlandığı
               edilmiştir.                                            gösterilmektedir.
            B)  II. cümlede düzyazı anlatımında açıklık ilkesine bağlılık-  C)  I. cümledeki olgunun, spor yapmayanları neden daha fazla
               tan bahsedilmiştir.                                    etkilediği açıklanmaktadır.
            C)  III. cümlede kanıta dayalı nesnel bir çıkarımda bulunulmuştur.  D)  I. cümlede ifade edilen durumla çelişen farklı bir olgudan
                                                                      söz edilmektedir.
            D)  IV. cümlede farklılıktan söz edilirken kişileştirme yapılmıştır.
                                                                   E)  I. cümlede anlatılan durumun sebep olduğu bir olumsuz-
            E)  V. cümlede benzerliğe dayalı bir yargıda bulunulmuştur.
                                                                      luktan bahsedilmektedir.



         30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37