Page 28 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 28
11 FELSEFE 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
“SORUNUN İÇERİSİNDEKİ ŞAŞMA”
ETKİNLİĞİ
ÖĞRENCİ ÇALIŞMA KÂĞIDI
1. Aşağıda verilen metni okuyarak metne yönelik soruları cevaplandırınız.
“Nedir” felsefe sorularının kuruluşunu belirler. Felsefe sorularındaki “ne-
dir”, bu sorulan başka alanda yer alan sorulardan, bu arada günlük yaşayış
sorularından kesin olarak ayrı tutmamızı gerektiren esaslı bir göstergedir.
Soru tiplerini külfetsizce ayırmayı sağlamakla kalmaz; felsefe sorularını felsefe
sorusu yapan ölçüyü, kriteri verir.
Felsefe sorusundaki “nedir”, iğreti bir nedir değildir. Bu soruda bu soruyu
bir felsefe sorusu yapan “şaşma”dır. Soranın sorması ile şaşması birbirinden ayrılmaz. Felsefede sorulan şey,
şaşmaya konu olan şeydir; şaşma konusu ister istemez soru konusu yapılır. Şaşma ile “nedir”li sorma arasında
bir öncelik sonralık bağı aramaya kalkışmak boşunadır. Felsefe sorusunu kuran şaşmalı bir sorma, sorudaki
şaşmadır. “Bu bakımdan yazılı felsefe sorularının bitimindeki ‘?’nin içinde bir ‘!’ gizlidir.”
Felsefedeki “nedir” kavramların anlamını sorar. Bu “nedir”de şaşmayla karışık bir araştırma dileği açığa çıkar.
“Nedir”, doğrudan doğruya anlama yapışıktır. Nedir, “anlamı nedir?” ile aynı şeydir.
"https://www.youtube.com/watch?v=EeOYWnnPBOo", "Nermi UYGUR, Felsefenin Çağrısı, Yapı Kredi Yayınları"
a. Felsefi sorulardaki şaşmanın nedenini felsefi düşüncenin sorgulama ve hayret etme özellikleri açı-
sından değerlendiriniz.
b. Metinden yola çıkarak tabloda yer alan nesne, durum veya olguların “Nedir” ve “Anlamı Nedir?”
sorularına cevap yazarak “anlamak” ve “açıklamak” arasındaki farkı değerlendiriniz.
Nesne, Durum, Olgu Nedir? Anlamı Nedir?
Su
İnsan
Toplum
Özgürlük
26
Hazırlayan: Haydar Sinan KOLUAÇIK