Page 32 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 32
13 FELSEFE 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
“KENDİNİ BİL ”
ETKİNLİĞİ
ÖĞRENCİ ÇALIŞMA KÂĞIDI
1. Aşağıda verilen metni okuyarak metne yönelik soruları cevaplayınız.
Bilmek her şeyden önce ve öncelikle kendini bilmektir. “Kendini bil!” buyruğu felsefi düşüncenin temel slogan-
larından biridir. Kendini tanımayan insanın başka şeylere ilişkin bilgilere sahip olması neye yarar? Neyi bilip
neyi bilmediğini, neyi nereye kadar bildiğini bilmeyen kişinin bilgisinin ne anlamı olabilir? Edinilen, derle-
nen, toplanan bilgiler kişinin kendisiyle yüz yüze gelmesini, kendisiyle karşılaşmasını, kendisini ve sınırlarını
görmesini sağlayamamışsa o bilgi neye yarar? Bu türden bilgileri yüklenmiş bir kişi olsa olsa bir bilgi teknisyeni
olur ama bilge olmaz. Böyle bir kişinin düşünmeye başlamadığını; aydınlanmaya, kendisi olmaya giden yolun
uzağında olduğunu söylemek yanlış olmaz sanırım. Sorgulama, köklü bir sorgulama olacaksa eğer kişinin
kendisinden başlamak zorundadır. Ancak böyle bir sorgulamayla yola çıkan kişi kendi olmada, bir sayının, bir
grup üyesi olmanın ötesinde bir kişi olmada bir adım atmış olur. Bilgi böyle bir sorgulama sürecine katkıda
bulunmalıdır. Bu türden sorgulamaya kapı aralayan bilgilerse daha çok felsefenin ve sanatların sağladığı bilgi-
lerdir.
Prof. Dr. Harun Tepe’nin ‘Felsefe Yaşamın neresindedir?’ yazısından düzenlenmiştir.
a. Metinde ele alınan problemi kendi cümlelerinizle ifade ediniz.
b. Metinde “bilgi teknisyeni olmak” ile “bilge olmak” arasında nasıl bir ayrım yapılmıştır?
c. Kişinin kendisiyle karşılaşmasından ne anlıyorsunuz? “Siz hiç kendinizle karşılaştınız mı?” sorusu
size yöneltildiğinde vereceğiniz cevabı açıklayınız.
2. Metinden hareketle bilge olmanın kendini bilmekle ilişkisini ve felsefenin bu sürece katkısını
tartışınız.
30
Hazırlayan: Suna AY