Page 37 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 37
17
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
1. ÜNİTE: Felsefeyi Tanıma Kazanım: 10.1.3. Felsefenin insan ve toplum hayatı üzerindeki rolünü örneklerle açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi FELSEFENİN ROLÜ 25 dk.
Grup ve
Etkinliğin Amacı Güncel bir sorundan hareketle felsefenin bireysel ve toplumsal rolünü değerlendirebilme.
Bireysel
Gerekli Materyaller: Çalışma kâğıdı, etkileşimli tahta
Yönerge
Aşağıda Fransız filozof Edgar Morin’in korona virüse bağlı salgının bireysel ve toplumsal etkilerine dair ver-
diği röportajlarından oluşan bir derleme verilmiştir. Öğrencilerin verilen metni okuyarak soruları cevapla-
malarını sağlayınız.
1. Gazeteci: Ülkede bu dönemi İkinci Dünya Savaşı’na benzetenler var. Bu benzetmeler size savaş dönemini
hatırlatıyor mu?
Edgar Morin: İşgal altındayken mahpusluk, tutukluluk, gettolar vardı. Ama bugün yaşanan en büyük farklılık,
bu tecrit uygulamaları düşman tarafından dayatılıyordu, şimdi ise düşmana karşı yani virüse karşı dayatılıyor.
2. Gazeteci: Bu salgından nasıl bir ders çıkarılmalı?
Edgar Morin: Korona virüs bize tüm insanlığın politik, toplumsal ve siyasi olarak bir yeni bir yol araması
gerektiğini söylüyor. Bu yeni yol, yıllarca gereksiz yere Avrupa’da kesintilere maruz kalan hastaneleri ve diğer
kamu hizmetlerini korumalı ve güçlendirmeli. Bu yeni yol, temel özerklikleri korumalı ve küreselleşmeyen
alanlar yaratarak küreselleşmenin de etkilerini düzeltmeli.
3. Gazeteci: Koronavirüs salgınına karşı evlere kapanmanın ne gibi sonuçları olabilir?
Edgar Morin: Geleneksel dayanışma yapılarının bozulmuş olduğu bir toplumdayız. En büyük sorunlardan biri
komşular, çalışanlar, yurttaşlar arasında dayanışmaların yeniden onarılması. Maruz kaldığımız zorunluluklar
nedeniyle artık okula gitmeyen çocuklarla ebeveynler arasında, komşular arasında dayanışmalar kuvvetlene-
cektir. Tüketim olanaklarımız darbe alacaktır. Tüketimdeki özentilik (başka deyişle tüketim müptelalığı) ve
gerçek bir yararı olmayan ürünlerle zehirlenmemiz üzerine tekrar düşünmeli ve nicelikten yakamızı kurtarıp
niteliğe yönelmek için bu durumdan faydalanmalıyız.
4. Gazeteci: Karantina altındaki Fransız halkına ne mesaj verirsiniz?
Edgar Morin: Bu dönemde bağlarınızı güçlendirmeye bakın. Yalnız yakınınızda olan sevdiklerinizle ya da
uzakta olan yakınlarınızla değil sevdiğiniz tüm insanlarla ve dünyayla olan bağlarınızı güçlendirmeye bakın.
Bugüne kadar yaşadığınız hayatın boşa harcanan, havaya savrulan ve hayatı ıskalayan zamanlarla dolu olduğu-
nu düşünün. Hayatın esas anlamının dostluk, aşk ve dayanışma olduğunu hatırlayın.
Edgar Morin ile yapılan röportajlardan alıntıdır.
Edgar Morin Kimdir?
Filozof ve sosyolog Edgar Morin, 1921’de Paris’te dünyaya geldi. 1989’a kadar
Fransa Bilimsel Araştırma Kurumunda çalıştı. Kitle haberleşmesi ile ilgili
çalışmalar yaptı. 1950’lerde Arguments, daha sonra Commentaire dergileri-
ni yayımladı. Fransızca yayımlanmış ve birçok dile çevrilmiş çok sayıda eseri
vardır.
Öğretmene Not
Metni tahtaya yansıtıp öğrencilerle birlikte yorumlayarak okumanız önerilir.
a. Size göre korona virüs salgını bireysel ve toplumsal yaşamda ne tür değişimlere neden oldu?
b. Size göre filozofların güncel sorunlarla ilgili yaptıkları bu gibi açıklamaların bireysel veya toplumsal
yaşama nasıl katkısı olur? Metinden yola çıkarak açıklayınız.
35