Page 36 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 36

16      FELSEFE 10                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



                                   “TEKNOLOJİYE FELSEFEYLE BAKMAK”
                                                 ETKİNLİĞİ
                                        ÖĞRENCİ ÇALIŞMA KÂĞIDI

         1.  Aşağıda verilen metni okuyarak soruları cevaplayınız.
          Antalya Sanayici ve İş Adamları Derneği tarafından düzenle-
          nen “Teknolojiye Felsefeyle Bakmak” konulu etkinlik, Süleyman
          Demirel Üniversitesinde gerçekleştirildi. Prof. Dr. Yusuf Örnek
          “İnsanlığın Geleceği” başlığı altında yaptığı konferans konuş-
          masında ANSİAD’ın bölgede bulunan bütün üniversitelerin
          öğrencileriyle iş birliği içerisinde girişimcilik günleri gerçekleş-
          tirdiğini, bu yılki girişimcilik günlerine felsefeyi de dâhil etmek
          istediklerini belirtti. Hayata anlam ve değer katan bir olgu
          olduğunu ve felsefe ile ilgilenen bireylerin hayatı her gün yeni-
          den sorgulayıp başkalarının görmediği detayları fark ettiğini
          dile getirerek bu yüzden felsefeyle teknolojiyi birleştirdiklerini
          söyledi. (1) Sözlerini şöyle sürdürdü: “Günümüzde sayısallaş-
          ma hayatın tüm alanlarına hâkim oluyor. Yapay zekâ sahibi
          bilgisayarlar hiç durmadan bilgileri tarıyorlar, sürekli olarak yeni şeyler öğreniyorlar ve insanın aksine hiçbir şeyi
          unutmuyorlar. Yapay zekâlı robotlar, insanlara birtakım destek hizmetleri veren basit araçlar olmaktan çıkıyor ve
          yaratıcı olabiliyorlar. Resim yapabiliyor, müzik eserleri besteleyebiliyor, yönetim stratejileri geliştirebiliyorlar. Elon
          Musk, “Yapay zekâ insanlık için en büyük tehlikedir.” derken ünlü fizikçi Stephen Hawking şu ifadeyi kullanıyor:
          “Teknoloji, insanlardan daha üstün bir noktaya gelecek ve insanları ortadan kaldıracak. Makineler, bir süre sonra
          insanlardan daha aktif olacak ve dünyayı yönetebilecek konuma gelecek.” İnsanlık ve dünya için geleceğe yönelik
          büyük bir tehlike potansiyeli içeren bu sorun karşısında felsefecilerin sessiz kalması beklenemezdi. (2) Yapay zekâ
          ve robotların insan hayatına olan müdahalesinin gittikçe artması nedeniyle felsefenin sistematik bir disiplini olan
          etik içinde yeni bir alan ortaya çıkmaya başladı: sayısal etik. (3) Sayısal etik, robotların kullanıldığı bir dünyada
          ahlakın temel öncüllerinin neler olabileceği hakkında düşünceler geliştiriyor. Robotların her zaman insanın arzula-
          dığı şekilde hareket edeceğinden nasıl emin olunabileceğini; bu makinelere iyi ve ahlaklı yaşamın gereklerinin nasıl
          öğretilebileceğini; mekanik olarak her türlü bilgiyi yükleyebileceğimiz robotlarda tutum, tavır, inanç, hakkaniyet,
          adalet, insana saygı gibi kavramların nasıl programlanabileceğini sorguluyor.




         a.  Altı çizilen 1 numaralı yargıda felsefe ile teknoloji arasındaki bağın hangi açılardan ele alındığını
             açıklayınız.







         b.  Altı çizilen 2 numaralı yargıdan yola çıkarak felsefeden beklenenleri değerlendiriniz.






         c.  Altı çizilen 3 numaralı yargıdan hareketle gelecekte felsefenin hangi alanlarla veya hangi konularla
             daha çok ilgilenebileceğini nedeniyle birlikte belirtiniz.







          2.  Metinden hareketle felsefenin bilim ve teknoloji ile bağlantısını öğretmeninizin yönlendirmeleri
             doğrultusunda sınıf arkadaşlarınızla tartışınız.



          34
                                                                                  Hazırlayan: Ramazan SARIKAYA
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41