Page 39 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 39
18
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
2. ÜNİTE: Felsefeyle Düşünme Kazanım: 10.2.1. Düşünme ve akıl yürütmeye ilişkin kavramları açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi FELSEFİ TUTUM NEDİR? 20 dk.
Etkinliğin Amacı Verilen bir metni tutarlılığı açısından inceleyebilme. Bireysel
Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
Yönerge
Öğrencilerin aşağıda verilen metni okuyup ilgili soruları cevaplamalarını sağlayınız.
(1) Düşünmeyi durdurmak veya onu sınırlandırmak, felsefeyi sona erdirmek veya sınırlandırmaktır.
(2) Felsefeyi sınırlandırmak ise aklı bir şeylerle sınırlamak veya hapsetmektir. (3) Eğer deney ve aklımız
şu anda sahip olduğumuz inanç ve bilgilerimizle yetinmiyorsa deneyin ve aklın göstereceği yeni olana
karşı istekli olmak felsefi bir davranıştır. (4) Bazen aklımıza danışarak var olan inançlarımızın artık
eskidiğini ve yerine yenisinin konulması gerektiğini kabul etmeliyiz. (5) Böylece yeni deney ve bilgilere
açık olmak ve onları istemek felsefi tutumdur. (6) Felsefi tutum, aklın çıkarımlarını takip etmektir.
Kadir Çüçen, “Felsefeye Giriş” adlı eserinden alıntılanmıştır.
a) Metin kendi içinde tutarlı mıdır? Neden?
b) Metindeki numaralandırılmış ifadelerden hangileri yargı bildirmez? Neden?
c) Aşağıdaki yargılardan hangileri metindeki numaralandırılmış ifadelerle bir arada düşünüldüğünde
tutarlılık veya tutarsızlık gösterir? Cevaplarınızı ifadelerin karşısında boş bırakılmış yerlere yazınız.
İfadeler Tutarlı Tutarsız Cümle Numarası
Felsefe insanın düşüncelerini geliştirir.
Felsefe yeni bilgilere temkinli yaklaşır.
Felsefe düşünsel bir etkinliktir.
Felsefi tutum, filozofun ön kabullerine dayanır.
ç) Metindeki felsefi tutum ile ilgili ileri sürülen görüşü destekleyecek bir örnek yazınız.
37