Page 35 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 35
16
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
1. ÜNİTE: Felsefeyi Tanıma Kazanım: 10.1.3. Felsefenin insan ve toplum hayatı üzerindeki rolünü örneklerle açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi TEKNOLOJİYE FELSEFEYLE BAKMAK 25 dk.
Gup ve
Etkinliğin Amacı Güncel problemler karşısında felsefenin rolünü değerlendirebilme.
Bireysel
Gerekli Materyaller: Çalışma kâğıdı, etkileşimli tahta
1. Yönerge
Öğrencilerin aşağıda verilen metni okuyarak soruları cevaplamalarını sağlayınız.
Antalya Sanayici ve İş Adamları Derneği tarafından düzenle-
nen “Teknolojiye Felsefeyle Bakmak” konulu etkinlik, Süleyman
Demirel Üniversitesinde gerçekleştirildi. Prof. Dr. Yusuf Örnek
“İnsanlığın Geleceği” başlığı altında yaptığı konferans konuş-
masında ANSİAD’ın bölgede bulunan bütün üniversitelerin
öğrencileriyle iş birliği içerisinde girişimcilik günleri gerçekleş-
tirdiğini, bu yılki girişimcilik günlerine felsefeyi de dâhil etmek
istediklerini belirtti. Hayata anlam ve değer katan bir olgu
olduğunu ve felsefe ile ilgilenen bireylerin hayatı her gün yeni-
den sorgulayıp başkalarının görmediği detayları fark ettiğini
dile getirerek bu yüzden felsefeyle teknolojiyi birleştirdiklerini
söyledi. (1) Sözlerini şöyle sürdürdü: “Günümüzde sayısallaş-
ma hayatın tüm alanlarına hâkim oluyor. Yapay zekâ sahibi
bilgisayarlar hiç durmadan bilgileri tarıyorlar, sürekli olarak yeni şeyler öğreniyorlar ve insanın aksine hiçbir şeyi
unutmuyorlar. Yapay zekâlı robotlar, insanlara birtakım destek hizmetleri veren basit araçlar olmaktan çıkıyor ve
yaratıcı olabiliyorlar. Resim yapabiliyor, müzik eserleri besteleyebiliyor, yönetim stratejileri geliştirebiliyorlar. Elon
Musk, “Yapay zekâ insanlık için en büyük tehlikedir.” derken ünlü fizikçi Stephen Hawking şu ifadeyi kullanıyor:
“Teknoloji, insanlardan daha üstün bir noktaya gelecek ve insanları ortadan kaldıracak. Makineler, bir süre sonra
insanlardan daha aktif olacak ve dünyayı yönetebilecek konuma gelecek.” İnsanlık ve dünya için geleceğe yönelik
büyük bir tehlike potansiyeli içeren bu sorun karşısında felsefecilerin sessiz kalması beklenemezdi. (2) Yapay zekâ
ve robotların insan hayatına olan müdahalesinin gittikçe artması nedeniyle felsefenin sistematik bir disiplini olan
etik içinde yeni bir alan ortaya çıkmaya başladı: sayısal etik. (3) Sayısal etik, robotların kullanıldığı bir dünyada
ahlakın temel öncüllerinin neler olabileceği hakkında düşünceler geliştiriyor. Robotların her zaman insanın arzula-
dığı şekilde hareket edeceğinden nasıl emin olunabileceğini; bu makinelere iyi ve ahlaklı yaşamın gereklerinin nasıl
öğretilebileceğini; mekanik olarak her türlü bilgiyi yükleyebileceğimiz robotlarda tutum, tavır, inanç, hakkaniyet,
adalet, insana saygı gibi kavramların nasıl programlanabileceğini sorguluyor.
a. Altı çizilen 1 numaralı yargıda felsefe ile teknoloji arasındaki bağın hangi açılardan ele alındığını
açıklayınız.
b. Altı çizilen 2 numaralı yargıdan yola çıkarak felsefeden beklenenleri değerlendiriniz.
c. Altı çizilen 3 numaralı yargıdan hareketle gelecekte felsefenin hangi alanlarla veya hangi konularla
daha çok ilgilenebileceğini nedeniyle birlikte belirtiniz.
2. Yönerge
Öğrencilerin metinden hareketle felsefenin bilim ve teknoloji ile bağlantısını tartışmalarını sağlayarak tartış-
manın sonunda bir değer lendirme yapınız.
33