Page 35 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 35

16
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             1. ÜNİTE: Felsefeyi Tanıma   Kazanım: 10.1.3. Felsefenin insan ve toplum hayatı üzerindeki rolünü örneklerle açıklar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma  ÖĞRETMEN

             Etkinlik İsmi                 TEKNOLOJİYE FELSEFEYLE BAKMAK                         25 dk.
                                                                                                 Gup ve
             Etkinliğin Amacı  Güncel problemler karşısında felsefenin rolünü değerlendirebilme.
                                                                                                 Bireysel
             Gerekli Materyaller: Çalışma kâğıdı, etkileşimli tahta

             1. Yönerge
             Öğrencilerin aşağıda verilen metni okuyarak soruları cevaplamalarını sağlayınız.


             Antalya Sanayici ve İş Adamları Derneği tarafından düzenle-
             nen “Teknolojiye Felsefeyle Bakmak” konulu etkinlik, Süleyman
             Demirel Üniversitesinde gerçekleştirildi. Prof. Dr. Yusuf Örnek
             “İnsanlığın Geleceği” başlığı altında yaptığı konferans konuş-
             masında ANSİAD’ın bölgede bulunan bütün üniversitelerin
             öğrencileriyle iş birliği içerisinde girişimcilik günleri gerçekleş-
             tirdiğini, bu yılki girişimcilik günlerine felsefeyi de dâhil etmek
             istediklerini belirtti. Hayata anlam ve değer katan bir olgu
             olduğunu ve felsefe ile ilgilenen bireylerin hayatı her gün yeni-
             den sorgulayıp başkalarının görmediği detayları fark ettiğini
             dile getirerek bu yüzden felsefeyle teknolojiyi birleştirdiklerini
             söyledi. (1) Sözlerini şöyle sürdürdü: “Günümüzde sayısallaş-
             ma hayatın tüm alanlarına hâkim oluyor. Yapay zekâ sahibi
             bilgisayarlar hiç durmadan bilgileri tarıyorlar, sürekli olarak yeni şeyler öğreniyorlar ve insanın aksine hiçbir şeyi
             unutmuyorlar. Yapay zekâlı robotlar, insanlara birtakım destek hizmetleri veren basit araçlar olmaktan çıkıyor ve
             yaratıcı olabiliyorlar. Resim yapabiliyor, müzik eserleri besteleyebiliyor, yönetim stratejileri geliştirebiliyorlar. Elon
             Musk, “Yapay zekâ insanlık için en büyük tehlikedir.” derken ünlü fizikçi Stephen Hawking şu ifadeyi kullanıyor:
             “Teknoloji, insanlardan daha üstün bir noktaya gelecek ve insanları ortadan kaldıracak. Makineler, bir süre sonra
             insanlardan daha aktif olacak ve dünyayı yönetebilecek konuma gelecek.” İnsanlık ve dünya için geleceğe yönelik
             büyük bir tehlike potansiyeli içeren bu sorun karşısında felsefecilerin sessiz kalması beklenemezdi. (2) Yapay zekâ
             ve robotların insan hayatına olan müdahalesinin gittikçe artması nedeniyle felsefenin sistematik bir disiplini olan
             etik içinde yeni bir alan ortaya çıkmaya başladı: sayısal etik. (3) Sayısal etik, robotların kullanıldığı bir dünyada
             ahlakın temel öncüllerinin neler olabileceği hakkında düşünceler geliştiriyor. Robotların her zaman insanın arzula-
             dığı şekilde hareket edeceğinden nasıl emin olunabileceğini; bu makinelere iyi ve ahlaklı yaşamın gereklerinin nasıl
             öğretilebileceğini; mekanik olarak her türlü bilgiyi yükleyebileceğimiz robotlarda tutum, tavır, inanç, hakkaniyet,
             adalet, insana saygı gibi kavramların nasıl programlanabileceğini sorguluyor.





            a.  Altı çizilen 1 numaralı yargıda felsefe ile teknoloji arasındaki bağın hangi açılardan ele alındığını
                açıklayınız.
            b.  Altı çizilen 2 numaralı yargıdan yola çıkarak felsefeden beklenenleri değerlendiriniz.
            c.  Altı çizilen 3 numaralı yargıdan hareketle gelecekte felsefenin hangi alanlarla veya hangi konularla
                daha çok ilgilenebileceğini nedeniyle birlikte belirtiniz.

             2. Yönerge
             Öğrencilerin metinden hareketle felsefenin bilim ve teknoloji ile bağlantısını tartışmalarını sağlayarak tartış-
             manın sonunda bir değer lendirme yapınız.









                                                                                                    33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40