Page 6 - Kimya - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 6
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 10 2
1. ÜNİTE > Kimyanın Temel Kanunları ve Kimyasal Hesaplamalar Kazanım 10.1.1.1. Kimyanın temel kanunlarını açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Deney Düzeneği Kurma ve Deney Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi BALONA NE OLDU? 40 dk.
Amacı Kütlenin korunumunu gözlemleyebilme Grup
Yönerge Sınıf üç gruba ayrılır. Her grup, aşağıda verilen deney aşamalarını takip ederek deneyini tamamlar
ve soruları cevaplar.
Gerekli Malzemeler
(I. Grup) (II. Grup) (III. Grup)
• 5 g kabartma tozu • 10 g demir talaşı • 7 g demir talaşı • Spor (tutturucu)
• 50 mL sirke • 50 mL sirke • 4 g kükürt tozu • Bir adet balon
• Bir adet balon • 250 mL’lik beherglas • Deney tüpü
• 250 mL’lik erlen • 250 mL’lik erlen • Bunzen beki
• Hassas terazi • Bir adet balon • Üç ayak
I. Grup
• Erlene 50 mL sirke, balona 5 gram kabartma tozu koyunuz. Erlen ve balonu birlikte tartıp sonucu
kaydediniz.
• Balondaki kabartma tozunu erlende bulunan sirkeye hızlıca dökerek balonu erlenin ağzına geçiriniz.
• Bir süre bekledikten sonra balon takılı erleni tekrar tartınız.
1. Sirke ve kabartma tozu karıştıktan sonra kapta neler gözlemlediniz?
2. Balonun hacminde nasıl bir değişim oldu? Neden?
3. Deneyden önceki ve sonraki ölçüm sonuçlarına göre nasıl bir çıkarımda bulunabilirsiniz?
4. Balon, erlenin ağzına geçirilmeden tartım yapılsaydı sonuç nasıl olurdu? Neden?
II. Grup
• 10 gram demir talaşını behere konulan 50 mL sirkenin içine atılınız ve karışımı birkaç dakika bekle-
tiniz.
• İyice temizlenen demir talaşını hızlıca erlene atılınız ve erlenin ağzına balon geçirerek tartınız.
• Balonun hacminde meydana gelen değişimi gözlemleyiniz ve düzeneği tekrar tartınız.
5