Page 86 - Kimya - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 86
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 10 42
3. ÜNİTE > Asitler, Bazlar ve Tuzlar Kazanım 10.3.4.1.Tuzların özelliklerini ve kullanım alanlarını açıklar.
Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, İletişim Becerisi
Alan Becerileri: Verileri Toplama, İşleme, Yorumlama Ve Sonuç Çıkarma Becerisi,Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi TUZ HARİTASI 30 dk.
Amacı Tuzların özelliklerini ve kullanım alanlarını zihin haritası kullanarak açıklayabilme Grup
Gerekli Materyaller: A4 ebadında ya da daha büyük kâğıt, renkli kalemler
1. Yönerge Öğrencilerden sodyum klorür, sodyum karbonat, sodyum bikarbonat, kalsiyum karbonat, amonyum
klorür tuzları hakkında ders kitabı dışındaki bilgilerin araştırması istenir.
2. Yönerge Öğrencilere zihin haritaları hakkında bilgi verilir.
Zihin haritaları, 1960’ların sonunda bir not alma tekniği olarak geliştirilmiştir. Ancak bu haritalar,
son yıllarda yaratıcılık, hafızayı güçlendirme, etkili öğrenmeyi sağlama gibi farklı özellikleriyle de
ön plana çıkan görsel araçlar hâline gelmiştir. Bir zihin haritası oluştururken merkezde bir ana konu
ya da soru, bunun çevresinde de konuyla bağlantılı tüm diğer ögeler yer alır. Bu şekilde zihindekiler
renkler, semboller ve kelimeler aracılığıyla düzenli bir şemaya dönüşmüş olur.
Öğrencilerden tuzların özellikleri ve kullanım alanları hakkında bir zihin haritası hazırlamaları
istenir. Bunun için şu adımlar takip edilir.
1. Öğrencilere kullanacakları kâğıt ve kalemleri hazırlamalarını söyleyiniz.
2. Aktif görme alanının yatay eksende daha geniş olduğunu belirterek öğrencilere kâğıdı yatay kul
lanmalarını tavsiye ediniz.
3. Anahtar konunun tuzlar olduğunu belirtiniz. Bu nedenle tuz kavramının kâğıdın merkezinde yer
alması gerektiğini söyleyiniz.
4. Tuzlar ile ilgili alt temaları belirlemelerini ve bunların merkezden çıkan birinci dallar olarak ana
konunun etrafına dizmelerini sağlayınız. Burada yardımcı olması adına adlandırma, tuz çeşitleri,
elde edilişleri, kullanım alanları gibi alt temalar kullanılabilir.
5. Birinci dallardan sonra alt temalarla ilişkili başka dalların da ortaya çıkabileceğini ve bu dalların
kendinden öncekiyle ilişkili olacağını ifade ediniz. Bu noktada öğrencilerin aklına gelen her bir fi-
kir ve bilginin birbiriyle olan bağlantısının net bir şekilde ortaya konulması gerektiğini belirtiniz.
6. Öğrencilerin aklına gelen kavramların, terimlerin veya bilgilerin önemine göre merkezdeki konu-
ya yakın ya da uzak bir şekilde yerleşmesi gerektiğini ifade ediniz.
7. Öğrencilere aşağıdaki gibi örnekler gösteriniz.
8. Öğrenciler, hazırladıkları zihin haritalarını sınıf ortamında paylaşır.
Katı
Atom
Molekül Sıvı
Tanecikli Yapıdan
Radikal Oluşur Bulunduğu fiziksel
hâller
Gaz
İyon
Madde Plazma
Değişikliğe Uğrar Fiziksel
Kimyasal
85