Page 86 - Kimya - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 86

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                           KİMYA 10         42

             3. ÜNİTE > Asitler, Bazlar ve Tuzlar  Kazanım 10.3.4.1.Tuzların özelliklerini ve kullanım alanlarını açıklar.
             Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, İletişim Becerisi
             Alan Becerileri: Verileri Toplama, İşleme, Yorumlama Ve Sonuç Çıkarma Becerisi,Çıkarım Yapma Becerisi
             Etkinlik İsmi                            TUZ HARİTASI                                  30 dk.
             Amacı          Tuzların özelliklerini ve kullanım alanlarını zihin haritası kullanarak açıklayabilme                Grup
             Gerekli Materyaller: A4 ebadında ya da daha büyük kâğıt, renkli kalemler


             1. Yönerge  Öğrencilerden sodyum klorür, sodyum karbonat, sodyum bikarbonat, kalsiyum karbonat, amonyum
                     klorür tuzları hakkında ders kitabı dışındaki bilgilerin araştırması istenir.


             2. Yönerge  Öğrencilere zihin haritaları hakkında bilgi verilir.


              Zihin haritaları, 1960’ların sonunda bir not alma tekniği olarak geliştirilmiştir. Ancak bu haritalar,
              son yıllarda yaratıcılık, hafızayı güçlendirme, etkili öğrenmeyi sağlama gibi farklı özellikleriyle de
              ön plana çıkan görsel araçlar hâline gelmiştir. Bir zihin haritası oluştururken merkezde bir ana konu
              ya da soru, bunun çevresinde de konuyla bağlantılı tüm diğer ögeler yer alır. Bu şekilde zihindekiler
              renkler, semboller ve kelimeler aracılığıyla düzenli bir şemaya dönüşmüş olur.


            Öğrencilerden tuzların özellikleri ve kullanım alanları hakkında bir zihin haritası hazırlamaları
            istenir. Bunun için şu adımlar takip edilir.
            1. Öğrencilere kullanacakları kâğıt ve kalemleri hazırlamalarını söyleyiniz.
            2. Aktif görme alanının yatay eksende daha geniş olduğunu belirterek öğrencilere kâğıdı yatay kul
               lanmalarını tavsiye ediniz.
            3. Anahtar konunun tuzlar olduğunu belirtiniz. Bu nedenle tuz kavramının kâğıdın merkezinde yer
               alması gerektiğini söyleyiniz.
            4. Tuzlar ile ilgili alt temaları belirlemelerini ve bunların merkezden çıkan birinci dallar olarak ana
               konunun etrafına dizmelerini sağlayınız. Burada yardımcı olması adına adlandırma, tuz çeşitleri,
               elde edilişleri, kullanım alanları gibi alt temalar kullanılabilir.
            5. Birinci dallardan sonra alt temalarla ilişkili başka dalların da ortaya çıkabileceğini ve bu dalların
               kendinden öncekiyle ilişkili olacağını ifade ediniz. Bu noktada öğrencilerin aklına gelen her bir fi-
               kir ve bilginin birbiriyle olan bağlantısının net bir şekilde ortaya konulması gerektiğini belirtiniz.
            6. Öğrencilerin aklına gelen kavramların, terimlerin veya bilgilerin önemine göre merkezdeki konu-
               ya yakın ya da uzak bir şekilde yerleşmesi gerektiğini ifade ediniz.
            7. Öğrencilere aşağıdaki gibi örnekler gösteriniz.
            8. Öğrenciler, hazırladıkları zihin haritalarını sınıf ortamında paylaşır.

                                                                                                 Katı
                         Atom
             Molekül                                                                         Sıvı
                                Tanecikli Yapıdan
              Radikal                Oluşur                           Bulunduğu fiziksel
                                                                            hâller
                                                                                           Gaz
                       İyon
                                                        Madde                                   Plazma



                                                                    Değişikliğe Uğrar     Fiziksel

                                                                                         Kimyasal

                                                                                                    85
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91