Page 88 - Kimya - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 88
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 10 43
3. ÜNİTE > Asitler, Bazlar ve Tuzlar Kazanım 10.3.4.1.Tuzların özelliklerini ve kullanım alanlarını açıklar.
Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi DEĞERLİ TANECİK TUZ 20 dk.
Amacı Tuzların özellikleri ve kullanım alanlarını açıklayabilme Grup
Yönerge Sınıf beş gruba ayrılır. Tuzlarla ilgili metni okunduktan sonra her grup aşağıda verilen konuların-
dan bir tanesini araştırıp sınıf ortamında sunar ve konu ile ilgili aşağıdaki soruları cevaplar.
TUZLAR
Tuz, çoğumuzun aklına sadece yemeklerde gelse de gerçekte canlılığın vazgeçilmez parçalarındandır.
Canlı organizmalar, yaşamak için oksijen ve su kadar tuza da ihtiyaç duyar. Tuzlar, vücut için olduğu
kadar günlük yaşamda ve endüstri alanında da çok önemli bileşiklerdir. Pek çok kullanım alanı olan
tuzlar, bir asidin anyonu ile bir bazın katyonundan oluşmuş maddelerdir. Kuvvetli asitlerle kuvvetli
bazların tepkimesi sonucu nötr tuzlar, zayıf asitlerle kuvvetli bazların tepkimesi sonucu bazik tuzlar,
kuvvetli asitlerle zayıf bazların tepkimesi sonucu asidik tuzlar oluşur.
• Bakır yüzeylerin kalaylanmasında kullanılan tuzun özellikleri ve farklı kullanım alanları
• Eski Mısır da mumyacılıkta yaygın olarak kullanılan tuzun özellikleri ve farklı kullanım alanları
• Evlerde salamura ve turşu yapımında kullanılan tuzun özellikleri ve farklı kullanım alanları
• İnşaat sektöründe yaygın olarak kullanılan tuzun özellikleri ve farklı kullanım alanları
• Havai fişek ve patlayıcı yapımında kullanılan tuzun özellikleri ve farklı kullanım alanları
1. Araştırdığınız tuz örneklerini karşılaştırarak tuzların ortak özelliklerini tespit ediniz.
2. Araştırdığınız tuzların hepsi yemeklerde kullanılabilir mi? Açıklayınız
3. Araştırdığınız tuzların hangi asit ve bazların tepkimesi sonucu oluşabileceğini tartışınız ve tepki-
me denklemlerini yazınız.
4. Tepkime denklemlerinden yola çıkarak oluşan tuzları asidik, bazik ve nötr olarak sınıflandırınız.
87