Page 13 - Tarih - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 13
4
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TARİH 10
1. ÜNİTE > Yerleşme ve Devletleşme Sürecinde Kazanım 10.1.2: Anadolu’ya yapılan Türk göçlerinin sosyokültürel etkilerini analiz eder.
Selçuklu Türkiye’si
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
Etkinlik İsmi BÜYÜK DÜŞÜNÜRLER 20 dk.
Amacı Anadolu’nun Türkleşme sürecinde meydana gelen sosyokültürel değişimleri analiz edebilme. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki soruları metin ve görsellerden yola çıkarak yanıtlayınız.
1. Metinlerde sözü edilen düşünürlerin kimler olabileceklerini görsellerin altındaki boşluğa yazınız.
13. yy. da yetişmiş ünlü bir düşünür ve gönül adamıdır. Anadolu’ya
gelişi Türkiye Selçuklu Devleti’nin siyasi, ekonomik ve kültürel dü-
zeninin bozulduğu, yönetimde bölünmelerin ortaya çıktığı bir dev-
reye rastlamaktadır. Anadolu kültürünü, Anadolu insanının gelenek
ve göreneklerini özümseyerek yeni bir bilim ve öğreti merkezi kur-
muştur.
Burada çok sayıda öğrenci yetiştirerek yeniçeri ocağının da piri ol-
muş Anadolu birliğinin sağlanmasına yardımcı olmuştur. Türk dili
ve kültürünün yabancı etkilerden ve her türlü yozlaşmalardan ko-
runması çabalarını ömrü boyunca sürdürmüştür. İbadet ve günlük
yaşamda kadını erkeğin yanına almıştır. Güzel sanatlara sevecenlik-
le bakmış, Dergâh’ta öğretisini yaşama geçirmiştir.
A .................................... http://www.hacibektas.bel.tr/portal/haci-bektas-veli-hayati/
13. yüzyılda yaşamış olsa da eserleriyle çağları aşmış Türkiye Selçuk-
lu Devleti’nin en büyük tasavvuf şairi ve düşünürlerinden bir sufidir.
“Gel, ne olursan ol, gel” dizelerine yansıdığı üzere insanlar arasında
herhangi bir ayrım gözetmemiştir. Merhameti, karşılıksız ve sınırsız
insan sevgisinin yanı sıra sonsuz anlayışıyla sadece İslam âlemini de-
ğil, tüm insanlığı kendisine hayran bırakmıştır. Hayata ve insanlara
bakışıyla bir fikir adamı olarak da tüm dünyada kabul görmektedir.
UNESCO, doğumunun 800. yıldönümü nedeniyle 2007 yılını O’nu
Anma Yılı ilan etmiştir.
https://www.kastamonu.edu.tr/index.php/tr/koordinatorlukler/mevlana-degi-
sim-programi/mevlana-kimdir
B ....................................
Moğol baskısının etkisiyle Türkiye Selçuklu Devleti’nin dağılıp par-
çalandığı bir kargaşa döneminde yaşamıştır. Türk halk ozanlarının
tartışmasız öncüsü olan, Türk dilini tüm yalınlığı ve güzelliğiyle or-
taya koyan, sevgiyi felsefe hâline getirmiş örnek bir insandır. 82 yıl
yaşamış, ömrü boyunca cahillikten nefret edip aşkı, barışı, güzelliği
savunmuştur. Türk kültür ve uygarlığının oluşumuna büyük katkılar
sağlamış bir gönül adamıdır. Yaşadığı dönem Arapça ve Farsçanın
etkin olduğu bir döneme rastlar. Onun iyi bir tahsil görerek İslami
değerleri ve ilimleri öğrendiğini, aynı zamanda Arapça ve Farsçayı iyi
bildiğini söyleyebiliriz. Onun derin ilminde, öğrendiklerinde kuşku-
suz ilim hocası Tapduk Emre’nin etkisi çoktur.
C .................................... http://www.sandikli.gov.tr/yunus-emre-turbesi
13