Page 13 - Tarih - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 13

4
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            TARİH 10

             1. ÜNİTE > Yerleşme ve Devletleşme Sürecinde   Kazanım 10.1.2: Anadolu’ya yapılan Türk göçlerinin sosyokültürel etkilerini analiz eder.
             Selçuklu Türkiye’si
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

             Etkinlik İsmi                      BÜYÜK DÜŞÜNÜRLER                                20 dk.
             Amacı      Anadolu’nun Türkleşme sürecinde meydana gelen sosyokültürel değişimleri analiz edebilme.  Bireysel


             Yönerge  Aşağıdaki soruları metin ve görsellerden yola çıkarak yanıtlayınız.
             1.  Metinlerde sözü edilen düşünürlerin kimler olabileceklerini görsellerin altındaki boşluğa yazınız.

                                         13. yy. da yetişmiş ünlü bir düşünür ve gönül adamıdır. Anadolu’ya
                                         gelişi Türkiye Selçuklu Devleti’nin siyasi, ekonomik ve kültürel dü-
                                         zeninin bozulduğu, yönetimde bölünmelerin ortaya çıktığı bir dev-
                                         reye rastlamaktadır. Anadolu kültürünü, Anadolu insanının gelenek
                                         ve göreneklerini özümseyerek yeni bir bilim ve öğreti merkezi kur-
                                         muştur.

                                         Burada çok sayıda öğrenci yetiştirerek yeniçeri ocağının da piri ol-
                                         muş Anadolu birliğinin sağlanmasına yardımcı olmuştur.  Türk dili
                                         ve kültürünün yabancı etkilerden ve her türlü yozlaşmalardan ko-
                                         runması çabalarını ömrü boyunca sürdürmüştür. İbadet ve günlük
                                         yaşamda kadını erkeğin yanına almıştır. Güzel sanatlara sevecenlik-
                                         le bakmış, Dergâh’ta öğretisini yaşama geçirmiştir.
              A ....................................      http://www.hacibektas.bel.tr/portal/haci-bektas-veli-hayati/


                                         13. yüzyılda yaşamış olsa da eserleriyle çağları aşmış Türkiye Selçuk-
                                         lu Devleti’nin en büyük tasavvuf şairi ve düşünürlerinden bir sufidir.
                                         “Gel, ne olursan ol, gel” dizelerine yansıdığı üzere insanlar arasında
                                         herhangi bir ayrım gözetmemiştir. Merhameti, karşılıksız ve sınırsız
                                         insan sevgisinin yanı sıra sonsuz anlayışıyla sadece İslam âlemini de-
                                         ğil, tüm insanlığı kendisine hayran bırakmıştır. Hayata ve insanlara
                                         bakışıyla bir fikir adamı olarak da tüm dünyada kabul görmektedir.
                                         UNESCO, doğumunun 800. yıldönümü nedeniyle 2007 yılını O’nu
                                         Anma Yılı ilan etmiştir.

                                               https://www.kastamonu.edu.tr/index.php/tr/koordinatorlukler/mevlana-degi-
                                                                                sim-programi/mevlana-kimdir
              B ....................................


                                         Moğol baskısının etkisiyle Türkiye Selçuklu Devleti’nin dağılıp par-
                                         çalandığı bir kargaşa döneminde yaşamıştır. Türk halk ozanlarının
                                         tartışmasız öncüsü olan, Türk dilini tüm yalınlığı ve güzelliğiyle or-
                                         taya koyan, sevgiyi felsefe hâline getirmiş örnek bir insandır. 82 yıl
                                         yaşamış, ömrü boyunca cahillikten nefret edip aşkı, barışı, güzelliği
                                         savunmuştur. Türk kültür ve uygarlığının oluşumuna büyük katkılar
                                         sağlamış bir gönül adamıdır. Yaşadığı dönem Arapça ve Farsçanın
                                         etkin olduğu bir döneme rastlar. Onun iyi bir tahsil görerek İslami
                                         değerleri ve ilimleri öğrendiğini, aynı zamanda Arapça ve Farsçayı iyi
                                         bildiğini söyleyebiliriz. Onun derin ilminde, öğrendiklerinde kuşku-
                                         suz ilim hocası Tapduk Emre’nin etkisi çoktur.
              C ....................................                 http://www.sandikli.gov.tr/yunus-emre-turbesi




                                                                                                    13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18