Page 201 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 201

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10          95

             3.ÜNİTE > Şiir  Kazanım A.1.3: Şiirde ahengi sağlayan özellikleri/unsurları belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi             Şiirde Kafiye, Ölçü, Tür İlişkisini Belirliyorum          25 dk.
             Amacı     Şiirde ahenk ve ritim unsurlarını belirleyebilmek.                        Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metinleri okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metinler, asıllarına sadık kalınarak alınmıştır.)


                         I                                II                               III
              Bilmem ki yaz mı gelmiş             Şu bağlar bizim olsa             Kayalar karda kaldı
              Niçin açmış gül erken               Yaprağı üzüm olsa                Bülbüller zârda kaldı
              Aklımı kayıp ettim                  Yârin uykusu gelmiş              Gönlüm kapısı kilitli
              Nazlı yârim gülerken                Yastığı dizim olsa               Anahtarı yârda kaldı

                                                                    Erman Artun, Türk Halk Edebiyatına Giriş

             1.  I. mânideki gül erken ve gülerken sözcükleri arasındaki kafiye çeşidini belirleyerek dil sözcüğü ile
                aynı ölçüde bir mâni yazınız.















             2.  Okuduğunuz II, III. mânilerin nazım birimi, ölçü ve kafiye düzeni gibi biçimsel özelliklerini göz
                önüne bulundurduğumuzda mâni türünün biçim özellikleri ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?















             3.  III. mâninin kafiye ve rediflerini bulunuz. Bunların mâniye söyleyiş bakımından nasıl bir etkisi
                olmuştur? Yazınız.


















                                                                                                   199
            Hazırlayan: Abdullah DAĞLI
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206