Page 631 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 631

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10          308

             8. ÜNİTE > Haber Metni    Kazanım A.4.6: Metnin görsel unsurlarla ilişkisini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                       Haberde Gördüklerim                             30 dk.
                       Haber metniyle görsel unsurlar arasındaki ilişkiyi belirlemek, görsel ögelerin haber metnine katkısını yorumla-
             Amacı                                                                               Bireysel
                       yabilmek.
              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden ve görsellerden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)

             İzmirli lise öğrencileri, uluslararası bilim fuarında Türkiye’yi temsil edecek
                                                               Geliştirdikleri bilim ve mühendislik projele-
                                                               riyle ulusal yarışmalarda dereceler elde eden
                                                               İzmirli 3 lise öğrencisi, bu yıl çevrimiçi dü-
                                                               zenlenecek Uluslararası Bilim ve Mühendis-
                                                               lik Fuarı’nda projelerini görücüye çıkaracak.
                                                               İzmir’de özel bir lisenin 12. sınıfında eğitim
                                                               alan Okan Demir Baykal ve Tankut Çekiç
                                                               teknolojik tasarım, Bilgenaz Altıparmak ise
                                                               matematik alanında 2 yıl önce çalışmaya
                                                               başladı.
                                                               Görme engelli bireylerin bağımsız hareket
                                                               edebilmeleri için özel bir gözlük tasarlayan
             Baykal ve Çekiç’in projesi ile Bilgenaz Altıparmak’ın “Üç Boyutlu Uzayda Arbelos ve Arşimet Kürele-
             ri” konulu matematik projesi, geçen yıl TÜBİTAK tarafından düzenlenen 50. Lise Öğrencileri Araş-
             tırma Projeleri Yarışması’nda Türkiye ikincilikleri elde etti.
             TÜBİTAK tarafından bu projelerin, ABD’de 2021 yılında çevrimiçi olarak düzenlenecek Uluslararası
             Bilim ve Mühendislik Fuarı’nda (Regeneron ISEF 2020) Türkiye’yi temsil etmesine karar verildi.
             Öğrencilerden Okan Demir, Türkiye’yi böyle önemli bir yarışmada temsil edecekleri için mutlu oldu-
             ğunu söyledi.

             “Titreşimli gözlük, görme engellilerin yaşamlarını kolaylaştıracak”
             Geliştirdikleri gözlükte kamera ve geliştirme
             kartıyla gerçek zamanlı görüntünün telefona
             aktarıldığını belirten Baykal, “Cep telefon-
             larındaki güçlü işlemciler  sayesinde  nesne
             algılama ve uzaklık ölçüm gibi işlemler ger-
             çekleştiriliyor. Buradan alınan bilgilerle cihaz,
             yardımcı bilekliğe bağlanarak uzaklık bilgile-
             rini ve nesnelerin isimlerini, titreşim yoluyla
             görme engelli bireylere bildiriyor.” diye ko-
             nuştu.
              “Türkiye’yi temsil edeceğimiz için çok mut-
             luyuz”
             Son yıllarda Türkiye’de başlatılan yerli ve millî teknoloji hamlesinin kendilerine yol gösterdiğini belir-
             ten Tankut Çekiç ise şöyle konuştu: “Arkadaşımla yerli ve millî bir proje geliştirebileceğimize inandık.
             Projemizi geliştirmek için sıkı çalıştık. TÜBİTAK’tan dereceler alınca mutlu olduk. Görme engelli
             bireyler için geliştirdiğimiz titreşimli gözlükle Regeneron ISEF gibi uluslararası yarışmalarda ülkemizi
             temsil etmemiz bizim için büyük bir gurur. Yarışmada dereceye girerek projemizi dünyada tanıtmayı
             istiyoruz. Tasarımımızdan daha çok engelli bireylerin faydalanmasını hedefliyoruz. Bu süreçte bize
             destek veren okul yönetimimize çok teşekkür ederim.”
             (…)
                                                                                              Basından




                                                                                                   629
   626   627   628   629   630   631   632   633   634   635   636