Page 667 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 667

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10          326

             8. ÜNİTE > Haber Metni    Kazanım A.4.11: Metinde fikrî, felsefi veya siyasi akım, gelenek veya anlayışlarının yansımalarını değerlendirir.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                Haber Metinlerinde Tarihî Şahsiyetler                  35 dk.
                       Haber metinleri aracılığıyla Türk milletine ait değerleri ve bu değerleri kaybetmeme mücadelesinde öne çıkan
             Amacı                                                                               Bireysel
                       şahsiyetleri tanıyabilmek.
             Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


             Türkçeye Sevdalı Bir Şair: Ali ŞîrNevaî
             Nevaî, 1441’de Herat’ta doğdu. 3 Ocak 1501’de doğduğu topraklarda hayatını kaybetti.
             Türkçenin kelime hazinesi ve anlam derinliğini öne çıkararak Farsçanın yerine Türkçenin edebî dil
             olarak kullanılmasına öncü oldu. Nevaî, Türk dilinin zenginliğini verdiği örneklerle sık sık işaret etti.
             Türkçenin cinas ve kafiye için uygun bir dil olduğunu anlattı. Sadece yaşadığı bölgeyi değil, tüm Türk
             dünyasını etkiledi. Nevaî’nin Türkçeye karşı olan hassasiyeti dönemin genç şairlerini de Türkçe yazma-
             ya teşvik etti.
             Osmanlı şairlerinin Türkistan coğrafyası ile ilişkilerinin gelişmesinde önemli bir rol oynayan Nevaî, sa-
             dece Çağatay Dönemi’ndeki şairleri değil, sonraki yüzyılların şairlerini de etkiledi. Fuzûlî, Hayâli, Bâki
             gibi şairler, Nevaî’nin şiirlerini örnek alarak, şiirler yazdılar.
             İki dilin karşılaştırılması: Muhakemetü’l-Lugateyn

             Ali Şîr Nevaî, Muhakemetü’l-Lugateyn eserinde Türkçeyi, dönemin hakim kültür ve edebiyat dili Farsça
             ile karşılaştırdı. Türkçenin edebî sanatlar, kelime hazinesi, dil bilgisi gibi yönlerden Farsçadan üstün
             olduğunu örneklerle açıkladı. Eserinde, insanın konuşma ve dil yeteneği sayesinde diğer varlıklardan
             üstün bir konumda bulunduğunu söyledi. Nevaî ayrıca Türkçede akrabalık, kuş, giysi, yiyecek, içecek
             gibi adlar için kullanılan kelimelerin zengin çeşitliliğini örneklerle ortaya koydu.

             Nevaî’nin eserlerinin konusu sadece dil değildir. Türkçedeki ilk şairler biyografisi olan Mecalisü’n-Ne-
             fais adlı eseri yazdı. Mahbübu’l-Kulûb adlı ahlaki nitelikteki kitabında, sosyal konuları ele aldı.
             Mesnevi türünde yazılmış 5 eserden oluşan “hamse”nin edebiyatımızdaki ilk sahibi olan Ali ŞîrNevaî,
             hamsesindeki mesnevilere “Hayretü’l-Ebrar”, “Ferhad ü Şirin”, “Leyla vü Mecnun”, “Seb’a-i Seyyare” ve
             Sedd-i İskenderî” isimlerini verdi. Ali Şîr Nevaî; tarih, edebiyat konulu eserler, belgeler ve divanlar
             yazdı.
                                                                                                                                                                  Basından

             1.  Okuduğunuz metinden hareketle Türkçenin edebî dil olarak kullanılmasında size göre Nevaî nasıl
                bir rol üstlenmiştir?




























                                                                                                   665
   662   663   664   665   666   667   668   669   670   671   672