Page 118 - Coğrafya 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 118
59 COĞRAFYA 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
4. ÜNİTE > Çevre ve Toplum Kazanım 11.4.3: Yenilenemeyen kaynakların kullanımını tükenebilirlik ve alternatif kaynaklar açısından analiz eder.
Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Alan Becerileri: Coğrafi Sorgulama
Etkinlik İsmi KARADENİZ’İN DİP SULARINDAN GELEN ENERJİ: HİDROJEN 15 dk.
Amacı Enerji üretiminde alternatif kaynakları çözüm üreterek analiz edebilme. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metinden yararlanarak soruları cevaplandırınız.
Karadeniz; Bulgaristan, Gürcistan, Romanya, Rusya, Türkiye ve Ukrayna’dan gelen akarsular-
dan beslenir. Avrupa ve Asya’daki akarsu havzalarında bulunan ve toplam 21 ülkenin dâhil olduğu
2.300.000 km lik genişliğe sahip bir bölgede meydana gelen kirlenme Karadeniz’e taşınmaktadır. Kir-
2
liliği artıran bir başka neden, Karadeniz’den Ege Denizi'ne doğru su sirkülasyonunun sadece boğazlar
vasıtasıyla gerçekleşmesidir. Ayrıca 150-200 metre derinlikte oksijensiz bir tabaka oluşması, deniz can-
lılarının ölümüne neden olmaktadır. Kirliliğin çok olması ve canlıların ölmesiyle hidrojen sülfür (H₂S)
artış göstermektedir. Hidrojen sülfür (H₂S), yenilenebilir enerji kaynakları ile bileşenlerine ayrılabilir.
Elde edilen hidrojen ile ısı ve güç üretimi yapılabilir. Böylece Karadeniz’in dip sularından elde edilen
enerji yerel ve endüstriyel kullanıma sunulabilir.
1. Karadeniz’de bulunan hidrojenin enerjiye dönüştürülmesi için kullanılabilecek yenilenebilir enerji
kaynaklarını ve bu kaynaklardan nasıl yararlanılabileceğini açıklayınız.
2. Hidrojenin yenilenebilir enerji kaynakları içerisinde revaçta olmasının nedenlerini belirtiniz.
3. Yenilenebilir enerji kaynağı olan hidrojenin hangi alanlarda kullanıldığını belirtiniz.
4. Hidrojen üretimini sınırlandıran faktörler nelerdir?
116
Hazırlayan: Seviyen METİN