Page 257 - FİZİK 11 - BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 257
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FİZİK 11
CEVAP ANAHTARLARI
Etkinlik No.: 7 2. Artar/ Azalır/ Değişmez Neden
1. y İpin yatayla yaptığı açı
C B küçüldükçe gerilme
F Kuvvetinin Artar. kuvvetinin yatay bileşeni
Şiddeti artar, dengelemek için
Selim daha büyük kuvvet
60° 60° uygulamalıdır.
A x
3. T = m . g
y
2. y x = 42 000 y F 37° m . g . Cos 37°
y
21 000 3 V = 5 000 2 500 F = m . g . Cos 37°
y
60° x 30° x F = m . 10 . 0,8
21 000 2 500 3 y
F kuvveti, yukarıdaki eşitlikte m değeri yerine konularak hesap-
y
lanır.
4. Öğrenci farklı düzenekler geliştirebilir, bu düzenekler öğretmen
Xx = 42 000 . Cos 60° Xy = 42 000 . Sin 60° Vx = V . Cos 30° ve sınıf arkadaşları tarafından değerlendirilir. Aşağıda örnek bir
düzenek verilmiştir.
Xx = 42 000 . 0,5 Xy = 42 000 . 3 / 2 Vx = 5 000 . 3 / 2
B A
3
Xx = 21 000 Xy = 21 000 Vx = 2 500 3
F
3. y ΔX = ΔX . Cos 30° x
x
ΔX = 42 000 . 3 / 2
3
ΔX=42 000 3 21 000 3 x
ΔX = 63 000 L K ip
x
30° x
63 000 ΔX = ΔX . Sin 30°
y
ΔX = 42 000 3 . 0,5
y
3
-y ΔX = 21 000 y
y
4. X Bileşeni Y Bileşeni Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11
Konum Önce azalır sonra Önce artar sonra Ders Kitabı, Sayfa 24-26.
artar. azalır. Etkinlik No.: 9
Hız Önce artar sonra Önce azalır sonra 1. Yönerge:
azalır. artar. 1. a) Çünkü koşu bandının hızı ve yer değiştirmesi ile sizin hızınız
Yer Değiştirme Sürekli artar. Önce artar sonra ve yer değiştirmeniz zıt yönde ve aynı büyüklüktedir. Bu neden-
azalır. le aynı konumda kalırsınız.
b) Yanınızda duran arkadaşınız ayaklarınıza bakmasa ve koşu
5. Öğrencinin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir. Muhte- bandında olduğunuzu bilmese sizin koştuğunuzu anlayamaz.
mel cevaplar: Farklı doğrultudaki vektörlerle toplama veya çı- Bunun nedeni, birbirinize göre konumunuz değişmediği için
karma işlemi yapabilmek, vektörel büyüklüğün farklı doğrultu- sizi duruyor olarak gözlemlemesidir.
daki etkilerini incelemek için bileşenlerine ayrılabilir. c) Bu durumda konumlarımız değişmediği için arkadaşımızla
6. Öğrencinin verdiği cevaba göre farklılık gösterebilir. Muhtemel birbirimizi duruyor olarak gözlemleriz.
cevaplar: İki boyutlu kartezyen koordinat sistemi kullanılabilir. 2. Hareketli bir aracı dışarıdan sahnelerken kamera taşıyan araç ve
Üç boyutlu kartezyen koordinat sistemi kullanılabilir. Re ferans senaryodaki araç yan yana aynı hızla gittiği zaman konumları
noktası olarak Güneş veya Dünya alınabilir. Taslak çizim leri öğ- birbirlerine göre sabit kalır ve birbirlerini duruyor gibi göz-
renciler tarafından tasarlanıp değerlendirilecektir. lemler. Araç içi çekimlerde ise kamera ve aksiyon aynı araçta
7. Bu tür durumlarda iki boyutlu kartezyen koordinat sistemi ye- bulunduğu için konumları birbirlerine göre sabittir.
terli olmayabilir. Evren üç boyutlu olduğundan üç boyutlu ince- 3. Farklı doğrultularda hareket ediyorsak bağıl hızdan dolayı uça-
lenmesi daha doğru bir tanımlama sağlar. ğın hareketini farklı algılarız. Aynı doğrultuda ve aynı yönde
gidiyorsak uçağın hızı bizim hızımızdan büyük olduğu için ha-
Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11 reketin yönünü doğru algılarız ama hız büyüklüğünü farklı algı-
Ders Kitabı, Sayfa 24-26. larız. Uçağın gerçek hareket yönünü belirleyebilmek için kendi
hızımızı ve uçağın gördüğümüz bağıl hızını bilmemiz gerekir.
Etkinlik No.: 8 2. Yönerge:
1. Selim’in uyguladığı kuvvetin büyüklüğü; Y cisminin kütlesine ve 1. V < V ise doğru gözlemler.
ipin X cismi ile yaptığı açıya bağlıdır. K L
V > V ise doğru gözlemler.
K L
V = V ise duruyormuş gibi gözlemler.
K
L
255