Page 257 - FİZİK 11 - BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 257

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             FİZİK 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI

             Etkinlik No.: 7                                2.             Artar/ Azalır/ Değişmez  Neden
             1.           y                                                               İpin yatayla yaptığı açı
                      C       B                                                           küçüldükçe gerilme
                                                               F Kuvvetinin   Artar.      kuvvetinin yatay bileşeni
                                                               Şiddeti                    artar, dengelemek için
                                                                                          Selim daha büyük kuvvet
                        60°  60°                                                          uygulamalıdır.
                                  A  x
                                                            3.                              T = m  . g
                                                                                                y



             2.         y   x = 42 000        y                  F                37°     m  . g . Cos 37°
                                                                                           y
                   21 000 3             V = 5 000  2 500         F = m  . g . Cos 37°
                                                                     y
                          60°     x          30°       x         F = m  . 10 . 0,8
                            21 000      2 500 3                      y
                                                              F kuvveti, yukarıdaki eşitlikte m  değeri yerine konularak hesap-
                                                                                   y
                                                              lanır.
                                                            4. Öğrenci farklı düzenekler geliştirebilir, bu düzenekler  öğretmen
                Xx = 42 000 . Cos 60°    Xy = 42 000 . Sin 60°   Vx = V . Cos 30°                    ve sınıf arkadaşları tarafından değerlendirilir. Aşağıda örnek bir
                                                              düzenek verilmiştir.
                Xx = 42 000 . 0,5           Xy  = 42 000 .  3 / 2     Vx = 5 000  .  3 / 2
                                                                                      B    A
                                       3
                Xx  = 21 000                  Xy = 21 000                    Vx = 2 500 3
                                                                           F
             3.         y            ΔX  = ΔX . Cos 30°                         x
                                       x
                                     ΔX  = 42 000      .  3 / 2
                                              3
                ΔX=42 000 3  21 000 3  x
                                     ΔX  = 63 000                        L        K             ip
                                       x
                       30°        x
                   63 000            ΔX = ΔX . Sin 30°
                                       y
                                     ΔX = 42 000 3  . 0,5
                                       y
                                              3
                          -y         ΔX = 21 000                                              y
                                       y
             4.                X Bileşeni    Y Bileşeni       Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11
                 Konum      Önce azalır sonra   Önce artar sonra   Ders Kitabı, Sayfa 24-26.
                            artar.        azalır.           Etkinlik No.: 9
                 Hız        Önce artar sonra   Önce azalır sonra   1. Yönerge:
                            azalır.       artar.            1. a) Çünkü koşu bandının hızı ve yer değiştirmesi ile sizin hızınız
                 Yer Değiştirme  Sürekli artar.  Önce artar sonra   ve yer değiştirmeniz zıt yönde ve aynı büyüklüktedir. Bu neden-
                                          azalır.             le aynı konumda kalırsınız.
                                                              b) Yanınızda duran arkadaşınız ayaklarınıza bakmasa ve koşu
             5. Öğrencinin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir. Muhte-  bandında olduğunuzu bilmese sizin koştuğunuzu anlayamaz.
               mel cevaplar: Farklı doğrultudaki vektörlerle toplama veya çı-  Bunun nedeni, birbirinize göre konumunuz değişmediği için
               karma işlemi yapabilmek, vektörel büyüklüğün farklı doğrultu-  sizi duruyor olarak gözlemlemesidir.
               daki etkilerini incelemek için bileşenlerine ayrılabilir.  c) Bu durumda konumlarımız değişmediği için arkadaşımızla
             6. Öğrencinin verdiği cevaba göre farklılık gösterebilir. Muhtemel   birbirimizi duruyor olarak gözlemleriz.
               cevaplar: İki boyutlu kartezyen koordinat sistemi kullanılabilir.  2. Hareketli bir aracı dışarıdan sahnelerken kamera taşıyan araç ve
               Üç boyutlu kartezyen koordinat sistemi kullanılabilir. Re ferans   senaryodaki araç yan yana aynı hızla gittiği zaman  konumları
               noktası olarak Güneş veya Dünya alınabilir. Taslak çizim leri öğ-  birbirlerine göre sabit kalır ve birbirlerini duruyor gibi göz-
               renciler tarafından tasarlanıp değerlendirilecektir.  lemler. Araç içi çekimlerde ise kamera ve aksiyon aynı araçta
             7. Bu tür durumlarda iki boyutlu kartezyen koordinat  sistemi  ye-  bulunduğu için konumları birbirlerine göre sabittir.
               terli olmayabilir. Evren üç boyutlu olduğundan üç boyutlu ince-  3. Farklı doğrultularda hareket ediyorsak  bağıl hızdan dolayı uça-
               lenmesi daha doğru bir tanımlama sağlar.       ğın hareketini farklı algılarız. Aynı doğrultuda ve aynı yönde
                                                              gidiyorsak uçağın hızı bizim hızımızdan büyük olduğu için ha-
               Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11   reketin yönünü doğru algılarız ama hız büyüklüğünü farklı algı-
               Ders Kitabı, Sayfa 24-26.                      larız. Uçağın gerçek hareket yönünü belirleyebilmek için kendi
                                                              hızımızı ve uçağın gördüğümüz bağıl hızını bilmemiz gerekir.
             Etkinlik No.: 8                               2. Yönerge:
             1. Selim’in uyguladığı kuvvetin büyüklüğü; Y cisminin kütlesine ve    1. V  < V   ise                                          doğru gözlemler.
                ipin X cismi ile yaptığı açıya bağlıdır.       K   L
                                                              V  > V  ise                                        doğru gözlemler.
                                                               K   L
                                                              V  = V  ise duruyormuş gibi gözlemler.
                                                               K
                                                                   L
                                                                                                   255
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262