Page 258 - FİZİK 11 - BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 258
FİZİK 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
2. A koşucusuna göre B koşucusunun hareket yönü, kuzeydoğudur. c) V bisikletli olduğuna göre
V nehir -
Vbağıl =
B koşucusuna göre C koşucusunun hareket yönü, batıdır. V bağıl =-= - 5 m/s'dir.
2
7
C koşucusuna göre A koşucusunun hareket yönü, güneydoğudur. Buna göre bisikletli, nehrin 5 m/s hızla batı
yönünde hareket ettiğini görür.
3. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir. Muhte-
mel cevaplar; d)
Vbağıl = V balk - V yüzücü olduğuna göre
ı
a) Araçla seyahat ederken ağaçları hareket ediyormuş gibi
algılamak.
- V yüzücü Vbağıl
Dünya’nın dönme hareketini Güneş’in batması ve doğmasından
anlamak. Y
b) Işıklarda durduğumuzda önümüzdeki araç geri gelirken bağıl 2 2 2 V balk ı
gözlemden dolayı kendimizi öne gidiyor gibi algılayıp frene V bağıl = 4 + 1 denV b = 17 m/s'dir.
daha sert basabiliriz. Yüzücüye göre balığın hızı kuzeyle batı arasında
İnişe geçmiş bir uçağı, pike dalışı düşüyormuş gibi gözlemle- batıya daha yakın yönde 17 m/s'dir.
yebiliriz. e) Gemi üzerinde yürüyen çocuğun hızı doğu yönünde 8 m/s
olduğuna göre
Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik
i
11 Ders Kitabı, Sayfa 30-34. Vbağıl = _ V gemi + V çocuk + V nehir - V bisikletli
8
( 2 --
V bağıl = 12 - +- ) ( 7 )
Etkinlik No.: 10 V bağıl = 9 m/s'dir.
5. Yönerge: Bisikletliye göre gemide yürüyen çocuğun hızının batı
yönünde 9 m/s olduğu görülür.
1. Öğrencilerin elde ettiği ölçüm sonuçlarına göre değişiklik 2. Yönerge:
gösterebilir. 1. a, b ve d seçeneklerinde gözlemci ve gözlenen aynı referans siste-
2. Öğrencilerin elde ettiği ölçüm sonuçlarına göre değişiklik minde yer aldığı için soruların cevaplarında bir değişiklik olmaz.
gösterebilir. Ancak c ve e şıklarında bisikletli farklı bir referans sisteminde
3. Cismin hareketi gözlemcinin gözlem çerçevesine göre belirlenir. yer alması nedeniyle akıntı hızının değişmesiyle birlikte hareket-
Aynı doğrultuda aynı yönde ve aynı hız ile hareket eden cisimler lilerin gözlemlenen hızları değişecektir.
birbirini hareketsiz görür. Farklı doğrultuda hareket eden cisim- 2. Bu olayın nedeni, bağıl hareketin, cisimlerin seçilen farklı refe-
ler birbirini hareketli görür. rans noktalarına göre farklı hareket etmekteymiş gibi algılanma-
sındır.
4. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık gösterebilir. Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11
Muhtemel cevap: Aynı hızla aynı yönde hareket eden I ve II nolu Ders Kitabı, Sayfa 35-42.
öğrencilerin birine göre bağıl hızları sıfır olduğundan bu öğren-
ciler birbirini duruyor görür. Etkinlik No.: 12
5. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık gösterebilir. 2. Yönerge:
Muhtemel cevap: Aynı hızla zıt yönde hareket eden I ve III nolu +y yönünde -x yönünde
öğrencilerin birbirine göre bağıl hızları 2V olduğundan bu iki fırlatıldığında fırlatıldığında
öğrenciden her biri diğerinin 2V hızı ile kendisine yaklaşmakta
olduğunu görür. 30 m/s 30 2 m/s
Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11 Ceren 0
Ders Kitabı, Sayfa 30-34.
Y 30 m/s
Etkinlik No.: 11
1. Yönerge: 30 m/s
1. Ahmet 30 m/s
a) Vbağıl = V gemi - V üü üyz c olduğuna göre
4
0 =- (12 + V çocuk )
4 = 12 + V çocuk 3. Yönerge:
Vbağıl
V y y y 8
V çocuk =- V Vm/s'dir. a) Dünya hem kendi ekseninde hem de Güneş etrafında döndüğü
Y için yeryüzündeki gözlemciye göre Güneş doğup batıyor gibi
V gemi görünür.
2 2 1 2 denV b = 145m/s'dir.
V bağıl = 12 +
Yüzücüye göre geminin hızı kuzeyle batı arasında b) İki uçağın hareketinde rüzgârın hangi yönden estiği ve hızının
batıya daha yakın yönde 145 m/s'dir. büyüklüğü etkilidir.
c) Aynı ortamda bulundukları için akıntı hızının büyüklüğü
b) Vbağıl = V balk - (V gemi + V çocuk ) olduğuna göre karşılaşma sürelerini etkilemez.
ı
4
0 =- (12 + V çocuk ) Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11
4 = 12 + V çocuk Ders Kitabı, Sayfa 35-42.
V çocuk =- 8 m/s'dir.
Buna göre gemi üzerinde yürüyen çocuğun hızı
doğu yönünde m/s'dir.8
256