Page 85 - FİZİK 11 - BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 85
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FİZİK 11 45
1. ÜNİTE > Kuvvet ve Hareket Kazanım 11.1.7.1. İtme ve çizgisel momentum kavramlarını açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi, Sayı-Uzay İlişkileri Kurma Becerisi
Etkinlik İsmi HIZ VARSA BEN DE VARIM 20 dk.
Amacı İtme ve çizgisel momentum kavramlarının matematiksel modellerini günlük hayat örnekleri üzerinden Bireysel
açıklayabilme.
1. Yönerge Verilen metin ve görsellerden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Hareket eden bir cismin kütle ve
hızının çarpımından elde edilen
terime çizgisel momentum denir.
Çizgisel momentum hareketliliğin
bir ölçüsüdür. Hareketli kütleye ait
bir kavram olan çizgisel momentum
P sembolü ile gösterilir.
Görsellerde Yağmur, Alp ve Can’ın
Görsel 1 Görsel 2 yarıyıl tatilinde Uludağ’da kızakla
kayarken çekilen fotoğrafları verilmiştir. Görsel 1’de Alp ve Can iki kişi kaymakta iken Görsel 2’de
Yağmur da onlara katılmıştır.
1. Görsel 1 ve Görsel 2’ye göre kızakların hızlarının aynı olması durumunda çocukların çizgisel momen-
tumlarını karşılaştırınız.
2. Görsel 1 durumunda Alp ve Can çizgisel momentumlarını arttırmak için ne yapabilir? Açıklayınız.
3. Birinci ve ikinci sorularda verdiğiniz cevaplardan yola çıkarak çizgisel momentumun matematiksel
modelini açıklayarak yazınız.
2. Yönerge Aşağıda verilen metinden hareketle soruları cevaplayınız.
Bir cisme uygulanan kuvvetin büyüklüğü ile etki süresinin çarpımı, kuvvetin etki miktarını ifade
eder. Bu etki miktarı itmedir. İtme I sembolü ile gösterilir. Hareket hâlindeki bir cismin durdu-
rulma süresini arttırmak cisme uygulanan kuvvetin büyüklüğünü azaltır. Örneğin bir cam bardak,
aynı yükseklikten taş zemine düştüğünde kırılırken yastık üzerine düştüğünde kırılmayabilir.
83