Page 85 - FİZİK 11 - BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 85

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             FİZİK 11         45

             1. ÜNİTE > Kuvvet ve Hareket  Kazanım 11.1.7.1. İtme ve çizgisel momentum kavramlarını açıklar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi   Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi, Sayı-Uzay İlişkileri Kurma Becerisi
             Etkinlik İsmi                    HIZ VARSA BEN DE VARIM                            20 dk.

             Amacı      İtme ve çizgisel momentum kavramlarının matematiksel modellerini günlük hayat örnekleri üzerinden   Bireysel
                        açıklayabilme.

               1. Yönerge  Verilen metin ve görsellerden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.

                                                                     Hareket eden bir cismin kütle ve
                                                                     hızının çarpımından elde edilen
                                                                     terime çizgisel momentum denir.
                                                                     Çizgisel momentum hareketliliğin
                                                                     bir ölçüsüdür. Hareketli kütleye ait
                                                                     bir kavram olan çizgisel momentum
                                                                     P sembolü ile gösterilir.
                                                                     Görsellerde Yağmur, Alp ve Can’ın
              Görsel 1                    Görsel 2                   yarıyıl tatilinde Uludağ’da kızakla
              kayarken çekilen fotoğrafları verilmiştir. Görsel 1’de Alp ve Can iki kişi kaymakta iken Görsel 2’de
              Yağmur da onlara katılmıştır.


             1. Görsel 1 ve Görsel 2’ye göre kızakların hızlarının aynı olması durumunda çocukların çizgisel momen-
                 tumlarını karşılaştırınız.










             2. Görsel 1 durumunda Alp ve Can çizgisel momentumlarını arttırmak için ne yapabilir? Açıklayınız.









             3. Birinci ve ikinci sorularda verdiğiniz cevaplardan yola çıkarak çizgisel momentumun matematiksel
                 modelini açıklayarak yazınız.










               2. Yönerge  Aşağıda verilen metinden hareketle soruları cevaplayınız.

              Bir cisme uygulanan kuvvetin büyüklüğü ile etki süresinin çarpımı, kuvvetin etki miktarını ifade
              eder. Bu etki miktarı itmedir.  İtme I sembolü ile gösterilir. Hareket hâlindeki bir cismin durdu-
              rulma süresini arttırmak cisme uygulanan kuvvetin büyüklüğünü azaltır. Örneğin bir cam bardak,
              aynı yükseklikten taş zemine düştüğünde kırılırken yastık üzerine düştüğünde kırılmayabilir.





                                                                                                    83
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90