Page 87 - FİZİK 11 - BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 87
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FİZİK 11 46
1. ÜNİTE > Kuvvet ve Hareket Kazanım 11.1.7.2 İtme ile çizgisel momentum değişimi arasında ilişki kurar. a) Öğrencilerin Newton’un ikinci
hareket yasasından faydalanarak itme ve momentum arasındaki matematiksel modeli elde etmeleri sağlanır.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi ANIDAKİ MOMENTUM 20 dk.
Amacı Çizgisel momentum kavramını itme kavramı ile ilişkilendirebilme. Bireysel
1. Yönerge Verilen metinden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
BAHADIR’IN ANISI
Yatay zeminde kaykay üzerinde duran Bahadır, yanındaki duvarı eliyle ittiğinde kaykayla bir süre ha-
reket edip sonra durduğunu gözlemlemiş, bu olay ona çocukluğunda yaşadığı başka bir olayı anımsat-
mıştır:
Babası, Bahadır küçük bir çocukken ona pet şişeden oyuncak bir kayık yapmış, kayığın içine şişirilmiş
bir balon yerleştirmişti. Balonun ağzı açıldığında balondan çıkan hava ile kayığın zıt yönlerde hareket
ettiğini ve kayığın bir süre sonra durduğunu görmüşlerdi.
1. Bahadır’ın kaykayla birlikte hareket etmesini sağlayan etki nedir? Açıklayınız.
2. Kaykayı hareket ettiren etki ile kayığı hareket ettiren etki arasındaki ilişki nedir? Açıklayınız.
3. Kayıktaki balon daha fazla şişirilmiş olsaydı durum ne olurdu? Açıklayınız.
4. Kuvvet ortadan kalktıktan bir süre sonra kaykay ve kayık neden durmuştur? Açıklayınız.
5. Kayık ve kaykayın çizgisel momentumları hareket süresince nasıl değişmiş olabilir? Açıklayınız.
6. Newton’ın İkinci Hareket Yasası’nı da anımsayarak kayık ve kaykaya uygulanan itme ile çizgisel
momentum değişimleri arasındaki ilişkiyi matematiksel modelle nasıl ifade edebilirsiniz? Açık-
layınız.
85
Hazırlayan: Mesut KESKİN