Page 91 - FİZİK 11 - BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 91
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FİZİK 11 48
1. ÜNİTE > Kuvvet ve Hareket Kazanım 11.1.7.3 Çizgisel momentumun korunumunu analiz eder.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Bilimsel Süreç Becerileri
Etkinlik İsmi MOMENTUM KORUNUR MU? 25 dk.
Amacı Momentumun korunumunu çevresindeki objelerde gözleyip analiz edebilme. Grup
Gerekli Materyaller: Basketbol topu, hentbol topu, iki adet bir metrelik cetvel ve eşit kollu terazi.
Öğretmene Not: Öğrencileri dörder kişilik gruplara ayırınız. Gruptaki iki öğrenci ölçüm sonuçlarını defterine
kaydederken diğer iki öğrenci etkinliğin gereği olan aşamaları uygulamalıdır. Ölçüm yapan öğrenciler,
kaydettikleri ölçüm sonuçlarını birbiriyle karşılaştırmalı ve ortalama değerleri etkinlik sonuçları olarak
kaydetmelidir. Etkinlik sonunda isteyen gruplar, bulgularını rapor hâlinde sınıfa sunmalıdır. Sunumlar 5 dk. süre
ile gerçekleştirilmelidir.
1. Yönerge Tam şişirilmiş basketbol ve hentbol toplarının kütlelerini eşit kollu terazi veya dijital bir tartı ile
ölçünüz. Kütle değerlerini gram birimi ile defterinize yazınız.
2. Yönerge Sabit ve üzeri temizlenmiş bir masa üzerine basketbol ve
hentbol toplarını Şekil 1’de görüldüğü gibi birbirlerine
paralel ve sabitlenmiş cetvellerin uç noktalarına
koyunuz. d
d
Şekil 1
3. Yönerge Topları cetvellerin ortasında çizilmiş çizgiye aynı anda ulaşacak şekilde birbirlerine doğru uygun
hızlarla hareketlendiriniz.
4. Yönerge Topların orta çizgiye ulaşma sürelerini saniye birimi cinsinden defterinize yazınız.
5. Yönerge Orta çizgide çarpışan topların çarpışmadan sonraki hareketlerini de dikkate alarak aşağıdaki
soruları cevaplayınız.
1. Orta çizgide çarpışan topların ortalama hızlarını ilişkilendirerek yorumlayınız.
2. Topların çizgisel momentum büyüklüklerinin nasıl bulunacağını açıklayınız.
3. Topların çarpışmasından sonra kütlesi büyük olan topun nasıl hareket edeceğini açıklayınız.
89