Page 39 - Coğrafya Beceri Temelli | 12.Sınıf
P. 39
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü COĞRAFYA 12 18
2. ÜNİTE > Beşerî Sistemler Kazanım: 12.2.9: Türkiye’deki ulaşım sisteminin gelişim sürecini açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Coğrafi Sorgulama, Harita Becerisi, Tablo, Grafik, Diyagram Hazırlama ve
Yorumlama Becerisi
Etkinlik İsmi EKONOMİNİN CAN DAMARI: ULAŞIM II 30 dk.
Amacı Harita, istatistik ve grafiklerden yararlanarak ulaşım sistemlerindeki gelişimi açıklayabilme. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki infografik görsellerden yararlanarak soruları cevaplayınız.
AKLINYOLU 12 günde katedip son durak olarak Prag’a ulaşabilmektedir.
DEMİR China Railway Expres,
2 kıta, 10 ülke, 2 denizi aşarak, 11.483 km’lik yolu
Bakü-Tiflis-Kars demir yolu hattı ile
Çin ile Türkiye arasındaki ulaşım süresi 1 aydan 12 güne
inmiştir.
Marmaray’ın
ÇEKYA Bu hatta entegre edilmesiyle Uzak Doğu ve Batı Avrupa
arasındaki süre 18 güne düşmüştür.
SLOVAKYA
Prag
AZERBAYCAN KAZAKİSTAN
Bratislava Budapeşte GÜRCİSTAN
Belgrad Almatı
İstanbul Tiflis Aktau Urumçi
Sofya Ankara Bakü Çimkent ÇİN
Kars
TÜRKİYE
BULGARİSTAN Xi'an
Mevcut Toplam Demir Yolu Hat Uzunluğu:
SIRBİSTAN
12.803 km
MACARİSTAN
Mevcut Toplam Demir Yolu Hat Uzunluğu:
1.213 km Yüzyılın Projesi: DEMİR İPEK YOLU
Toplam Yapılan Toplam Yapılan Toplam Yapılan Toplam Yapılan Yapımı Devam Eden
Anahat Uzunluğu Anahat Uzunluğu Anahat Uzunluğu Anahat Uzunluğu Anahat Uzunluğu
4.136 km 3.764 km 945 km 2176 km 3872 km
Yılda Ortalama Yılda Ortalama Yılda Ortalama
134 km 18 km 153 km
1856
Cumhuriyet Yapımı Devam
Mevcut demir yolu ağı Öncesi 1923-1950 1951-2003 2003-2020 Eden
Yüksek hızlı demir yolu ağı
Transit Hatlar (Doğalgaz)
ENERJİDE MERKEZ ÜLKE Transit Hatlar (Doğalgaz)
Transit Hatlar (Petrol)
RUSYA Ulusal Hatlar (Doğalgaz)
ROMANYA
Batı Hattı Ulusal Hatlar (Petrol)
SIRBİSTAN Planlanan Hatlar (Doğalgaz)
KAZAKİSTAN
KARADAĞ
KOSOVA Türk Akımı
BULGARİSTAN Mavi Akım
İTALYA MAKEDONYA GÜRCİSTAN
ARNAVUTLUK TGİ Bakü-Tiflis-Ceyhan
TAP
LNG Bakü-Tiflis-Erzurum Trans Hazar TÜRKMENİSTAN
TANAP
YUNANİSTAN AZERBAYCAN
(TANAP) TANAP Irak-Türkiye Ham
Trans-Anadolu Doğalgaz Doğu Hattı
Boru Hattı Projesi LNG TANAP Petrol Boru Hattı
Türkiye’nin Gürcistan sınırından baş- Batman-Dörtyol Kerkük’te ve Irak’ın diğer saha-
layarak Yunanistan sınırına uzanacak Ceyhan-Kırıkkale larında üretilen petrolün Ceyhan
olup, Hazar Havzası ülkelerinin de bu Irak-Türkiye Hattı Terminali’ne taşınması amacıyla
sistem üzerinden enerji kaynaklarını İRAN inşa edilmiştir.
Batı ülkelerine pazarlayabilmelerine LNG: Sıvılaştırılmış doğalgazı gazlaştırma tesisleri Ceyhan Irak Gaz Koridoru
imkân tanıyabilecektir. Terminali (BTC)
Bakü-Tiflis-Ceyhan Ham
SURİYE Petrol Boru Hattı
MAVİ AKIM Azerbaycan ve Hazar Bölgesi’ndeki
Rusya-Türkiye Doğal Gaz IRAK petrolün Azerbaycan, Gürcistan
Boru Hattı üzerinden Ceyhan’a taşınması ve bu-
Rusya’dan Karadeniz geçişli bir hat (BATI HATTI) radan da tankerlerle dünya pazarına
ile Türkiye’ye ulaşmaktadır. Rusya-Türkiye Doğal Gaz Boru (TAP) ulaştırılması hedeflenir
Hattı Trans-Adriyatik Doğal Gaz (DOĞU HATTI)
Avrupa Birliği INOGATE Programı Boru Hattı İran-Türkiye Doğal Gaz (TÜRK AKIM)
(BTE) Türkiye’ye Bulgaristan sınırından Azerbaycan doğal gazı, Türkiye, Boru Hattı Rusya-Türkiye Doğal Gaz Boru
Bakü-Tiflis-Erzurum Doğal giren boru hattı; Hamitabat, Ambarlı, Yunanistan ve Arnavutluk üzerinden Başta İran olmak üzere doğudaki Hattı
Gaz Boru Hattı İstanbul, İzmit, Bursa ve Eskişehir Adriyatik Denizi'ne, oradan İtalya'nın kaynaklardan alınacak doğal gazın Rusya'dan başlayıp Karadeniz üzerin-
Azerbaycan’ın Hazar Denizi’nde bu güzergâhını takip ederek Ankara’ya güneyine, İtalya'dan da diğer Avrupa boru hattı ile Türkiye’ye taşınması den Türkiye'ye aktarılması planlanan
üretilen gazı Türkiye’ye taşır. ulaşır ülkelerine ulaşacak. amaçlanmıştır. doğal gaz boru hattı projesidir.
37