Page 111 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 111
TÜRKİYE CUMHURİYETİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ
54 İNKILAP TARİHİ 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü Ortaöğretim Genel Müdürlüğü İNKILAP TARİHİ 12 55
ve ATATÜRÇÜLÜK
ve ATATÜRÇÜLÜK
6. ÜNİTE > II. Dünya Savaşı Sonrasında Türkiye Kazanım: 12.6.3. 1950’li yılların Türkiye’sinde meydana gelen siyasi, sosyal ve ekonomik
1. Türkiye’nin Kore’ye asker gönderme kararının uluslararası hukukla ilgili gerekçeleri hakkında neler ve Dünya gelişmeleri analiz eder.
söylenebilir? Türkiye, Kore’ye asker gönderme kararı alırken sizce neler amaçlamış olabilir? Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerileri
Etkinlik İsmi ULAŞIM POLİTİKASINDA DEĞİŞİKLİK 20 dk.
Amacı 1950’li yılların Türkiye’sinde meydana gelen ekonomik gelişmeler çerçevesinde, demir yolu yapımından kara Bireysel
yolu yapımına dönüş politikasını değerlendirebilme.
Yönerge Aşağıda verilen metinlerden yola çıkarak soruları cevaplayınız.
2. Kore Savaşı’nın başlamasına yol açan nedenler hakkında neler söylenebilir? Sizce savaşta tarafları
destekleyen ülkelerin amaçları neler olabilir?
3. Savaş olumsuz bir durum olmasına rağmen farklı coğrafya, dil, kültür ve inançlara sahip Türk ve
Kore halkları arasında iyi ilişkiler, samimi duygular gelişmesinin sebepleri sizce neler olabilir? Oku-
duğunuz metinlerden hareketle görüşlerinizi belirtiniz.
4. Farklı toplumlar arasında ortak duygu ve sevgi bağı oluşturmakta sanatın işlevine dair görüşlerinizi
yazınız.
Harita 1: 1986’dan 2018’e Demiryolları
1830 yılında ticari olarak işletilmeye başlayan demir yollarının tarihi; modern dünyayı şe-
killendiren bir süreci karşımıza çıkarmıştır. Anadolu insanı buharlı lokomotifin dünyada ilk defa
kullanılmasından 33 yıl sonra, 1856 yılında demir yolu ile tanışmıştır. 23 Eylül 1856 tarihinde İz-
mir-Aydın hattının inşasına başlanması bu coğrafyanın sosyal, kültürel ve ekonomik olarak şekillen-
mesinde de bir milat olmuştur. Demiryolu ulaşımının devlet politikası olarak ele alındığı 1923-1950
döneminde yılda ortalama 134 kilometre olmak üzere toplam 3.764 kilometre demir yolu yapılmış-
tır. Bu dönemde demir yolları, gelişmeyi ve kalkınmayı kuşatan bütün sosyal yönleriyle bir moder-
nleşme projesi olarak ele alınmıştır. İkinci Dünya Savaşı sonrası Marshall Planı çerçevesinde alınan
yardımların bir kısmı Amerikalı uzmanların görüşleri doğrultusunda kara yolları yapımı için kulla-
nılmıştır. kinci Dünya Savaşı sonrasında yaşanan ekonomik dalgalanmalar, kara yolu ağırlıklı ulaşım
politikalarına öncelik verilmesine yol açmış, 1951 yılından 2003 yılına kadar geçen süre, demir yol-
ları açısından bir durgunluk dönemi olmuştur. 1951’den 2003 yılı sonuna kadar geçen sürede demir
yollarına verilen önem kara yollarına göre ikinci planda kalmış ve bu dönemde sadece 945 kilometre
demir yolu yapılmıştır.
https://www.uab.gov.tr/uploads/pages/demiryolu/demiryolu.pdf
110 111
Hazırlayan: Akif ÇEVİK