Page 8 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 8
TÜRKİYE CUMHURİYETİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ
2 İNKILAP TARİHİ 12 İNKILAP TARİHİ 12 3
ve ATATÜRÇÜLÜK Ortaöğretim Genel Müdürlüğü Ortaöğretim Genel Müdürlüğü ve ATATÜRÇÜLÜK
1. ÜNİTE > 20. Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti Kazanım 12.1.2: 20. yüzyıl başlarında Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik
durumunu analiz eder.
ve Dünya
1. Metinden hareketle Osmanlı Devleti’nin eğitim sistemi hakkında hangi çıkarımlarda bulunabilirsi- Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı-Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
niz?
Etkinlik İsmi KAYBEDİLEN RUMELİ DİYARI 20 dk.
Amacı Balkan Savaşlarının sonuçlarını analiz edebilme Bireysel
Yönerge Aşağıda verilen haritaları ve metni göz önünde bulundurarak soruları cevaplayınız.
2. Mustafa Kemal’in bir lider olarak yetişmesinde öğrenim gördüğü okulların rolü hakkında neler
söyleyebilirsiniz?
3. Mustafa Kemal’in öğrenim gördüğü şehirlerin günümüzde hangi ülkelerin sınırları içerisinde yer
aldığını aşağıdaki harita üzerinde gösteriniz.
Polonya
Çekya Ukrayna Rusya
Slovakya
Avusturya Macaristan Moldova
Slovenya Romanya
Hırvatistan
Bosna Sırbistan
Hersek Harita 1: Balkan Savaşları öncesinde Osmanlı Devleti ve Harita 2: Balkan Savaşları sonrasında Osmanlı Devleti ve
İtalya Karadağ Kosava Bulgaristan Karadeniz Balkan devletlerinin sınırları Balkan devletlerinin sınırları
Makedonya Gürcistan
Ermenistan Azerbaycan
Arnavutluk
Türkiye BALKAN SAVAŞLARI
Yunanistan Ege Denizi
Balkan devletlerinin hepsi, Balkan Savaşlarından az veya çok kazançla çıkmışlardır. Bu savaşlarda
Suriye İran zarar gören sadece Osmanlı Devleti olup, Avrupa’daki topraklarının %83”ünü, nüfusunun %69”unu
Akdeniz
ve bunlara ilâveten devlet gelirlerinden önemli bir kısmı ile önemli ölçüde bir ziraat potansiyelini
Irak kaybetmiştir.
Ürdün Sayın Enver Ziya Karal, Balkan yenilgisini, Osmanlı Devleti açısından, iç ve dış plân olarak iki ana
başlıkta sonuçlandırır. Buna göre, iç plânda dört ana nokta üzerinde durur; 1) Sınırların daralması,
Libya 2) Prestij kaybı, 3) Ulusçuluk düşüncesinin uyanışı, 4) İttihat ve Terakki Partisi iktidarının kuv-
Mısır vetlenmesi. Dış planda ise, Asya’daki Osmanlı eyaletlerinin paylaşılması fikri ve Doğu Avrupa’da
dengesizlik.
Bulgaristan ve Yunanistan’a bırakılan topraklarda yaşayan Türkler, yapılan antlaşma hükümlerine
aykırı olarak idaresi altına girdikleri devletlerin hükümetleri veya ahalisi tarafından baskılara uğ-
radılar ve gördükleri zulüm yüzünden bütün maddî varlıklarını bırakıp Osmanlı ülkesine sığınmak
4. Albert Einstein’ın “Bir ülkenin geleceği, o ülke insanlarının göreceği eğitime bağlıdır.” Sözlerini zorunda kaldılar.
Atatürk’ü göz önünde bulundurarak eğitimin önemiyle ilgili kısa bir metin yazınız. 1912 Ekiminden 1913 Ağustosu’na kadar yaklaşık on ay devam eden bu darbe sadece Osmanlı
Devlet’ini değil, Balkan ve bütün Avrupa Büyük Devletlerini yakından ilgilendirmiş ve etkilemiştir.
Rekabet ve çıkar çatışması içerisinde bulunan devletler, Balkanlardaki bu bunalım dolayısıyla bir
defa daha karşılaşmışlar, bu da bloklar arasındaki gerginliği artırmış ve silahlanma yarışını hız-
landırmıştır. Bu nedenlerden dolayı Balkan Savaşları veya Balkan Bunalımı, I. Dünya Savaşı’nın
ateşlenmesine zemin hazırlamış, bu da Osmanlı Devleti’nin sonunu yaklaştırmıştır.
Ahmet Halaçoğlu, Balkan Savaşları ( 1912-1913) (Metin düzenlenerek alınmıştır.)
6 7
Hazırlayan: Gül KOÇ