Page 5 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 5

TÜRKİYE CUMHURİYETİ                                                                                                                                                TÜRKİYE CUMHURİYETİ
         1          İNKILAP TARİHİ 12                                                                                                                                                  İNKILAP TARİHİ 12           2
                    ve ATATÜRÇÜLÜK                                    Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                 ve ATATÜRÇÜLÜK
                                                                                                                           1. ÜNİTE > 20. Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti   Kazanım 12.1.1: Mustafa Kemal’in Birinci Dünya Savaşı’na kadarki eğitim ve askerlik hayatını
                                                                                                                                                              içinde bulunduğu toplumun siyasi, sosyal ve kültürel yapısı ile ilişkilendirir.
                                                                                                                           ve Dünya
           3.  Mustafa Kemal’in doğduğu yıllarda Selanik, minareler ve çan kulelerinin bir arada yükseldiği, farklı        Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
              kültürlere sahip insanların beraberce yaşadığı bir şehirdir. Bu durumu dikkate alarak Balkan Savaşla-
              rının ardından Selanik’in Yunanistan tarafından ele geçirilmesinde etkili olan siyasi düşünce hakkın-         Etkinlik İsmi                  BİR ZAMANLAR ÖĞRENCİYDİ                             20 dk.
              da neler söyleyebilirsiniz?                                                                                   Amacı     Mustafa Kemal’in öğrenim hayatını ve Osmanlı Devleti’nin eğitim sistemini analiz edebilme  Bireysel


                                                                                                                            Yönerge  Aşağıda verilen metni dikkate alarak soruları cevaplayınız.


                                                                                                                                                                      MUSTAFA KEMAL’İN ÖĞRENİM HAYATI

           4.  Sizce tarihe yön vermiş kişilerin düşünce tarzlarının gelişiminde yaşadıkları coğrafyanın ve çağın                                                 Mustafa okul çağına gelince anne ile baba arasında görüş
              etkileri nelerdir? Görüşlerinizi açıklayınız.                                                                                                       ayrılığı belirdi. Geleneklere bağlı olan annesi onun dinî
                                                                                                                                                                  törenle, ilâhîlerle mahalle mektebine gitmesini istiyor-
                                                                                                                                                                  du. Aydın görüşlü olduğu anlaşılan babası ise onun yeni
                                                                                                                                                                  açılan ve modern eğitim yapan Şemsi Efendi İlkokulun-
                                                                                                                                                                  da eğitim görmesini arzu ediyordu. Neticede baba ola-
                                                                                                                                                                  yı diplomatça çözümledi. Mustafa önce ilâhîlerle, dinî
                                                                                                                                                                  törenle mahalle okuluna başladı, birkaç gün sonra da
                                                                                                                                                                  oradan alınarak yeni öğretim metotları uygulayan Şemsi
                                                                                                                                                                  Efendi okuluna başladı.
                                                                                                                                                                  İlköğrenimini Şemsi Efendi okulunda tamamladıktan
                                                                                                                                                                  sonra Selânik Mülkiye Rüştiyesine (ortaokul) başladı.
                                                                                                                                                                  Ancak burada öğrenciler arasındaki bir kavga dolayısıy-
                                                                                                                                                                  la öğretmenlerinden birinin sert muamelesi yüzünden
                                                                                                                                                                  okulu terk etti. Selanik Askeri Rüştiyesinin sınavlarını
                                                                                                                                                                  kazanıp bu okula devam etti.

                                                                                                                                                                  Atatürk’ün yetiştiği dönemde ülkede geleneksel yöntem-
                                                                                                                                                                  lerle eğitim veren medreseler vardı. Aynı zamanda Batılı
                                                                                                                                                                  örneklerine göre kurulmuş, ordunun ihtiyacını sağlayan
                                                                                                                                                                  askerî okullar ile çeşitli meslek mensuplarını yetiştiren
                                                                                                                                                                  meslek okulları bulunuyordu. Ayrıca azınlıkların kendi
                                                                                                                                                                  cemaatlerine yönelik azınlık okulları vardı. Bunlar dışın-
                                                                                                                                                                  da kapitülâsyonlardan yararlanarak açılan bazı yabancı
                                                                                                                                                                  okullar da faaliyetteydi. Okulların her biri kendi amaçla-
                                                                                                                                                                  rı doğrultusunda öğrenci yetiştiriyordu.
                                                                                                                                                                  Askerî okullar, zamanın en iyi devlet okulları kabul edi-
                                                                                                                                                                  liyordu. Bu okullarda eğitim parasızdı ve dersler ihtisas
                                                                                                                                                                  sahibi öğretmenler tarafından verilmekteydi. Pozitif dü-
                                                                                                                                                                  şünceli, olayları objektif yorumlayabilen, vatansever öğ-
                                                                                                                                                                  renciler yetiştirilmekteydi. Atatürk’ün yetişmesinde bu
                                                                                                                                                                  okulların özel bir yeri vardır.

                                                                                                                                                                  Mustafa Kemal, Selanik Askerî Rüştiyesini başarı ile bi-
                                                                                                                                                                  tirdikten sonra Manastır Askerî İdadisine yazıldı. Harp
                                                                                                                           Görsel 1: Kurmay Yüzbaşı Mustafa Kemal  Okuluna İstanbul’da 13 Mart 1899’da başladı. Harbiye
                                                                                                                                                                  öğrenimini tamamladıktan sonra Harp Akademisine
                                                                                                                                                                  girdi ve 1905 yılında kurmay yüzbaşı rütbesiyle mezun
                                                                                                                                                                  oldu.
                                                                                                                                                                               Abdurrahman Çaycı, Gazi Mustafa Kemal Atatürk
                                                                                                                                                                                            (Metin düzenlenerek alınmıştır.)



          4                                                                                                                                                                                                        5
                                                                                        Hazırlayan: Gül KOÇ
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10