Page 5 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 5
TÜRKİYE CUMHURİYETİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ
1 İNKILAP TARİHİ 12 İNKILAP TARİHİ 12 2
ve ATATÜRÇÜLÜK Ortaöğretim Genel Müdürlüğü Ortaöğretim Genel Müdürlüğü ve ATATÜRÇÜLÜK
1. ÜNİTE > 20. Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti Kazanım 12.1.1: Mustafa Kemal’in Birinci Dünya Savaşı’na kadarki eğitim ve askerlik hayatını
içinde bulunduğu toplumun siyasi, sosyal ve kültürel yapısı ile ilişkilendirir.
ve Dünya
3. Mustafa Kemal’in doğduğu yıllarda Selanik, minareler ve çan kulelerinin bir arada yükseldiği, farklı Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
kültürlere sahip insanların beraberce yaşadığı bir şehirdir. Bu durumu dikkate alarak Balkan Savaşla-
rının ardından Selanik’in Yunanistan tarafından ele geçirilmesinde etkili olan siyasi düşünce hakkın- Etkinlik İsmi BİR ZAMANLAR ÖĞRENCİYDİ 20 dk.
da neler söyleyebilirsiniz? Amacı Mustafa Kemal’in öğrenim hayatını ve Osmanlı Devleti’nin eğitim sistemini analiz edebilme Bireysel
Yönerge Aşağıda verilen metni dikkate alarak soruları cevaplayınız.
MUSTAFA KEMAL’İN ÖĞRENİM HAYATI
4. Sizce tarihe yön vermiş kişilerin düşünce tarzlarının gelişiminde yaşadıkları coğrafyanın ve çağın Mustafa okul çağına gelince anne ile baba arasında görüş
etkileri nelerdir? Görüşlerinizi açıklayınız. ayrılığı belirdi. Geleneklere bağlı olan annesi onun dinî
törenle, ilâhîlerle mahalle mektebine gitmesini istiyor-
du. Aydın görüşlü olduğu anlaşılan babası ise onun yeni
açılan ve modern eğitim yapan Şemsi Efendi İlkokulun-
da eğitim görmesini arzu ediyordu. Neticede baba ola-
yı diplomatça çözümledi. Mustafa önce ilâhîlerle, dinî
törenle mahalle okuluna başladı, birkaç gün sonra da
oradan alınarak yeni öğretim metotları uygulayan Şemsi
Efendi okuluna başladı.
İlköğrenimini Şemsi Efendi okulunda tamamladıktan
sonra Selânik Mülkiye Rüştiyesine (ortaokul) başladı.
Ancak burada öğrenciler arasındaki bir kavga dolayısıy-
la öğretmenlerinden birinin sert muamelesi yüzünden
okulu terk etti. Selanik Askeri Rüştiyesinin sınavlarını
kazanıp bu okula devam etti.
Atatürk’ün yetiştiği dönemde ülkede geleneksel yöntem-
lerle eğitim veren medreseler vardı. Aynı zamanda Batılı
örneklerine göre kurulmuş, ordunun ihtiyacını sağlayan
askerî okullar ile çeşitli meslek mensuplarını yetiştiren
meslek okulları bulunuyordu. Ayrıca azınlıkların kendi
cemaatlerine yönelik azınlık okulları vardı. Bunlar dışın-
da kapitülâsyonlardan yararlanarak açılan bazı yabancı
okullar da faaliyetteydi. Okulların her biri kendi amaçla-
rı doğrultusunda öğrenci yetiştiriyordu.
Askerî okullar, zamanın en iyi devlet okulları kabul edi-
liyordu. Bu okullarda eğitim parasızdı ve dersler ihtisas
sahibi öğretmenler tarafından verilmekteydi. Pozitif dü-
şünceli, olayları objektif yorumlayabilen, vatansever öğ-
renciler yetiştirilmekteydi. Atatürk’ün yetişmesinde bu
okulların özel bir yeri vardır.
Mustafa Kemal, Selanik Askerî Rüştiyesini başarı ile bi-
tirdikten sonra Manastır Askerî İdadisine yazıldı. Harp
Görsel 1: Kurmay Yüzbaşı Mustafa Kemal Okuluna İstanbul’da 13 Mart 1899’da başladı. Harbiye
öğrenimini tamamladıktan sonra Harp Akademisine
girdi ve 1905 yılında kurmay yüzbaşı rütbesiyle mezun
oldu.
Abdurrahman Çaycı, Gazi Mustafa Kemal Atatürk
(Metin düzenlenerek alınmıştır.)
4 5
Hazırlayan: Gül KOÇ