Page 152 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 152

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12            74

             3. ÜNİTE > Şiir  Kazanım A.1.8: Şiirde edebiyat, sanat ve fikir akımlarının/anlayışlarının yansımalarını değerlendirir.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                      II. Yeni’nin Getirdikleri                        25 dk.
             Amacı      II. Yeni şiirindeki dil ve anlam sapmalarını ve bunların şiire olan etkilerini belirleyebilme.  Bireysel



               Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                       Gazel
                                       Ben nice gözle nice denizle nice gazelle
                                       Rimle gördüm rimle bildim rimle yaşadım seni

                                       Sen ne iydin güzeldiysen de çirkindiysen de
                                       Kocan ne iydi sonra Niyde ilinden gökyüzleri

                                       Sonra ilk çağlar savaşlarında para ve Babil
                                       Dilber derebeyleri haraca bağlayan aşkımızı ekmeğimizi

                                       Sonra bulunmaz hint kumaşı lafbilirliğindi
                                       Beni yüzyıllık kümesine dadandıran tilki

                                       Tüy aldım ki evrende kalkıp gitmeleri özetliyorsun
                                       Seni bilmek ne uzun kelime ne acaip ilgi

                                       Ama ben nice göz nice deniz nice gazel
                                       Lerimle gördüm lerimle bildim lerimle becerdim o işi


                                                                                Cemal Süreya



             1.  Okuduğunuz şiir, II. Yeni şiirinin önde gelen örneklerinden biridir. Bu anlayışla verilen şiirlerde
                 dilde ve biçimde bazı sapmalar söz konusudur. Kelimenin anlamında veya yapısında bazı bozul-
                 maların kasıtlı olarak yapıldığı dikkati çekmektedir. Cemal Süreya bu şiirinde bağlı bulunduğu sa-
                 nat anlayışı doğrultusunda hareket etmiş ve dilin biçimsel yapısında bir sapma gerçekleştirmiştir.

                 a) Sizce Cemal Süreya’nın şiirinde yaptığı bu sapmaların nedeni ne olabilir? Açıklayınız.









                 b) II. Yenicilerin dilde ve biçimde yaptıkları bu sapmaları nasıl değerlendiriyorsunuz?













                                                                                                   151
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157