Page 152 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 152
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 74
3. ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.8: Şiirde edebiyat, sanat ve fikir akımlarının/anlayışlarının yansımalarını değerlendirir.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi II. Yeni’nin Getirdikleri 25 dk.
Amacı II. Yeni şiirindeki dil ve anlam sapmalarını ve bunların şiire olan etkilerini belirleyebilme. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Gazel
Ben nice gözle nice denizle nice gazelle
Rimle gördüm rimle bildim rimle yaşadım seni
Sen ne iydin güzeldiysen de çirkindiysen de
Kocan ne iydi sonra Niyde ilinden gökyüzleri
Sonra ilk çağlar savaşlarında para ve Babil
Dilber derebeyleri haraca bağlayan aşkımızı ekmeğimizi
Sonra bulunmaz hint kumaşı lafbilirliğindi
Beni yüzyıllık kümesine dadandıran tilki
Tüy aldım ki evrende kalkıp gitmeleri özetliyorsun
Seni bilmek ne uzun kelime ne acaip ilgi
Ama ben nice göz nice deniz nice gazel
Lerimle gördüm lerimle bildim lerimle becerdim o işi
Cemal Süreya
1. Okuduğunuz şiir, II. Yeni şiirinin önde gelen örneklerinden biridir. Bu anlayışla verilen şiirlerde
dilde ve biçimde bazı sapmalar söz konusudur. Kelimenin anlamında veya yapısında bazı bozul-
maların kasıtlı olarak yapıldığı dikkati çekmektedir. Cemal Süreya bu şiirinde bağlı bulunduğu sa-
nat anlayışı doğrultusunda hareket etmiş ve dilin biçimsel yapısında bir sapma gerçekleştirmiştir.
a) Sizce Cemal Süreya’nın şiirinde yaptığı bu sapmaların nedeni ne olabilir? Açıklayınız.
b) II. Yenicilerin dilde ve biçimde yaptıkları bu sapmaları nasıl değerlendiriyorsunuz?
151