Page 288 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 288

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12          142

             5. ÜNİTE> Tiyatro     Kazanım A.3.13: Türün ve dönemin/akımın diğer önemli yazarlarını ve eserlerini sıralar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi   Alan Becerileri: Okuma Becerisi

             Etkinlik İsmi                    Sahne Şiiri ya da Şiir Dramı                            25 dk.
             Amacı      Manzum tiyatronun Cumhuriyet Dönemi'ndeki gelişimini açıklayabilme.            Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metinleri okuyunuz. Metinlerden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                       Aşkımız Aksarayın En Büyük Yangını
               (…)
               ABİDİN — Semt, Aksaray yöresi,
               Kocamustapaşa, Kadırga, Yenikapı, Kumkapı oraları.
               Sahnemiz. (Ellerini açarak gösterir.)
               TULUMBACILAR — Dar bir sokak!
               ABİDİN — Dar bir çağda, dar bir sokak.

               TULUMBACILAR — Özellikle bir evin içi.
               ABİDİN — (Gülerek) Şu, yeni sahibini bekleyen eski konak
               Konak demeğe yüz tanık ister ya,
               ıssız, içine kapanık
               bir zaman artığı.
               İçin için ağlar
               dışın dışın güler
               ve hepten dökülür.
               TULUMBACILAR — Issız, içine kapanık.

               ABİDİN — Efendim, birtakım adamlar geldiler
               kibar ve asık suratlı,
               bizim mahallede ev sordular,
               biz de göğsümüzde yürek taşırıp
               sokağımızın şerefi
               Eski Konağı gösterdik.
               (…)
                        Güngör Dilmen, Aşkımız Aksarayın En Büyük Yangını


                  Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosunda Biçim ve Üslûp Bakımından Görülen Eğilimler
               Cumhuriyet döneminde tiyatro dili eskiye göre çok gelişmiştir. Özellikle genç kuşak yazarları hem Türkçede
               en yetkin tiyatro dilini bulmuşlardır, hem de katıksız öztürkçede büyük bir rahatlık ve kolaylıkla yazabil-
               mektedirler. Orhan Asena'nın, Güngör Dilmen'in oyunlarındaki dil buna en güzel örnektir. Köy ve yörel
               ağızlar da sahnelerimizde başarıyla kullanılmıştır. Manzum tiyatroya da bir yöneliş bu dönemin başından
               beri görülmektedir. Halit Fahri Ozansoy'un Sönen Kandiller, On Yılın Destanı, Nedim, Hayalet'i, Faruk Nafiz
               Çamlıbel'in Canavar, Akın ve başka oyunları, Cahit Uçuk'un Gök Korsan'ı, manzum olmakla birlikte sah-
               ne şiirine ulaşamamış denemelerdir. Oysa günümüz yazarları içinde Refik Erduran'ın Büyük Jüstinyen'i,
               Güngör Dilmen'in Canlı Maymun Lokantası, Avcı Karkap, Midas'ın Kulakları, Midas'ın Altınları, Kurban
               ve başkaları, Turan Oflazoğlu'nun Keziban, Deli İbrahim ve başkaca eserleri manzum olarak sahne şiirini
               yakalayabilmiş başarılı örneklerdir. Şairlerden Behçet Necatigil, Gülten Akın, Necati Cumalı çeşitli denemele-
               rinde sahne şiiri diline ulaşabilmişlerdir; artık düzyazıda da şiir dramı yapılabileceğini gösteren örnekler vardır.
                                                                   Metin And, 100 Soruda Türk Tiyatrosu Tarihi



                                                                                                   287
   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293