Page 23 - Biyoloji 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 23

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            BİYOLOJİ 9      10

             1.ÜNİTE > Yaşam Bilimi     Kazanım 9.1.1.1. Canlıların ortak özelliklerini irdeler.
             Genel Beceriler: Yaratıcı Düşünme Becerisi   Alan Becerileri: Çıkarımda Bulunma Becerisi

             Etkinlik İsmi                           TABULOJİ                                   40 dk
             Amaçları   Canlıların ortak özelliklerini açıklayabilme                            Grup


             1. Yönerge  Canlıların ortak özelliklerini inceleyip kavrayabilmek için arkadaşlarınızla aşağıda kuralları verilen
                     oyunu oynayınız.


             Oyun kuralları:
             1. Üçer kişiden oluşan ikili gruplar kurunuz. Sınıftaki öğrenci sayısı altıya tam bölünemiyorsa ekiple-
                rin ya da ekip üyelerinin sayısı arttırılarak arta kalan öğrenciler de oyuna dahil edilebilir.
             2. Oyunda kullanılacak kartlar, canlıların ortak özelliklerini içerir. Kartların üzerinde bu ifadeler an-
                latılırken kullanılmayacak yasaklı kelimeler de yer almaktadırdır.
             3. Her bir özellik kartından iki adet olmalıdır. Oyun sırasında kullanılacak kartlar önceden hazırlan-
                malı ve karıştırılmalıdır.
             4. Oyun ekibinden bir kişi anlatıcı olarak bir kart çeker. Anlatıcı, yasaklı kelimeleri de dikkate alarak
                seçtiği karttaki özelliği arkadaşlarına nasıl anlatacağının hazırlığını yapar. Anlatıcının “hazırım”
                demesiyle oyun başlar. Anlatıcı, ekip arkadaşlarına bir dakika içerisinde karttaki yasaklı kelimeleri
                kullanmadan kartta yazılı örneği kendi ifadeleriyle anlatmaya başlar. Ekip arkadaşları da canlıların
                ortak özelliğiyle ilgili anlatılan kelimeyi bilmeye çalışırlar. Diğer ekip ise süre tutar. Diğer ekipten
                bir kişi anlatıcının yanında durarak anlatıcının yasaklı kelimeleri kullanıp kullanmadığını kontrol
                eder. Kartta anlatılması istenen ortak özelliğin adı anlatıcı tarafından doğruca kullanılamaz.
             5. Ekibin tek bir cevap verme hakkı vardır. Süresi içerisinde özellik bilinirse anlatan ekibe 1 puan
                verilir. Süresi içerisinde kartta yazılı özellik bilinemezse puan verilmez. Anlatım esnasında yasaklı
                kelimelerden biri kullanılırsa anlatan ekibin toplam puanından 1 puan düşürülür. Puanlama yapıl-
                dıktan sonra diğer ekipten bir anlatıcı kart çeker ve oyuna devam eder
             6. Sıra diğer ekibe geldiğinde aynı kurallar tekrar edilir. Ekipler sıra kendilerine geldikçe anlatıcıları
                değiştirirler. Kartlar bittiğinde oyun sona erer. Ekip üyeleri içinde anlatıcılık görevi üstlenmemiş
                üye varsa kartlar yeniden karıştırılarak oyuna devam edilebilir. Tüm oyuncular en az bir defa anla-
                tıcılık görevi üstlenmelidir. Oyun sonunda ekiplerin puanları toplanır. En yüksek puana sahip olan
                ekip kazanır.
             7. En çok puanı alan iki gruptan bir bitki örneği diğeri hayvan örneği verir. Kartlardaki özellikleri bu
                canlılar üzerinden açıklar. En iyi açıklamada bulunan öğrenciler tarafından seçilir. Oyunun birin-
                cisi tespit edilir.


             2. Yönerge  Aşağıda verilen örnek uygulama oyunun nasıl oynanacağı hakkında bilgi vermektedir. Anlatıcı, kart-
                     ta yazan kelimeyi yasaklı kelimeleri kullanmadan kendine özgü ifadelerle anlatmalıdır.


                        Çekilen Kart ve Yasaklı Kelimeler  Anlatıcının İfadeleri

                               HÜCRESEL YAPI             En küçük i levsel birimdir. Canlılar tek
                                                         ya da çok sayıda bu birimlerden içerebilir.
                             YASAKLI KELİMELER
                                   Hücre                 Mutlaka ribozom içerir.  ekilleri ve büyük-
                                  Prokaryot              lükleri farklı olabilir. Gözle görülemeyecek
                                  Ökaryot                kadar küçük olabileceği gibi gözle görülebilir.
                                  Çekirdek               büyüklükte de olabilir. Üzerinde çe itli
                                  Organel
                                 Canlı isimleri          olu umlar içerebilir.





                                                                                                    21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28