Page 23 - Biyoloji 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 23
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 9 10
1.ÜNİTE > Yaşam Bilimi Kazanım 9.1.1.1. Canlıların ortak özelliklerini irdeler.
Genel Beceriler: Yaratıcı Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarımda Bulunma Becerisi
Etkinlik İsmi TABULOJİ 40 dk
Amaçları Canlıların ortak özelliklerini açıklayabilme Grup
1. Yönerge Canlıların ortak özelliklerini inceleyip kavrayabilmek için arkadaşlarınızla aşağıda kuralları verilen
oyunu oynayınız.
Oyun kuralları:
1. Üçer kişiden oluşan ikili gruplar kurunuz. Sınıftaki öğrenci sayısı altıya tam bölünemiyorsa ekiple-
rin ya da ekip üyelerinin sayısı arttırılarak arta kalan öğrenciler de oyuna dahil edilebilir.
2. Oyunda kullanılacak kartlar, canlıların ortak özelliklerini içerir. Kartların üzerinde bu ifadeler an-
latılırken kullanılmayacak yasaklı kelimeler de yer almaktadırdır.
3. Her bir özellik kartından iki adet olmalıdır. Oyun sırasında kullanılacak kartlar önceden hazırlan-
malı ve karıştırılmalıdır.
4. Oyun ekibinden bir kişi anlatıcı olarak bir kart çeker. Anlatıcı, yasaklı kelimeleri de dikkate alarak
seçtiği karttaki özelliği arkadaşlarına nasıl anlatacağının hazırlığını yapar. Anlatıcının “hazırım”
demesiyle oyun başlar. Anlatıcı, ekip arkadaşlarına bir dakika içerisinde karttaki yasaklı kelimeleri
kullanmadan kartta yazılı örneği kendi ifadeleriyle anlatmaya başlar. Ekip arkadaşları da canlıların
ortak özelliğiyle ilgili anlatılan kelimeyi bilmeye çalışırlar. Diğer ekip ise süre tutar. Diğer ekipten
bir kişi anlatıcının yanında durarak anlatıcının yasaklı kelimeleri kullanıp kullanmadığını kontrol
eder. Kartta anlatılması istenen ortak özelliğin adı anlatıcı tarafından doğruca kullanılamaz.
5. Ekibin tek bir cevap verme hakkı vardır. Süresi içerisinde özellik bilinirse anlatan ekibe 1 puan
verilir. Süresi içerisinde kartta yazılı özellik bilinemezse puan verilmez. Anlatım esnasında yasaklı
kelimelerden biri kullanılırsa anlatan ekibin toplam puanından 1 puan düşürülür. Puanlama yapıl-
dıktan sonra diğer ekipten bir anlatıcı kart çeker ve oyuna devam eder
6. Sıra diğer ekibe geldiğinde aynı kurallar tekrar edilir. Ekipler sıra kendilerine geldikçe anlatıcıları
değiştirirler. Kartlar bittiğinde oyun sona erer. Ekip üyeleri içinde anlatıcılık görevi üstlenmemiş
üye varsa kartlar yeniden karıştırılarak oyuna devam edilebilir. Tüm oyuncular en az bir defa anla-
tıcılık görevi üstlenmelidir. Oyun sonunda ekiplerin puanları toplanır. En yüksek puana sahip olan
ekip kazanır.
7. En çok puanı alan iki gruptan bir bitki örneği diğeri hayvan örneği verir. Kartlardaki özellikleri bu
canlılar üzerinden açıklar. En iyi açıklamada bulunan öğrenciler tarafından seçilir. Oyunun birin-
cisi tespit edilir.
2. Yönerge Aşağıda verilen örnek uygulama oyunun nasıl oynanacağı hakkında bilgi vermektedir. Anlatıcı, kart-
ta yazan kelimeyi yasaklı kelimeleri kullanmadan kendine özgü ifadelerle anlatmalıdır.
Çekilen Kart ve Yasaklı Kelimeler Anlatıcının İfadeleri
HÜCRESEL YAPI En küçük i levsel birimdir. Canlılar tek
ya da çok sayıda bu birimlerden içerebilir.
YASAKLI KELİMELER
Hücre Mutlaka ribozom içerir. ekilleri ve büyük-
Prokaryot lükleri farklı olabilir. Gözle görülemeyecek
Ökaryot kadar küçük olabileceği gibi gözle görülebilir.
Çekirdek büyüklükte de olabilir. Üzerinde çe itli
Organel
Canlı isimleri olu umlar içerebilir.
21