Page 87 - Coğrafya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 87
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü COĞRAFYA 9 52
3.ÜNİTE > Küresel Ortam: Bölgeler ve Ülkeler 9.3.1. Dünyadaki farklı bölge örneklerini, özellikleri ve bölge belirlemede kullanılan kriterler
açısından değerlendirir.
Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Alan Becerileri: Coğrafi Sorgulama, Harita Becerisi
Etkinlik İsmi BÖLGE VE BÖLGE SINIFLAMASI 25 dk
Amacı Türkiye'de yer alan bazı bölge örnekleri üzerinden bölge kavramının ve ayrımının farkına varabilme. Bireysel
Yönerge 1Yönerge Aşağıdaki metni okuyup, haritayı inceleyip soruları cevaplayınız.
Sahip olduğu doğal ve beşerî unsurlar bakımından benzerlik gösteren ve belli sınırlara sahip olan
yeryüzü parçalarına veya mekân birimlerine bölge adı verilir. Yeryüzünde birçok farklı bölge tanım-
lanmış veya oluşturulmuştur. Bölgeler, şekilsel ve işlevsel olmak üzere iki kategoride sınıflandırılır.
Sahip oldukları doğal (bitki, toprak vb.) ve beşerî (kültür, madencilik vb.) özellikleriyle dünyanın veya
ülkelerin diğer alanlarından ayrılan bölgelere şekilsel bölge adı verilir. Mekânsal yapıyı ve mêkan
üzerindeki ekonomik ve kültürel işleyişi daha iyi organize edebilmek amacıyla istemli bir şekilde oluş-
turulan bölgelere işlevsel bölge adı verilir.
Yoğun Nüfuslu Bölge Yağışın Fazla Olduğu Bölge
ZBK (Zonguldak,
Bartın ve Karabük)
Proje Bölgesi
Kuzeydoğu Anadolu (TÜİK
10. İstatistik Bölgesi)
Plato Bölgesi
Karayolları
6. Bölge
Ovalık Bölge
Dağlık Bölge
Gaziantep Büyükşehir
Bölgesi
Muz Tarımı Bölgesi
0 200
Km
1. Haritada gösterilen bölge örneklerini türlerine göre hangi bölge sınıfında yer aldığını harita üzerine
yazınız..
2. İşlevsel ve şekilsel bölgeleri birbirinden ayıran farklar nelerdir? Metinden ve haritalardan yola çı-
karak yorumlayınız.
3. Harita incelendiğinde bölge belirlemede hangi kriterler kullanılmıştır?
4. Haritada verilen bölgelerin belirlenmesinde kullanılan kriterler göz önünde bulundurulduğunda
hangilerinin değişimi çok uzun süreçler sonucunda gerçekleşir?
85
Hazırlayan: Raşit DÜZGÜN