Page 159 - Fizik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 159
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FİZİK 9 91
4.ÜNİTE > Enerji Kazanım: 9.4.3.1. Enerjinin bir biçimden diğer bir biçime (mekanik, ısı, ışık, ses gibi) dönüşümünde toplam
enerjinin korunduğu çıkarımını yapar.
Genel Beceriler: Yaratıcı Düşünme ve İnovasyon Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi, Deney Düze-
Becerisi, Problem Çözme Becerisi neği Kurma ve Yapma Becerisi
ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi HIZ TRENİ TASARLIYORUM 30 dk.
Amacı Enerjinin bir biçimden diğerine dönüştüğünü gösteren mekanik uygulama tasarlayıp, sonuçları yorumlaya- Grup
bilme.
Gerekli Materyaller: 2,5 m uzunlukta sıcak su borusu yalıtım malzemesi (sıcak su izolasyon borusu), 1 cm çapında bir adet metal bilye, koli
bandı, metre ve maket bıçağı.
Öğretmene Not: İş, enerji ve güç konuları işlendikten sonra enerjinin korunumu konularına geçmeden bir hafta önce
öğrencilere aşağıda çerçeve içinde verilen “hız treni” tasarımını ödev olarak veriniz. Öğrencilerin tasarımı yapmış ve
verilen soruları cevaplamış olarak bir sonraki derse hazır gelmeleri gerektiğini duyurunuz. Derste öğrencilerin tasa-
rımlarını ve verilen cevapları uygulamalı olarak sınıfça kontrol ediniz.
Hız treni modelini aşağıda verilen yönergeleri izleyerek tasarlayınız. Tasarım sonunda belgenin sonundaki
soruları cevaplayınız.
Tasarım Malzemeleri: 2,5 m uzunlukta sıcak su borusu yalıtım malzemesi (sıcak su izolasyon borusu), 1 cm
çapında bir adet metal bilye, koli bandı, metre ve maket bıçağı.
İzolasyon borusunu tam ortadan yatay olarak (oluklu boru olacak şekilde) maket bıçağı ile dikkatlice
1. Yönerge
ve düzgünce kesiniz.
Çembere giriş yolu 80 cm uzunlukta, çemberden çıkış yolu 20 cm uzunlukta ve çember yarıçapı r=25 cm
olacak şekilde hız treni yolunu tasarlayınız.
Çemberin alt kısmını resimde görüldüğü gibi tabana bantla sabitleyiniz
Görsel 1: Roller Coaster (Hız Treni) Görsel 2: Sıcak Su İzolasyon Borusu
Görsel 3: Uygulama Görseli
159