Page 190 - Fizik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 190
109 FİZİK 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
5. ÜNİTE > Isı ve Sıcaklık Kazanım: 9.5.1.2. Termometre çeşitlerini kullanım amaçları açısından karşılaştırır.
Genel Beceriler: -- Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi, Tahmin Etme Becerisi
Etkinlik İsmi TERMOMETRELER 20 dk
Amacı Termometrelerin hassasiyetini etkileyen faktörleri belirleyebilme. Bireysel
A B A C
I. Grup II. Grup
Bir öğrenci, basit bir termometre tasarlayarak ölçüm yapmak istemiştir. Bunun için özdeş cam şişeler, öz-
deş şeffaf pipetler ve aynı renkte özdeş sıvılar kullanmıştır. A ve B şişelerini aynı sıcaklıktaki renkli sıvı ile
tamamen doldurup şişelerin içerisine birer pipet yerleştirmiştir. B şişesindeki pipetin ucunu ise kapatmıştır.
Böylece I. Grup’u elde etmiştir.
Yarıya kadar renkli sıvı doldurduğu C şişesine de pipet yerleştirmiştir. A ve C şişeleri ile de II. Grup’u elde
etmiştir.
I. Grup ve II. Grup’taki şişeleri, içlerindeki sıvıdan daha yüksek sıcaklıkta sıvı bulunduran kaplara yerleş-
tirmiştir.
Gerçekleştirilen deneyin sonuçlarına yönelik tahminlerinize dayanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1 A, B ve C şişelerindeki sıvılarda meydana gelen değişimler nelerdir? Böyle düşünmenizin temel sebebi
neler olabilir?
2 Bir süre beklendikten sonra I. Grup'taki şişelerden hangisinde pipetteki sıvı daha fazla yükselir? Böyle
düşünmenizin temel sebebi nedir?
3 Bir süre beklendikten sonra II. Grup'taki şişelerden hangisinde pipetteki sıvı daha fazla yükselir? Böyle
düşünmenizin temel sebebi nedir?
4 B şişesindeki pipette sıvının öncekine göre daha yükseğe çıkabilmesi için ne yapılmasını önerirsiniz?
5 Bu şekilde yapılmış bir termometre ölçeklendirilirken nasıl bir yol izlenmelidir? Termometreler hak-
kındaki bilgilerinize dayanarak açıklayınız.
6 Bu basit termometreyi siz yapıyor olsaydınız termometrenizin daha hassas ölçüm yapabilmesi için ne-
lere dikkat ederdiniz? Termometreler hakkındaki bilgilerinize dayanarak düşüncelerinizi açıklayınız.
190
Hazırlayan: Aslı Gülsüm DÖYEN