Page 52 - Kimya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 52
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 9 24
2. ÜNİTE > Atom ve Periyodik Sistem Kazanım 9.2.1.1: Dalton, Thomson, Rutherford, Bohr atom modellerini açıklar.
Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı, Karar Verme Alan Becerileri: Çıkarım Yapma
Etkinlik İsmi ATOMUN İÇİNE KEYİFLİ BİR YOLCULUK 30 dk.
Amacı Atomdaki temel tanecikleri öğrenme ve karşılaştırabilme. Grup
Gerekli Materyaller: Ders kitabı, araştırma için bilgisayar ve genel ağ
1. Yönerge Öğrencilerden bir önceki dersin sonunda atom altı taneciklerle ilgili araştırma yapmaları istenir.
Yapılacak araştırmada genel ağı kullanacak öğrenciler için “Çevrim içi kaynaklardan arama yapar-
ken aramalarınızda “edu”, “org” ve “gov” uzantılı sitelerden faydalanınız ve siber güvenlik kuralla-
rına dikkat ediniz.” şeklinde hatırlatma yapılır.
Eğitimde kullanılan zihin haritası, kavram haritası ya da tablolama hakkında araştırma yapmaları
istenir.
2. Yönerge Öğretmen sınıfı gruplara ayırır. Daha sonra öğrencilerle atom altı parçacıklarla ilgili aşağıdaki bil-
gileri paylaşır.
• Çekirdekte yer alan Rutherford atom modelinde belirlenemeyen tanecik
• Bohr atom modeline göre enerji düzeylerinde bulunan tanecik
• Kimyasal olaylarda alınıp verilemeyen taneciğin yükü (Sayısal değer, birimiyle yazılacak.)
• Atomun kimliğini belirleyen taneciğin kütlesi (Sayısal değer, birimiyle yazılacak.)
• Atomun merkezindeki çok yoğun pozitif yük merkezi
• Atomun periyodik cetvelde yerini belirlemeye yarayan temel parçacığının atomda bulunduğu yer
• Bohr atom modeline göre çok yoğun pozitif yük merkezini saran enerji düzeylerine verilen isim
• 1932 yılında J. Chadvik tarafından bulunan taneciğin yükü (Sayısal değer, birimiyle yazılacak.)
• Her atomda farklı sayıda bulunan tanecik
• Atomda bulunan yüksüz taneciğin kütlesi (Sayısal değer, birimiyle yazılacak.)
• Proton taneciğinin sembolü
• Elektron taneciğinin sembolü
• Nötron taneciğinin sembolü
• Kütlesi en büyük olan taneciğin atomda bulunduğu yer
• Kimyasal olaylarda alınan ya da verilen taneciğin bulunduğu yer
• Bohr atom modeline göre iki yörünge arasında bulunamayan taneciğin kütlesi (Sayısal değer, biri-
miyle yazılacak.)
• Bohr atom modeline göre yoğun yük merkezi etrafında dairesel hareket eden taneciğin yükü
3. Yönerge Öğrenci gruplarından yapılması istenenler:
• Öğrenci grupları, öğretmen tarafından paylaşılan bilgilerin hangi atom altı parçacığa, hangilerinin
çekirdeğe ait olduğunu belirler.
• Her bilgi bir işaretle, sembolle, yazıyla, rakamla ya da harf ile ifade edilir.
Yukarıda belirtilen işlemleri yaptıktan sonra elde edilen bilgileri kullanarak bir zihin haritası oluş-
turunuz. (Aşağıdaki tablo örnek olarak verilmiştir. Siz hazırlayacağınız zihin haritası üzerinde ça-
lışınız. Eğer aşağıda verilen tablo kullanılacaksa satır sonlarında verilen kutucuklara ait bilgiler
doldurulurken o kutucuğun üstünde yazılı olan soruların cevaplarını yazınız.
51