Page 9 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 9
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TARİH 9 2
1. ÜNİTE > Tarih ve Zaman Kazanım 9.1.1: Bir araştırma alanı ve bilim dalı olarak tarihin konusunu, kapsamını ve diğer bilim dallarıyla ilişkisini açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Tarihsel Kavrama Becerisi
Etkinlik İsmi TARİH NEDİR? 20 dk
Amacı Farklı dönemlerde yaşayan tarihçilerin tarih tanımlarını değerlendirebilme. Bireysel
1. Yönerge Verilen görseller ve açıklamalarından yola çıkarak soruları cevaplayınız.
Görsel 1: Herodotos Görsel 2: İbn-i Haldun Görsel 3: Leopold von Ranke Görsel 4: Halil İnalcık
Herodotos İbn-i Haldun Leopold von Ranke Halil İnalcık
(Herodot) (1334-1406) (Lepold fon Ranke) (1916-2016)
(MÖ 484-425) Tarih, gerçeği araştır- (1795-1886) Gerçek bir tarih için
Tarih, insanların ve mak ve olayların se- Tarih, hakikatte mey- kaynaklara gitmek,
insan topluluklarının beplerini bulup ortaya dana gelmiş olaylarla kaynakları iyi tenkit
başlarından geçenleri koymaktır. Olayların ilgilidir. Gerçeğin ne edip değerlendirmek
kaydetme yoluyla ilkeleri incedir, nitelik olduğu belgelerde gerekir.
edinilen bilgidir. ve sebepleri hakkında- saklıdır ve gerçek
ki bilgi derindir. ancak belgelerin eleş-
tirisiyle ortaya çıkar.
Belge yoksa tarih de
yoktur.
1. “Tarih bir bilim midir?” sorusuna verilebilecek yanıtı Leopold von Ranke’nin tarih tanımına göre
gerekçelendiriniz.
2. İbn-i Haldun tarih tanımında sebep-sonuç (nedensellik) ilişkisine neden yer vermiştir? Gerekçe-
lendirerek açıklayınız.
7