Page 11 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 11
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TARİH 9 3
1.ÜNİTE > Tarih ve Zaman Kazanım 9.1.1: Bir araştırma alanı ve bilim dalı olarak tarihin konusunu, kapsamını ve diğer bilim dallarıyla ilişkisini açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Değişim ve Sürekliliği Algılama Becerisi
Etkinlik İsmi TARİHSEL OLAYLARDA DEVİNİMSELLİK (DÖNGÜSELLİK) 20 dk
Amacı Tarihî olayların ortaya çıkışında insanın belirleyici rolünü ve bu olayların döngüsellik içerisinde gerçekleştiğini Bireysel
açıklayabilme.
METİN
İnsanlarda geçmişi öğrenmenin gizemi hep var olmuştur. Bu gizem onları, tarihin zaten yapanı insan
olduğu için daha çok bu konuyla ilgilenmeye sevk etmiştir. Öyle ki Collingwood bu konuyla alakalı
olarak şu tespitte bulunur: Tarih, insanın kendisine ilişkin bilgisi için vardır. Tarih, insanın kendini
tanımasıdır. İnsanın zaman içinde neler yaptığını, ne olduğunu ortaya koyar ve neler yapabileceği-
nin tek ipucudur.
Yaşanan her an aslında tarihtir. O hayatın tam kendisidir. En büyük yanılgı tarihin geçmişte kaldığı
hissidir. Tarih, temel bileşenleriyle hayatın her anında yer edinen; ama farklı yorumlara maruz kalan
bir dinamik, bir bütünlüktür. Zira dünü bugünden, bugünü dünden; geleceği bugünden koparmak
nasıl mümkün olabilir? Tarihçiliğin belki en karmaşık ve mesleki düşüncesini yönelttiği tutum ve
tavır burada başlar. O, tüm bilgi, tecrübe ve envanteriyle merceğini bugündeki geçmişe; yarındaki
bugüne tutar. Bugündeki geçmiş, dünün sürümü; gelecek ise bugünün uzantısı olacaktır. Geçmişten
geleceğe süren bu devingenlik zaman zaman öyle kör noktalara denk gelir ki tarihçi kendini karan-
lıklar arasında bulabilir.
(YILMAZ, H.(2014). Tarihî Olaylarda Gensel Devinim ve Süreklilik Üzerine Analitik bir İnceleme ve Olay-Olgu
Bağlamı. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi / Cilt:1 / Sayı:2 / Mayıs. s.8’den düzenlenmiştir.)
Görsel: Tarihsel olaylar döngüsü şeması
9