Page 110 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 110
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 56
3.ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.7. Şiirde millî, manevi ve evrensel değerlerle sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi ŞİİRİMİZ VE DEĞERLERİMİZ 20 dk.
Amacı Metinde verilen mesajları değerlerimiz çerçevesinde kavrayabilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki şiiri okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).
SANAT
Yalnız senin gezdiğin bahçede açmaz çiçek, Fırtınayı andıran orkestra sesleri,
Bizim diyarımız da bin bir baharı saklar! Bir ürperiş getirir senin sinirlerine;
Kolumuzdan tutarak sen istersen bizi çek, Istırap çekenlerin acıklı nefesleri,
İncinir düz caddede dağda gezen ayaklar. Bizde geçer en hazin bir musiki yerine!
Sen kubbesinde ince bir mozaik arar da, Sen anlayan bir gözle süzersin uzun uzun,
Gezersin kırk asırlık bir mabedin içini. Yabancı bir şehirde bir kadın heykelini;
Bizi sarsar bir sülüs yazı görsek duvarda, Biz duyarız en büyük zevkini ruhumuzun,
Bize heyecan verir bir parça yeşil çini. Görünce bir köylünün kıvrılmayan belini.
Sen raksına dalarken için titrer derinden, Başka sanat bilmeyiz, karşımızda dururken,
Çiçekli bir sahnede bir beyaz kelebeğin; Söylenmemiş bir masal gibi Anadolu’muz.
Bizim de kalbimizi kımıldatır yerinden, Arkadaş, biz bu yolda türküler tuttururken,
Toprağa diz vuruşu dağ gibi bir zeybeğin. Sana uğurlar olsun. Ayrılıyor yolumuz!
Faruk Nafiz ÇAMLIBEL
Çamlıbel, F. N. (1969). Han Duvarları. İstanbul: MEB.
1. Şiirde geçen “Söylenmemiş bir masal gibi Anadolu’muz” ifadesi ile yaşadığımız toprakların hangi
yönü anlatılmak istenmiş olabilir? Düşüncelerinizi yazınız.
2. Şiirin ikinci kıtasında geçen mozaik, sülüs yazı ve çini karşılaştırması ile anlatılmak istenilen ne ola-
bilir? Milletlerin sanat ve estetik değerlerinin farklılığı noktasında değerlendiriniz.
109
Hazırlayan: Halil Kürşat SEZGİNER