Page 426 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 426

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        217

              8.ÜNİTE > Mektup/E-posta               Kazanım A.4.12. Metni yorumlar.
              Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
             Etkinlik İsmi                    MEKTUPTAN ÇIKARIMLAR                               20 dk.
             Amacı      Metindeki açık ve örtük iletileri belirleyerek metinle ilgili tespit  yapabilmek.  Bireysel


              Yönerge Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).




              Kızlarım Senihe, Hürriyet ve Türkân Hanımlar’a
                                                               Polverista. Perşembe, 9 Teşrinievvel 1335 (1919)

              Sevgili Kızlarım! Bu hafta dokuz mektub aldım. Bazısı eski. Üç tanesi yeni. 27 ve 29 Eylül tarihli olan
              bu mektublarda  Malta’ya geldiğimizden, haberdarsınız.  Senihe’nin 19 Eylülden sonra mektubu yok.
              Bu tenbellik niçin? Hürriyet, başkasına yazdırıyorsa da sen kendin yazabilirken niçin ihmal ediyor-
              sun? Her hafta mektubunu isterim. Bana senin elyazınla yazılmış mektublar daha hoş geliyor. Mek-
              tubların resmî sözlerini bilmediğin için duyduğunu, düşündüğünü yazıyorsun. Şimdi annen de biraz
              yazı bilseydi, ondan da elyazısıyla mektub isterdim. Hürriyet de öyle. Ben hepinizden ayrı mektublar
              isterim.

              Yalnız sözler kalbin aynası değildir, yazı da ruhun bir aynasıdır. Başkasına mektub yazdırıldığı za-
              man, kitabet yapayım diye, söylenen sözleri başka türlü yazar. Halbuki kalbden gelen sözler ayniyle
              yazılmalı. Sen kitabet bilmediğin için, doğru yazıyorsun. Senin imlânı da öğrendim. Her nasıl yazsan
              okuyabiliyorum. İmlâyı da konuştuğun gibi yazıyorsun. Kâtiblerin imlâsı da, ifadesi de yanlışdır.
              ‘İnsan duyduğu gibi yazmalı!

              ‘Sen artık vaktini’ boş geçirme!  Derslerine çalış. Ben gelince sizi kendim okutacağım.  Hürriyet’in,
              Fatma’nın tahsiline de dikkat et. Mektebde başka çocukların ahlâkına uymasınlar.

              Sıhhatim çok iyidir. Mektublarınızı aldıkça ruhum da rahat olacakdır. Elli dört liranın geldiğini bir-
              kaç defa yazdım. Mektublar belki gelmemiş diye tekrar yazıyorum. Artık hiç para göndermeyiniz.
              Gazete de göndermeyiniz. Çünki vermiyorlar. Kış için bir kostüm istemişdim.  Kaim fanilelerim var.
              İnce iç fanileleri çok yıkanmakla darlaşıyor. Geniş olmak şartiyle bunlardan gönderirseniz iyi olur.
              Battaniye, yorgan gibi şeyler de istemem. Zaten eşyanın birçoğu yolda gaib oluyor. Beyhude para sarf
              etmeğe lüzum yok.


              Yemeklerimiz iyi. Vaktimiz hoş geçiyor. Mevkiimiz Malta’nın en güzel yeridir. Esirlerin en tâli’leri,
              buraya yerleşdirülendir. Vâkıa, bülbülü altun kafese koysanız yine vatanım diye feryad eder. Fakat
              sıhhate muvafık bir yerde bulunmak, havadar, müferreh bir mevkide yaşamak da iyi birşeydir. Aile-
              sini düşünen babalar hasta olmamağa çalışırlar. Hasta olmamak için de havadar ve ferahlı bir maşken
              lâzım. İşte bundan dolayı halimizden memnunuz. Tabiî en büyük memnuniyetimiz, ailelerimize’
              kavuştuğumuz zaman olacak. Bu ise inşâallah yakındır. Nedim ve Zekeriya Beğler’e, Feyziye ve Ho-
              cahanımlar’a, İkbal’e selâm. Çocukların gözlerinden öperim. Amcanızın selâmı var.
                                                                                              Babanız
                                                                                        Ziya GÖKALP

                                                                                            (Alınmıştır.)
                                            Göksel, A. N. (1956). Ziya Gökalp’ın Neşredilmemiş Yedi Eseri ve Aile Mektupları.
                                                                   İstanbul: Diyarbakır Tanıtma Derneği Neşriyatı.






                                                                                                   425
   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431