Page 436 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 436

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        222

              8.ÜNİTE > Mektup/E-posta               Kazanım A.4.15. Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.
              Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
             Etkinlik İsmi               FİİLLERİN İŞLEVLERİNİ BELİRLİYORUM                      25 dk.
             Amacı      Fiillerin işlevlerini belirleyip fiilleri tanıyabilmek.                  Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).


                                                                                          3 MAYIS 1954

              Abidinciğim,


              Son mektubun ne iyi idi, iyi çalışmanın coşkunluğu ve nikbinliği taşıyordu satırlardan; ne iyi hep
              böyle ol. Sade kendine iyi bakabiliyor musun, tek arzum yanında olup, sen yorgun olduğun müd-
              detçe sana istediğim gibi bakabilmek, sanki böyle olunca sen harikalar yaparsın gibi geliyor bana,
              hâlbuki asıl bensiz yapıyorsun harikaları; kendi aptal kuruntum, ama herkese de bir kuruntu gerek.
              Düşündüm de kendi üzerime, ben belki sadece değen kişilere kendimi harcamaya, yazmaya, üzmeye
              ve sevinmeye razı olurum, hâlbuki bu ayıp, insan herkese karşı her şeyi yapabilmeli.

              Bahar, güneş ve sıcak ortalığa yayıldı, burada insanların baharla haşır neşir olması orası gibi değil,
              daha rahat daha keyifli, daha kozmik bir karışma var buradaki insanlarda, meselâ akşamın ılık ışığı-
              na, sanki tabiat daha kendilerinden bir şey, kendi malları... taze yumurta, taze yoğurt, kuzu kapaması,
              feryat figan yeşiller; zehir gibi güneş, sonra Ankara’nın o dehşet akşam ışığı... insanlardaki o mutad
              kaygısızlık, baharla bir sebebini, hikmetini buluyor. Belki ben de havalar yüzünden biraz şaşkınım.
              Kışı o kadar zor geçirdim ki, bazen düşündükçe şaşıyorum, nasıl geçti diye ve irademe şaşıyorum,
              gözümü zorla ve sistemli bir şekilde yumdum kışın kötülüğüne.

              Sen herhalde artık yakında, yazın sayfiye, deniz, güneş vs. için bana durumunu bildirirsin. Annem
              hâlâ mahdum beyle işini halledemedi, ben bir çaresine bakacağım.

              Kitaptan iki tane yolladım, tarihli nüshalar. Dersler 30 Mayıs’ta kesiliyor, imtihanlar da galiba 25
              Haziran’da bitiyor. Sergiyi merak ediyorum, her şeyi merak ediyorum... Gözlerinden öperim.

                                                                                                Güzin

                                                                                            (Alınmıştır.)
                                               Dino, G., Dino, A. (2004). Güzin Dino-Abidin Dino Mektupları (1952-1973).
                                                                            İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür.

              Kelime Dağarcığı
              nikbinlik: İyimserlik. mutad: Alışılmış, alışılan. sayfiye: Yazlık, yazlık ev. mahdum: Oğul.


             1. Metinde geçen “Bakabiliyor musun?”, “ Yapabilmeli.” fiilleri yapı yönünden aynıyken aldıkları kip
                eki ile farklılık göstermiştir. Kip eklerinin işlevlerini göz önünde bulundurarak bu farkı belirtiniz.















                                                                                                   435
   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441