Page 466 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 466
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 237
9.ÜNİTE > Günlük/Blog Kazanım A.4.7. Metnin üslup özelliklerini belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Etkinlik İsmi METİNDE ÜSLUP ÖZELLİKLERİ 20 dk.
Amacı Günlük türünde üslup özelliklerini belirleyebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).
15 Mart 1975
“Her girişte, vücudumuzun bir parçası madende kalır.” dedi radyoda konuşan maden işçisi. Ede-
biyatta bedenden verilen fireler bu kadar elle tutulur olmasa da kesinlikle var. Taze duygular, taze
sözlerle aktarmak isteyen yazar, bu yüzden büyük sızılar çekiyor. Doğum sancısı gibi bir şey “nasıl
iletmek?” sorunu... Kişiyi dolmuşa atlarken, dolaşırken, hatta uyurken bile tetikte tutan bu bilenme
günlerinde bezginliğimizi, sabrımızı, her şeye karşın yitirmediğimiz umudumuzu nasıl anlatmak.
Çevremizi kuşatan çirkef içinde temiz kalma savaşımızı. Bir yol kavşağı çeşmesinden göğse akıtarak
içilen su gibi doğal, doyurucu anlatmak. Kolay anlaşılır olma özrüyle kolaya kaçmadan, kaytarma-
dan, yazdıklarını çoğaltmadan. Bir yazar, işinin başına otururken kalemi eline ilk alıyormuş gibi bir
acemiliğe kapılmıyorsa neden yazmak istesin? Bir daha hiç yazamayacağı korkusunu her keresinde
duymuyorsa yazma coşkusunu hiç tatmamış demektir. Kendi adını basılı görmeyi, yaşadığının kanıtı
sayıyordur yalnızca. Bu konuda sorulacak en önemli sorulardan biri şu galiba: “Bunu yazmam neyi
değiştirdi?” Yani okur bunu okuduktan sonra bir kıpırtı duydu mu içinde, bir titreşim, bir serinlik,
bir açılım? İkinci soru da şu: “Ya ben şunu yazmadan edebilir miydim? Gerçekten?’’
(Alınmıştır.)
Uyar, T. (2003). Gündökümü I-Bir Uyumsuzun Notları. İstanbul: YKY.
1. Verilen günlük örneğinde, yazarın soru cümlelerini sık kullanmasının metnin üslubuna etkileri ne-
ler olabilir?
465