Page 466 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 466

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        237

              9.ÜNİTE > Günlük/Blog               Kazanım A.4.7. Metnin üslup özelliklerini belirler.
              Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
             Etkinlik İsmi                   METİNDE ÜSLUP ÖZELLİKLERİ                           20 dk.
             Amacı      Günlük türünde üslup özelliklerini belirleyebilmek.                      Bireysel


              Yönerge Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).


                                                                                           15 Mart 1975

              “Her girişte, vücudumuzun bir parçası madende kalır.” dedi radyoda konuşan maden işçisi. Ede-
              biyatta bedenden verilen fireler bu kadar elle tutulur olmasa da kesinlikle var. Taze duygular, taze
              sözlerle aktarmak isteyen yazar, bu yüzden büyük sızılar çekiyor. Doğum sancısı gibi bir şey “nasıl
              iletmek?” sorunu... Kişiyi dolmuşa atlarken, dolaşırken, hatta uyurken bile tetikte tutan bu bilenme
              günlerinde bezginliğimizi, sabrımızı, her şeye karşın yitirmediğimiz umudumuzu nasıl anlatmak.
              Çevremizi kuşatan çirkef içinde temiz kalma savaşımızı. Bir yol kavşağı çeşmesinden göğse akıtarak
              içilen su gibi doğal, doyurucu anlatmak. Kolay anlaşılır olma özrüyle kolaya kaçmadan, kaytarma-
              dan, yazdıklarını çoğaltmadan. Bir yazar, işinin başına otururken kalemi eline ilk alıyormuş gibi bir
              acemiliğe kapılmıyorsa neden yazmak istesin? Bir daha hiç yazamayacağı korkusunu her keresinde
              duymuyorsa yazma coşkusunu hiç tatmamış demektir. Kendi adını basılı görmeyi, yaşadığının kanıtı
              sayıyordur yalnızca. Bu konuda sorulacak en önemli sorulardan biri şu galiba: “Bunu yazmam neyi
              değiştirdi?” Yani okur bunu okuduktan sonra bir kıpırtı duydu mu içinde, bir titreşim, bir serinlik,
              bir açılım? İkinci soru da şu: “Ya ben şunu yazmadan edebilir miydim? Gerçekten?’’

                                                                                            (Alınmıştır.)
                                                     Uyar, T. (2003). Gündökümü I-Bir Uyumsuzun Notları. İstanbul: YKY.




             1.  Verilen günlük örneğinde, yazarın soru cümlelerini sık kullanmasının metnin üslubuna etkileri ne-
                ler olabilir?






































                                                                                                   465
   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471