Page 486 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 486
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 247
9.ÜNİTE > Günlük/Blog Kazanım A.4.13. Yazar ve metin arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi METİN VE YAZAR 25 dk.
Amacı Metinde yazarla ilgili ipuçlarını belirleyerek yazarın diğer eserlerini tanıyabilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).
25 Nisan 1970
Selim* gibi günlük tutmaya başlayalım bakalım. Sonumuz hayır değil herhalde onun gibi. Bu defteri
bugün satın aldım. Artık Sevin, olmadığına göre ve başka kimseyle konuşmak istemediğime göre bu
defter kaydetsin beni; dert ortağım olsun. “Kimseye söylemeden, içimde kaldı, kayboldu.” dediğim
düşüncelerin, duyguların aynası olsun. Kimse dinlemiyorsa beni -ya da istediğim gibi dinlemiyorsa-
günlük tutmaktan başka çare kalmıyor. Canım insanlar! Sonunda, bana, bunu da yaptınız.
8 Nisan 1975
Mai ve Siyah, Kırık Hayatlar ve Aşk-ı Memnu’yu arka arkaya okudum. Halit Ziya, insana ve onun
ruhsal durumlarına eğilmek bakımından bana benziyor. Ayrıca Kırık Hayatlar ve Mai ve Siyah’taki
‘tutunamayan’ tiplerle bir duygu benzerliği de söylenebilir. Halit Ziya’da bana yakın gelen bir yön de
kahramanlarının sürekli olarak kendileriyle hesaplaşmaları. Evet, zayıf iradeleri ve önleyemedikleri
kaderleri sonucu bu hesaplaşmadan, yenik çıkıyorlar ama bilinçsizce kaderlerine kapılıp gitmezler
bu insanlar.
(Alınmıştır.)
* Selim Oğuz Atay’ın Tutunamayanlar adlı romanından bir kahraman.
Atay, O. (1987). Günlük. İstanbul: İletişim.
1. Öznel ağırlıklı olan günlüklerde metin ve yazar ilişkisi daha belirgindir. Buna göre günlük örneğin-
de yazarın kendisiyle ilgili verdiği ipuçları nelerdir?
485